🌸 Last teaser. Jangan lupa dapatkan Percaya Pada Janji versi cetak! 🌸
"Atuk, cerita lah dekat Uya. Macam mana Luth boleh londehkan kain uwan masa uwan tengah solat?" fokus Uyaina kini kepada Haji Deris. Rapat Uyaina duduk bersila di sisi Haji Deris semata-mata nak dengar cerita panas tu.
Haji Deris gelak lagi.
"Masa tu Luth kecik lagi. Umur dalam lima enam tahun. Atuk bawa lah si Luth ni pergi surau, solat zohor."
"Lepastu?"
"Budak-budak biasa lah. Kerjanya berlari aje dalam surau tu. Masa tu pulak ada kawan sebaya dengan dia. Makin seronok lah dia main aci sembunyi. Nak dijadikan cerita, masa tu uwan tengah solat sunat zohor. Luth menyorok belakang uwan. Tak tahu macam mana, Luth pergi tarik kain pelikat kawan tu. Habis!"
Uyaina tekup mulut. Serius dia boleh bayangkan situasi waktu itu. Tengah solat, tiba-tiba kain terlondeh.
"Nampak tak atuk?" soal Uyaina, perlahan.
"Tak. Mujur lah uwan sempat tahan kain dia dari terlondeh terus. Kalau tak... nauzubillah." Tergeleng-geleng kepala Haji Deris bila teringat balik kisah dua puluh tahun lepas. Cucu bertuah sungguh!
"Jadi, sebab tu lah uwan dingin dengan Luth sampai sekarang?"
"Haah. Uwan dah maafkan Luth tapi tu lah... benda tak boleh lupa kut."
Uyaina angguk kepala. Terus dia pandang Luthfan yang dah bersandar kekenyangan pada kerusi kayu.
"Jahat rupanya awak masa kecik dulu. Main-main londeh kain orang pulak. Lepasni awak nak londeh kain siapa pulak?"
"Londehkan kain awak."
"Luthfan!" terjegil mata Uyaina. Laju saja dia tampar kuat tubuh Luthfan dengan wajah yang merah dan panas. Haji Deris dah gelak lepas. Sampai berair-air matanya. Luthfan sengih tak bersalah. Siap angkat-angkat kening lagi.
"Gatal! Miang! Pervert!" Uyaina dah rasa malu bertimpa-timpa. Boleh pula Luthfan cakap macam tu depan Haji Deris. Dasar tak malu! Eei menyampah!
YOU ARE READING
Percaya Pada Janji | Terbit
Romance8th Romance by CikMardiah UYAINA BALQIS ; Dia tak percaya cinta dan dia tak percayakan lelaki. Bagi dia, semua itu lagi berbisa dan pedih dari ditusuk duri. Ada apa dengan cinta? Awal-awal memang lah manis di mulut. Pijak semut pun tak mati. Tapi la...