Felix berjalan terhuyang hayang gi balik rumah. Nasiblah yeji kejut dia tadi kat hospital suruh balik rumah. Kalau tak dah terlajak dia tidur tadi. Telefon dia berbunyi.
Chan.."Hello...."
"WOI.. manusia! Kau kat mane? Hilang ke? Sesat nak balik ke?" Chan menjerit menanya felix.
"Aku otw ni... jap lagi sampailah."
"Cepat sikit... kitaorang tunggu..."Chan mematikan panggilannya. Felix pun lajukan langkahnya. Nape pulak diaorang tunggu aku? Selalunya tidur je.
Lepas beberapa minit, felix sampai kat rumah dia buka pintu rumah. Semua orang tengah tunggu kat ruang tamu. Ada yang dah tertidur pon. Felix pergi ke arah bangchan yang duduk di sofa single.
"Korang ada apa apa nak bagitau ke? Aku dapat rasa somethinglah...." tanya felix.
"Tadi .... yiren datang cari kau. Takut apa2 jadi kat kau." jawab bangchan sambil berdiri. "Kau tak jumpa yiren ke? Kau pun tahu perempuan tu cane. Pastu kau cari gaduh..."Felix menundukkan pandangannya. Betullah tu. Aku pun dah lama tak ajak dia keluar. Salah aku jugak. Tapi kalau time keluar mesti dia asyik nak cari gaduh je. Aku ni jenis serius. Kang tak pasal2 jadi benda lain.
"Pandailah kau settle, felix. Aku taknak rumah ni terbalik je." Bang chan pergi ke arah jeong in yang tengah tidur terduduk atas sofa pastu piggybank dia sebab jeong in ni kalau dah tidur, memang tak sedar. Yang lain pun pergi naik atas. Felix masih lagi berdiri.
Changbin yang dah naik separuh tangga tu turun balik. "Woi, taknak naik ke?" Dia tanya felix. Felix hanya tersenyum kecil lalu berjalan ke arah changbin. Changbin menepuk belakangnya.
"Biasalah perempuan, felix. Pelik sikit. Dah hakikat diaorangkan? Nak buat cane."
"Ni lain macam punya perempuan ni. Aku pun pening ....."
"Aku ada cadangan.... apa kata kau.... break je ngan dia..... sendu sangatlah kau ni... aku yg tengok ni pun.... macam nak mati." kata changbin.Felix memandang changbin terkejut. Apa serius sangat cadangan dia ni. Bukan bishe2 ni. Bukan biasa changbin camni. Felix pun mengusap dagunya.
"Tapi ..... tak kesian ke kat dia nanti?" balas Felix. Changbin mengangkat keningnya sebelah pastu tepuk kepala felix. Felix mengusap kepalanya.
"Tak salah nak jadi baik... tapi ni dah terlebih baik. Dek ikut cakap dia.... berapa tahun dah? 5 tahun. Dari first year highschool. Kau pening sebab dia tu dah tambah pressure kat otak kau. Kita ni sekolah lagi. Banyak benda nak fikir. Klu kau fikir pasal kebaikan dia je, sampai kau mampuslah kau sendu camni." Changbin membebel depan felix. Felix pun senyap je.
"Tapi tadi tu cadangan je. If you can take it, just continue with it. Aku ni sape je nak halangkan?" Changbin menyambung hujahnya lalu bergerak ke biliknya dan meninggalkan felix disitu.
*********
Pang!! Pang!! Pang!!
"BANGUNLAH! KANAK2 RIANG, DAH LAMBAT. BANGUN CEPAT!!" Seungmin menjerit sambil mengetuk pintu rumah sekuat hati biar kasi satu rumah dengar.Semua tak bangun lagi. Dia je tercongok pagi pagi buta depan bilik air.
Minho turun dari tingkat atas sambil menggosok mata. "Lambat sangat ke? Baru pukul berapa...."
"Baru pukul berapa kau cakap? Dah buta sangat ke mata tu sampai dah tak nampak jam? Dah pukul 7.00. Gate sekolah tutup pukul 7.20 pagi. Kau nak nama kau kena ambik ke?"
Terbuntang mata minho. "Sumpahlah! Aku tak gosok baju lagi siakkk!" Minho terus berlari naik atas balik. Seungmin menggeleng kepalanya.
Klu aku lambat sebab korang, mati aku kerjakan, bisik hati seungmin.
*******
7.21 a.m
Semua tercungap dekat depan pintu pagar yang dah tertutup. Jinyoung, budak pengawas tu, dah bercekak pinggang kat pagar.
"Nape lambat?" tanya jinyoung.
"Seminit je pun. Bukan sejam. Overlah." balas han yang tercungap2.
"Ye wei, relakslah. Janganlah camni." kata bangchan pulak.Jinyoung pun menenung mereka macam nak makan. Diaorang pun telan air liur je. Garang betullah mamat ni.
Jinyoung mengeluh perlahan,"Cikgu sape first masuk?" tanya jinyoung.
"Mr park. Nape?" balas Hyunjin.
"Nasib Mr Park takde. Aku lepaskanlah korang. Gi masuk kelas.""Thank you... love you." kata Hyunjin sambil buat mini love kat jinyoung. Jinyoung pun hempuk buku dia kat kepala hyunjin.
"Padan muka. Gi masuk kelas."
"Ok2." Mereka membuka langkah ke kelas. Hyunjin pun mengusap kepalanya. Felix tergelak kecil."Sakit ke? Sedihlah." kata Felix.
"Sakit. Nilah padah tunggu kau semalam ......kan?" perli Hyunjin.Felix mengembungkan pipinya tanda protes. Bukan salah dia pun. Sape suruh tunggu? Tak suruh pun. Tak guna betul.
"Kita yang tunggu. Bukan salah dia pun." kata Bangchan. Felix menggangguk kepalanya berkali kali. Tak sangka ada orang backup dia. Terharu. ಥಒ್ಲಥ
"Yelah2. Han, nak minta tolong. Ambik buku aku kat loker. Beg kau aku letak kat kelas." kata hyunjin sambil menghulur tangannya.
"Persoalannya..... kenapa aku yang kena tolong kau? Dah takde orang lain ke? Mengapa han yg handsome ni jugak yg kena?"
Yang lain dah buat muka :
Bangchan: ٩(͡๏_͡๏
Minho: 😲
Changbin: ( ง ǒ ∽ǒ)ง=3=3
Felix: 😝
Seungmin: ᕦ(ò_óˇ)ᕤ
I.N: 😒"Sebab kau han. Yg 'handsome' tu. Dah pergi ambik buku aku."
Hyunjin menarik beg han yang dia pakai. Terpusing han dibuatnya. Han pun mengeluh je.Dia pergi kat loker, yg lain masuk kelas dulu.
Han sampai kat tempat loker. Dia ternampak loker hyunjin terbuka sikit. Han menarik pintu loker hyunjin.
Semua barang dalm loker hyunjin jatuh.
Apa benda pulak barang2 banyak ni, bisik hati han.
~to be continued~
YOU ARE READING
{C} until we meet again ; felix || stray kids
Fanfiction"Kau suka sape pulak?" "Orang samalah." "Dah semua nak suka dia, sape nak suka aku." "Ambikkan aku penyapu. Nak membunuh kejap."