ep 15

505 58 0
                                    

"Chan...kau dah ready ke nak gi prom tu?" tanya Han yg tengah sumbat mulut dia ngan keropok masa duduk depan tv. Chan yg tengah duduk sebelah dia jawab,

"Aku malas nak pergi, takyah pergi boleh?"
"Klu kau rasa rumah ni nak kena attack... takyahlah datang." balas han, serius.

Chan menepuk paha han. "Janganlah merepek. Ye.... aku pergi. Tapi..pasal yiren  tu... yuna dah cite ke?"

"Dia chat aku hari tu. Dia kata yiren memang ngan suho. Entah laki mana pun aku tak tahu. Tapi dia cam ada konflik. Yiren couple ngan felix. Pastu suho ngan yerin ni ok balik. Gaduh balik. Diaorang tak normal. So...the conclusion is.... felix diperbodohkan. Sekian..." bebel han.

"Mantoplah cite diaorang. Aku respect." kata chan sambil menjelir lidahnya tanda geli. Han pun gelak tengok gelagat chan tu.

"Ayah felix jadi nak datang?" tanya han.
"Jadi kot.. dia tak cakap pape pulak. Nape kau tanya?"
"Tak... takut ayah dia datang malam prom tu. Kitakan kat dewan nanti."
"Ohhh..."
"Tapikan aku tertanya. Sape bagi ros kat felix tu?" Han menanya.

********

Jeongin berjalan pergi bilik guru nak cari mr. Baek. Tak masuk2 pulak cikgu ni. Tak pasal aku kena cari. Ketua kelaslah katakan. Terpaksalah cari.

Tengah dia berjalan tu, jeongin terstop kat bilik kelab fesyen. Dalam bilik tu penuh dengan orang. Berjantina perempuan. Jeongin pelik so dia pun ngintai. Apalah diaorang buat ni. Tiba2 dia nampak ryujin keluar dari kelompok manusia tu. Tercungap cungap dia.

"Apa korang buat kat sini ramai2?" tanya jeongin. Ryujin mengambil nafas dalam,"Diaorang sewa baju untuk prom malam ni. Ada yang malas beli baju. So sewa jelah. Aku yg uruskan. Tapi penuh sangat. Aku semput dalam tu."

Jeongin mengangguk kepala. "Boleh pulak keluar kelas? Tak kena marah ngan cikgu?"

"Kau tak tahu ke? Hari ni cikgu bagi kelonggaran untuk prom malam ni. Sebab ramai ada participant dengan prom so ramai cikgu just skip class." jelas ryujin.

Jeongin menepuk kepalanya. Kenapa dia tak tahu? Sia sia je tenaga dia tadi berjalan dari kelas. Dia mengeluh. "Klu camtu aku balik kelas dululah. Ingatkan nak cari cikgu."

Jeongin melambai ke arah ryujin. Ryujin menjerit namanya lalu dia pun menoleh semula. "Good luck malam ni." Jeongin tersenyum. Tahulah apa maksud ryujin tu.  Dia pun menuju ke kelas.

Sampai di kelas, dia umumkan kat dalam kelas yg kelas math takde. Semua bersorak cam orang giler termasuk member dia sendiri. Lagi2 Han dengan Minho. Dia pergi duduk tempat dia sebelah Hyunjin. Hyunjin tu asyik senyap je. Daripada hari performance diaorang habis sampai hari ni. Tak bercakap banyak pun. Jeongin menepuk bahunya.

"Kau okay tak? Murung nampak."
Hyunjin tersenyum sikit, "Sikitlah. Tapi tak tahu pasal apa. Aku banyak fikir sangat kot. Abaikan jelah aku."

Jeongin membuat muka pelik lalu memandang chan. Chan menjungkit bahunya tanda tak tahu. Jeongin sambung balik baca komik dia atas meja.

*******

Chan bercekak pinggang depan pintu rumah. Memang kerja aku ni tunggu orang bersiap je ke? Lama sangat bersiap. Cam perempuan.

"Aku gi dulu. Tunggu korang...reput aku kat sini."
"Tunggu.... dah nak siap.." Felix pun berlari dari tingkat atas. Kehulu kehilir ... siap gak akhirnya. "Dah siap...

Baju felix

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Baju felix....

Chan pandang dia."Aku bukan tunggu kau je. Yg manusia lain tu tak siap lagi. Kau nak mereput ngan aku jugak ke?"

"Boleh jugak... dah terpaksa." balas felix.

Chan mengetuk kepalanya. "Main main pulak. Aku serius ni. Lama aku tunggu tau tak!" Felix menggosok kepalanya untuk menghilangkan rasa sakit.

Lepas 10 minit,baru yg lain siap. Felix yg main PUBG kat fon tu berhenti lepas nampak seungmin ngan changbin turun. Klu diaorang dah siap that mean yg lain pun dah siap...

"Lama betul kau siap. Cam gegirl gitukan.." perli chan sambil membuka gril rumah. Yg lain tersenyum je cam kerang busuk. Diaorang pun ambik kasut kat rak and gerak gi hall tu.

******

Diaorang dah sampai kat dewan besar tu. Han tercengang. Besar giler dewan ni. Kelab majalah memang kaya.

"Besar siut." kata han.
"Dahyun kan kaya. Bapak dia boleh sponsorkan. Apa nak kecoh." balas minho.

Diaorang masuk dalam dewan tu. Wangi nak mampus. Tema ros kan.... tapi janganlah letak pewangi banyak sangat. Pening kepala siut.

Felix mengibas hidung dia. "Wanginya. Kalah minyak wangi hyunjin." kata felix.
Hyunjin menggeleng,"Aku klu tak pakai minyak wangi pun dah wangi."

"Ok hyunjin. Sayang kau." kata felix sambil membuat muka annoying. Hyunjin menarik telinga felix. "Sakitt..."
"Padan muka."

Tiba tiba ada seorang menarik tangan felix. Felix menoleh lalu terlihat Chaewon memegang tangannya.

"Hai, budak caring. Lambat sampai."
"Terlambat sampai sebab tunggu semua orang. Yg kau tu awal sangat kenapa.."
"Mestilah awal sebab excited. Nak jumpa prince charming aku."
"Sape prince charming kau yg 'beruntung' tu? Aku nak tahu jugak."

"Belum jumpa lagi... sedihkan? Kau nak jadi tak?" Chaewon mengelip-ngelip matanya berkali-kali. Felix buat muka geli kat chaewon.

"Taknak aku."
"Alah... takpelah. Aku cari orang lain."
"Aku main-main je. Relakslah." Felix menghulurkan tangannya kepada chaewon. Chaewon pun menyambut tangan felix.

"Hahaahahah!! Tak sangka kau terima. Aku pun main-main je. Tapi kau on, aku pun onlah." kata chaewon. "Kawan2 je kan." sambung chaewon. Felix menggangguk kepalanya.

Ketika mereka berjalan bersama-sama, ramailah jugak yg tenung diaorang. Cam pelik diaorang pegang tangan sama-sama. Tapi diaorang hiraukan je.

Chaewon melihat tangannya yg digenggam erat oleh felix. Chaewon bertanya,"Felix, sebenarnya yg bagi bunga kat kau tu.... eunbi. Dia nak minta maaf kat kau."

Felix menghentikan langkahnya lalu memandang muka chaewon yg putih. "Nape dia nak minta maaf kat aku?" Felix mengerutkan mukanya.

"Pasal yuna. Dia nak jumpa kau tapi dia demam. Penat sangat kot. So, aku ni wakillah untuk dia ngan member aku." balas chaewon.

Tapi felix tiba tiba rasa kesian ngan eunbi. Dia try nak jadi baik tapi aku tak perasan pun benda tu. Mungkin aku pun salah jugak and tak patut buat dia camtu.

Felix menghadap chaewon lalu memegang sisi chaewon. "Cakap ngan dia... aku pun minta maaf. Tapi klu nak mintak maaf, pergilah kat yuna. Tu lagi better. And..."

Felix menarik chaewon ke pangkuannya. Dia memeluk chaewon erat."Balik nanti kau peluk dia. Cakap dari aku. Aku mintak maaf. Ok?"

Chaewon menggangguk kepalanya. Felix melepaskan pelukannya lalu senyum memandang chaewon. Chaewon mengangkat keningnya.

"Baiklah kau ni. Selalu tolong member." kata felix sambil memegang erat tangan chaewon semula. "Kau pun samakan, felix." Chaewon membalas lalu menolak badan felix sedikit. Felix tergelak. Lalu mereka pun berbual dengan mesra ketika prom tu.

~to be continued~

{C} until we meet again ; felix || stray kidsWhere stories live. Discover now