UYAINA di tepi gelanggang memerhati anak-anak buahnya sedang melakukan latihan melontar dan menangkap bola yang dilontarkan kepada mereka. Bola berwarna oren itu bergilir-gilir masuk ke dalam tangkapan manusia-manusia di situ. Cekap, pantas dan kemas. Uyaina berpuas hati dengan skill melontar dan menangkap anak-anak buahnya itu menggunakan jari jemari dan bukan tapak tangan."Coach!" tepukan di bahu buat Uyaina menoleh ke tepi.
"Ha, dah pergi hantar borang tu?" soal Uyaina.
Terangguk-angguk kepala Hamimi. Hari ni dia pergi menghantar form untuk menjadi ahli LFC dan melakukan payment di Luth Fitness Centre yang disuruh Uyaina semalam. Sempat juga la dia lakukan sesi lawatan di pusat gym yang boleh tahan luasnya itu. Tengok personal female workout area, sumpah buat dia rasa teruja. Rasa macam nak pergi sentuh barang-barang gym dekat situ aje tadi.
"Settle eh?"
"Settle, coach!"
Uyaina kembali buang pandang ke tengah gelanggang.
"Okey, guys! Line up, we'll start with jump shot." Uyaina tepuk tangan beberapa kali. Segera remaja seramai lima belas orang itu beratur untuk membuat lontaran jump shot ke dalam jaring.
"Eh, Uya. Tadi owner tempat tu tanya pasal kau." Langkah Uyaina terhenti. Terus dia pandang Hamimi di belakang.
"Encik Luth?"
"Yup!"
"Dia cari aku buat apa?"
Hamimi cebik bibir sambil kedua bahu terjongket ke atas. Perlahan, Hamimi dah menyeringai penuh makna. Bahu Uyaina dipeluk dari tepi.
"Tapi kan Uya, Encik Luth tu kan... hot gila la wei! Tengok badan dia tu, pergh! Aku agak mesti berketul-ketul kan?" muka miang Hamimi, Uyaina tolak dengan tangan. Dengusan terlepas keluar.
"Eei, gedik la kau ni Mimi!"
"Eh, aku bukan nak gedik Uya. Tapi betul la apa yang aku cakap ni. Encik Luth tu, memang hot gila kut. Aku agak, kalau kau duduk kat sebelah dia... mesti dah macam pinang dibelah dua. Secocok gitu!"
"Jangan nak merepek la, Mimi! Aku siku kang!"
"Amboi, garangnya coach jelita kita ni. Tapi, aku serius ni Uya. Sumpah tak tipu!"
Uyaina buat tak layan. Kaki dah bawa menghampiri anak-anak buahnya yang sedang melakukan jaringan dengan teknik jump shot. Sesekali mulutnya menegur cara lontaran dan kedudukan berdiri yang salah.
"Dia kirim salam dekat kau, Uya." Hamimi kembali menempel.
"Waalaikumussalam." Selamba Uyaina menjawab. Bola yang tergolek di tepi kakinya dicapai.
"Uya..."
"Kau nak makan bola tak? Aku boleh sumbatkan," Uyaina angkat bola dekat tangan. Spontan, Hamimi geleng kepalanya laju berkali-kali. Mulut dikunci rapat. Eei, kalau Uyaina baling bola keras tu kat muka dia, boleh kemik hidung dia yang tak berapa nak mancung ni. Uih, seram!
MALAM itu, Uyaina habiskan dua jamnya menghadap komputer riba. Layan episod terakhir drama dari China yang tengah famous sekarang ni. Uyaina bukan lah penggemar drama-drama tak kira lah drama tempatan atau drama Asia. Ini, Hamimi la yang goda dia sampai la dia jadi addicted dengan drama China ni. Sanggup hari-hari menghadap laptop semata-mata nak tonton drama tu.
"Pelik. Selalu kalau hujung minggu, bukan ke kau balik bermalam dekat rumah parents kau?" soal Hamimi yang sedang memeluk tubuh pada bingkai pintu bilik Uyaina. Uyaina angkat kepala sebelum matanya kembali terpasak pada skrin.
"Malas balik."
"Kenapa?" dari bersandar pada bingkai pintu, kini Hamimi dah menempel di sisi Uyaina atas katil. Uyaina diam tak membalas.
"Kau gaduh dengan parents kau eh?" lagi Hamimi menyoal bila Uyaina kunci mulut.
"Abah aku."
"Abah kau buat apa kali ni?"
Uyaina menyentuh butang pause sebelum dia bangun dari posisinya. Di atas katil queen itu, dia bersila menghadap Hamimi dengan wajah tak beriak.
"Dia minta duit kat aku seratus ringgit sedangkan aku dah bagi duit gaji aku tiga ratus ringgit dekat dia minggu lepas. Bukan aku nak kedekut dengan abah aku sendiri, tapi memang betul duit yang aku ada sekarang ni cukup-cukup untuk keperluan aku aje. Dia marah aku, dia cakap aku ni anak derhaka. Dia cakap lagi, kalau aku kahwin dengan Datuk Razali tu dulu, mesti hidup dia senang. Aku tak faham la, Mimi. Aku ni anak dia ke bukan sampai dia sanggup nak jual aku dekat orang tua kaya tu?" lirih suara Uyaina, meluah segalanya.
Hamimi usap bahu Uyaina. Dia dah berkawan dengan Uyaina dah lama. Dia kenal betul dengan keluarga gadis itu. Encik Murad, kerjanya tak nak. Asyik nak minta duit dekat Uyaina aje macam si Uyaina ni bank bergerak. Walaupun gaji dan elaun Uyaina sebagai seorang jurulatih atlet negara boleh tahan lumayan juga, tetapi Uyaina sering 'kesempitan'. Tanggungjawab isi rumah keluarga di atas bahunya. Duit sewa rumah, bil air dan elektrik, duit belanja mak, abah dan adik-adiknya semua Uyaina yang beri setiap bulan. Tak tambah lagi dengan hutang-piutangnya, duit kereta. Uyaina rasa lemas.
"Mak kau tak cakap apa-apa ke?"
Uyaina geleng lemah.
"Mak aku bukannya peduli pun hal hidup aku, Mimi. Aku tak tahu la apa dosa aku dapat keluarga yang tak supportive macam tu. Kau tak apa lah, Mimi. Keluarga kau semua baik-baik. Tak bergaduh, tak ada perselisihan faham, berkasih sayang. Hidup aku dengan kau, memang jauh berbeza Mimi..." Uyaina hela nafas panjang. Nak menangis, tetapi setitis air mata pun tak sudi nak keluar.
Hamimi rapatkan tubuhnya pada tubuh Uyaina. Bahu Uyaina dipeluk erat.
"Jangan la cakap macam tu, Uya. Kau kena percaya, di sebalik kekurangan tu, mesti ada kelebihan dan hikmahnya. Kau tengok aje keluarga kau macam tu, tapi siapa tahu diam-diam dia orang doakan kau, kan? Lagipun, keluarga aku pun dah anggap kau macam ahli keluarga sendiri. Kau tak payah la sedih-sedih,"
Uyaina pandang Hamimi di sebelah.
"Thanks, Mimi. Kau la sahabat baik aku dunia akhirat. Aku tak tahu kebaikan apa yang aku dah buat sampai aku dapat kawan yang baik macam kau ni," Uyaina senyum nipis. Hamimi dah buat muka. Lengan Uyaina ditumbuk manja.
"Ah, mengada la kau ni. Saja kan nak kasi aku touching?"
"Mana ada,"
"Dah la... aku nak keluar makan dengan Izham ni. Kau nak ikut tak? Ke, nak aku tapaukan apa-apa untuk kau?" Hamimi dah turun daripada katil. Atas bawah Uyaina pandang penampilan ringkas gadis itu. Patut la nampak cantik aje kawan dia ni malam ni. Rupanya nak keluar dengan boyfriend!
"Takpe la. Aku diet,"
"Diet la sangat! Aku pergi dulu. Apa-apa call tau!"
"Hati-hati, Mimi. Jangan balik lambat sangat. Ingat, tak halal lagi tu." Mengekek Uyaina gelak bila Hamimi dah memuncung panjang. Tutup saja pintu bilik, Uyaina kembali menghadap skrin laptop. Sambung balik drama tadi.
YOU ARE READING
Percaya Pada Janji | Terbit
Romance8th Romance by CikMardiah UYAINA BALQIS ; Dia tak percaya cinta dan dia tak percayakan lelaki. Bagi dia, semua itu lagi berbisa dan pedih dari ditusuk duri. Ada apa dengan cinta? Awal-awal memang lah manis di mulut. Pijak semut pun tak mati. Tapi la...