Bab 2

3.3K 417 31
                                    

RAYBAN berwarna hitam dibetulkan letak duduknya atas pangkal hidung. Mata dia dah merah gara-gara menangis tadi. Sampainya hati Elmira memutuskan pertunangan mereka! Sudah la Elmira satu-satunya gadis yang dia cinta mati.

Luthfan berdiri di tepi jalan, mahu melintas. Di telinganya, masih terngiang-ngiang lagi suara Elmira memutuskan hubungan mereka beberapa jam yang lepas. Luthfan genggam buku lima. Sumpah, kalau dia jumpa lelaki yang menjadi penyebab hubungan mereka terputus begini, dia akan tumbuk muka lelaki itu sepuas hati. Biar bersepai puntung gigi lelaki itu atas tanah. Geram punya pasal.

Luthfan hayun langkah mahu melintas sebelum telinganya disapa bunyi hon yang begitu nyaring. Tubuhnya terasa ditarik ke tepi sebelum terjatuh atas lantai batu. Wajah Luthfan berkerut.

"Awak okey?" soal Uyaina, cemas. Tadi masa dia tengah berjalan di laluan pejalan kaki, matanya terpasak ke arah seorang lelaki yang sepertinya mahu melintas jalan. Membulat matanya bila dari jauh lagi dia dah nampak sebuah pacuan empat roda yang meluncur laju di atas jalan raya. Laju kakinya belari menarik lengan lelaki tersebut. Nasib baik! Nasib baik lelaki itu sempat ditariknya. Kalau tak? Ada juga yang pecah kepala kalau dia lambat beberapa saat tadi.

Di sebalik rayban yang masih utuh di atas pangkal hidung, Luthfan terkebil-kebil memandang gadis berambut pendek dan menyarung topi di atas kepala.

"Nasib baik saya sempat tarik awak, kalau tak... mungkin roh awak dah melayang-layang sekarang ni." Ucap Uyaina lagi. Luthfan teguk liur. Roh dia melayang-layang? Maksud perempuan ni, dia akan mati ke kalau dia tak sempat ditarik tadi?

Gulp!

"Mana tongkat awak?" soal Uyaina. Dahi Luthfan berlapis dulu.

"Tongkat?"

"Haah, tongkat. Takkan selama ni awak berjalan tanpa tongkat awak?"

   Untuk beberapa saat, sel-sel otak Luthfan mula berhubung. Tongkat? Kejap. Perempuan ni ingat dia buta ke gara-gara dia pakai rayban hitam sekarang ni? Lepastu, dengan dia hampir dilanggar tadi. Oh, Luthfan. Memang sah-sah la perempuan ni ingat kau Orang Kurang Upaya!

   Luthfan tenung wajah Uyaina, lama. Bebola matanya bergerak-gerak meratah wajah bersih itu.

"Hey! Okey tak ni?" soal Uyaina, pelik. Laju Luthfan jatuhkan kepalanya berkali-kali.

"O... okey."

"Sini saya tolong awak bangun," Uyaina tarik lengan Luthfan untuk bangun. Lelaki ni badan aje kurus kerempeng, tapi berat dia boleh tahan jugak ni.

"Awak nak pergi mana sorang-sorang tanpa tongkat awak? Bahaya tau tak? Lain la kalau awak ni dah familiar dengan jalan kat sini ataupun dah terror jalan tanpa pakai tongkat. Tadi, sipi-sipi aje awak hampir nak kena langgar, tahu tak?" Uyaina rasa nak membebel. Eei, seriau la bila difikirkan balik yang mungkin dia akan jadi saksi kepada satu kemalangan ngeri depan mata!

"Saya tak tahu nak pergi mana." Balas Luthfan. Rayban dibetulkan kedudukannya. Bila perempuan comel kat sebelah dia ni dah ingat dia ni lelaki buta, rasa macam nak teruskan lakonan aje. Nak tengok apa reaksi perempuan comel ni.

"Awak sesat? Rumah awak kat mana?"

"Alamanda."

"Alamanda?!" mata Uyaina membulat. Dari sini nak ke Alamanda tu ambil masa satu jam lebih perjalanan. Macam mana lelaki OKU macam ni boleh sesat sampai ke sini?

Luthfan gigit isi pipi. Sumpah perempuan ni comel gila!

"Macam mana awak boleh sesat sampai ke sini? Alamanda tu, jauh la!" berkerut-kerut wajah Uyaina membalas. Luthfan geleng kepala sebelum Uyaina pula yang hela nafas panjang. Uyaina liarkan matanya ke sekeliling.

Percaya Pada Janji | TerbitWhere stories live. Discover now