"You know what,daddy? I think I made a worst decision about something."
"What is it?"
"I love someone that.....sick. Like mommy and Hazel."Mr.Lee memandang felix yg duduk disebelahnya. Mereka duduk di bangku taman yg ada kat kawasan perumahan felix. Walaupun dah malam tapi felix ajak ngak Mr.Lee gi situ.
"Why 'worst decision'? It is bad for you?"
"No, I just don't want you....to think that...i am trying to break my heart again. That what I mean...actually."Mr.Lee menepuk bahu felix perlahan. Felix lalu meletakkan kepalanya di bahu Mr.Lee. "But....how and why that happen thought. It....may hurt your heart again."
"I love her. With all my heart. How can I just forget her like this? Avoid from her. It hurt my heart more. By the way, she like Hazel. And I think..... I want to take care of her because I don't able to do that to Hazel."
Felix bermain main dengan tangannya. Dia tak sampai hati nak cakap camtu sebenarnya. Hati dia dah tersekat ngan dua orang.
"Are you sure? Did she has a chance to recover?"
"No..."Mr.Lee memegang tangan felix yg kecik tu. "I don't want you to get hurt. It sick. You may feel what I feel before. When your mom gone."
"But can I? I'm.....ready for that."
Felix mengelap air matanya yg mengalir hingga jatuh ke tapak tangan Mr.Lee. Dia menggenggam tangan Mr.Lee kuat2 sebab nak tahan diri dari menangis. Mr.Lee mengusap kepalanya.
"If you say so....I just agree with that. But I hope you don't get hurt like me. Be strong, my sweetie. I know you can and I love you....ok?"
"Thanks for that,daddy."
******
Besok harinya,felix ngan daddy dia pergi jumpa yuna waktu petang. Felix tahu dia tak keluar lagi sebab tadi dia tak datang sekolah. Daddy dia pun teringin nak jumpa yuna katanya. Felix ni pun ngikut jelah.
Sampai kat hospital,diaorang terus gi bilik yuna. Yuna yg tengah makan atas katil tu pandang diaorang pelik. Sape pulak ahjussi ni?
"Annyeonghaseyo...." ucap yuna.
Mr.Lee pun senyum masa tengok muka yuna pastu dia pandang felix. Felix pun menggangguk kepalanya tanda dia bagitau benda yg betul pasal yuna. Mr.Lee pergi ke arah yuna.
"Boleh ahjussi duduk sini?"
"Sure.....duduklah." yuna membetulkan kedudukannya menghadap Mr.Lee. Masa Mr.Lee mula nak cakap, tetibe yeji masuk bilik yuna."Maaf ganggu tapi nak cakap ngan felix boleh?" kata Yeji.
Felix menunjuk dirinya. Nape dia yg kena panggil? Bukan yuna? Yeji salah mention nama ke apa? Yeji yg tengah tunggu felix bergerak tu menarik tangannya sebab dia dah terkaku. Dia bawa felix gi bilik dia.
"Felix...actually saya nak bagitau yuna yg dia dah kena buang from waiting list and omma dia pun dah tahu. So omma nak bawa dia gi Amerika for her treatment. Tapi saya tak rasa dia nak pergi. Can you help me?"
"Tolong bagitau dia?"
"And pujuk."Felix mengeluh. Yuna kena gi Amerika ke? Tinggal kat sana? Felix dah tak tahu nak cakap apa. Dia macam terkilan sebab yuna nak pergi.
"Dia takde cara lain ke?"
"No.."
"Okay.....nanti saya try."*******
"Nape ahjussi nak jumpa saya?"
"Saja nak jumpa sebab ahjussi dengar felix suka ngan yuna."Yuna menelan air liur. Tahu pulak Mr.Lee ni. Takkan felix bagitau sendiri? Cam pelik....tapi tak mustahil. Ah...biar jelah.
"Lagipun Ahjussi nak tunjuk gambar ni."
Mr.Lee memberi sekeping gambar pada Yuna. Yuna mengambil dari tangan Mr.Lee pastu tengok gambar tu. Dia terkejut sebab budak perempuan tu dalam gambar tu sebijik ngan muka dia. Yuna macam nak tengok cermin balik, nak check sama ke tak.
Yuna memberi balik gambar tu. "Sape ni?"
"Anak pakcik yg second. Adik felix."Yuna terdiam. Muka adik felix sama ngan muka dia. Dia terkejut. And dia baru faham kenapa masa dia nampak yuna kena buli tu...dia desperate gila nak tolong. Sampai masuk tandas perempuan.
"Tapi saya sakit. Felix pun tak patut suka saya."
"Dia cakap ngan ahjussi semalam....dia dah ready for everything. Dia pun pelik sebenarnya kenapa dia suka yuna sebab dia tahu yg mungkin dia akan hilang yuna. Tapi perasaan suka tu dah datang. Nak buat canekan? Masa ahjussi ngan omma dia dulu pun...sebelum kahwin,omma dia dah sakit dah."
Yuna menggangguk kepalanya perlahan. Kenapa sedih sangat hidup felix ni? Hidup dah sedih, suka orang sakit pulak. Yuna nak menangis dengar even hidup dia pun sendu jugak sebenarnya.
Masa Yuna tengah termenung, felix masuk bilik. Mr.Lee pandang felix. "Dah ke?"
"Nak cakap ngan yuna jap."
Mr.Lee menggangguk lalu memandang yuna. "Ahjussi nak peluk boleh?" Yuna tersenyum lalu memeluk Mr.Lee dahulu. Mr.Lee mengusap kepala yuna. Felix yg tengah tengok tu macam nak menangis sebab dia macam teringat adik dia.
Mr.Lee melepaskan pelukan. "Thanks yuna. Jaga diri." Mr.Lee berdiri lalu pergi ke arah felix. "Daddy tunggu kat luar."
Felix menggangguk kepalanya lalu pergi duduk di atas katil yuna. Dia menarik nafas dalam. "Yuna, saya ada something nak cakap....dari yeji."
Yuna mengeluh. "Saya kena buang dari waiting list ke?"
Felix menggangguk kepalanya. Yuna pun macam dah tahu apa yg yeji nak cakap tapi tak terbagitau. Felix sambung katanya.
"Tapi awak kena gi Amerika. Untuk treatment."
"What??! Seriously? Sape suruh pergi sana?"
"Omma awak....."Yuna menelan air liur. Pastu dia mengalihkan pandangannya ke arah tingkap. Air mata dia dah nak keluar macam kat empangan. Dia baru nak cakap yg dia sayang kat felix. Tapi benda ni jadi. Kenapa dunia ni kejam sangat?
"Saya taknak..."
"No..yuna. Awak kena pergi. Awak kena usaha nak jadi sihat."
"What the point klu saya nak sihatkan diri saya tapi hati saya sakit?"
"Sekurang-kurangnya awak mampu lagi nak sihatkan diri awak yg sakit tu. Daripada awak sakit dua2." balas felix.Yuna mengelap air matanya lalu mencapai tangan felix. Felix terkejut dengan perbuatan yuna. "Saya sayang awak,Lee Felix.Macam mana saya nak pergi?"
Felix menggenggam tangan yuna yg menarik tangannya. "Saya pun. Tapi klu awak sayang saya....pergilah buat treatment. Saya nak awak sihat. Boleh?"
~to be continued~
YOU ARE READING
{C} until we meet again ; felix || stray kids
Fanfic"Kau suka sape pulak?" "Orang samalah." "Dah semua nak suka dia, sape nak suka aku." "Ambikkan aku penyapu. Nak membunuh kejap."