ep 14

468 63 0
                                    

Felix buka pintu rumah. Apahal senyap sangat rumah ni? senyap macam takde penghuni. Hyunjin mungkin takdelah sebab gi rumah yeji. Jeongin ngan han gi cycling. Chan pun takde.

Felix pergi letak barang tu kat dapur. Kat dapur pun takde orang. Dia terus pergi bilik dia sebab nak ambil fon. Dia lupa nak bawak masa keluar.

Dia buka pintu bilik perlahan pastu nampak seungmin ngan chan tengah berborak kat katil sambil chan pegang satu kotak. Cam kenal kotak tu.

"Korang borak apa?" tanya felix sambil menuju ke katilnya.

Bila seungmin pandang felix, felix terkejut.
"Kau nangis kenapa? Ada problem ke?" tanya felix dengan nada terkejut. Seungmin hanya mengelap air matanya.

Dia pun bergerak ke arah felix, duduk disebelahnya lalu memeluknya. Felix hanya membalas pelukannya tapi dia tak tahu apa jadi. Dia memandang chan. Chan hanya menunjuk kotak miliknya di tangan chan.

Felix menggangguk. "Jgnlah nangis. Bkn kau yang hadap benda tu pun. Aku yg kena." pujuk felix.

"Tapi kau tak bagitau aku pun. Aku ingat kau ni kanak kanak riang je. Rupanya, hidup kau ni sedih. Waa.." seungmin hanya sambung menangis.

Krekkk....

"Sape nangis ni? Kuat giler."

Changbin dan Minho muncul di muka pintu. Changbin menggosok matanya. Tersedar dari tidur agaknya.

"Kenapa kau nangis ni?"

Seungmin ingin bercerita tapi felix memeluknya erat sebab taknak dia cerita.
"Takde pape. Tadi aku gurau ngan dia. Pastu dia menangis."

Seungmin gigit bahu felix kuat kuat. Felix terasa sakit terus lepaskan seungmin. Dia jatuhkan bahagian leher baju dia, nak tengok bahu dia.

"Berbekas.. chan sakit..." Felix pergi duduk di sebelah chan sambil mengadu. Seungmin menjelir lidahnya.
"Padan muka."

"Cepatlah cite." Minho dan changbin duduk di lantai sambil menunggu seungmin bercerita.

"Tadi chan tunjuk kotak tu pastu dia cite pasal felix. Felix ada adik tapi... dia dah pergi. Sedihkan?? Sebab tu aku nangis."

Changbin memandang felix. "Seriuslah felix. Kau tak pernah cite pun. Cuba cite. Dah alang2 kitaorang tahu ni."Felix mengeluh perlahan.

"Aku ada adik. Perempuan. Dia muda dua tahun. Well, adik perempuan biasalah rapat ngan aku. Tapi masa dia 3 tahun, aku 5 tahun, mak aku pergi, sebab sakit jantung. Apa entah nama disease dia. Aku tak ingat tapi bukan sakit jantung biasa. So,tinggal kitaorang ngan ayah aku. Aku hidup jelah cam biasa tanpa mak aku. Tapi masa aku 11 tahun, adik aku pulak sakit. Sakit yang sama dengan mak aku. Doktor kata genetik. Aku pun trylah fikir positif. Maybe dia boleh elok, buat organ transplant ke... tapi dia tak boleh buat sebab dia muda lagi. Ubat untuk disease tu pun takde. Tapi dia tak duduk hospital. Dia takyah bantuan alat apa2. Tapi masa dia pergi tu, dia kat rumah. At least, klu dia kat hospital... aku mungkin dah ready nak tunggu dia pergi. Tapi dia mengejut. Bak kata doktor cardiac arrest. Aku kecewa.. dua orang perempuan yang aku sayang and penting dalam hidup aku dah takde. Ayah aku pun kecewa tapi dia kena kuat sebab nak jaga aku. Sebab nak hilangkan kecewa kitaorang.... ayah aku decide untuk jadi backpacker ngan aku. Drpd aku 12 tahun,aku dah jadi backpacker. Klu waktu cuti, ayah bawak gi oversea. Sampai kat korea, aku decide nak stay. Ayah aku pun setuju tapi dia kena balik australia. Pastu aku jumpa korang. Dah habis. Tu je."

Minho hanya tertunduk memandang lantai, changbin pulak menenung felix. "Cane kau hadap benda ni sorang sorang, felix. Kau tak cite kat sape2..kat chan je kau cite. Kuat betul kau."

"Aku 'ter'tahu sebab dia tertunjuk gambar kat aku.Dalam phone." balas chan.

"Nak buat cane? Dah jadikan aku kenalah terima. Aku taknak cite sebab aku taknak orang bersimpati ngan aku. Cane nak jadi kuat klu orang besimpati ngan setiap masakan? Btw... nak tengok gambar adik aku?" Felix memberi sekeping gambar pada changbin ngan minho.

Mata diaorang terbuntang. "Kau biar betul felix? Salah gambar ni." Minho membalas. Chan dan felix tergelak. "Mana ada salah. Memang adik akulah."

"Ta....tapi muka dia.."
"Sama ngan yuna?"

Minho menggangguk. "Samakan? Sebab tu aku tercaring ngan yuna. Aku takde niat apa apa pun. Cuma aku terbayang tu adik aku. Sebab aku jaga dia dulu." balas felix.

"Sampai kau putus ngan yerin? Lawaklah felix ni." perli changbin. Felix tersenyum. "Nak buat cane? Dia yang curang."

"Apa apalah felix. Yg penting kau ok sekarang. Seungmin ni dari tadi tak habis nangis." kata changbin.

"Kau pun nangiskan??!! Biarlah aku nangis. Gigit kang. Berlubang tangan aku buat. Macam bahu felix." Seungmin menyepak paha changbin. Changbin hanya mengadu sakit.

"Lama gak kita borakkan. Dari kul 5. Sekarang dah 6.50 p.m. Aku pun tak masak lagi. Hadeiii..." Chan bangun dari duduknya lalu keluar bilik. Yg lain pun mengikut langkahnya. Keluar bilik, nampak han, hyunjin ngan jeongin kat luar.

"Nape korang dalam bilik ramai2 ni? Cite apa tadi." tanya hyunjin. Minho, seungmin, changbin memandang sesama sendiri.
"Malas nak cite." balas mereka sambil memandang felix. Felix menjungkit bahunya lalu turun ke ruang tamu.

"Citelah... apa ni?" Jeongin ngan han bergayut kat tangan seungmin. Seungmin mengibas tangannya,minta dilepaskan.

"Persoalannya..  nape aku?"
"Sebab mata kau nangis. Mata kau bengkak.CITELAHHH!!" jerit han.
"Bisinglah kau ni." balas seungmin.

~to be contineud~




{C} until we meet again ; felix || stray kidsWhere stories live. Discover now