"Nape ahjumma nak jumpa dia balik?"
"Ahjumma nak mintak maaf ngan dia."
"Nape tinggalkan dia?"
"Ahjumma taknak dia duduk ngan ayah tiri."Felix mengusap tangannya perlahan. Dia macam tak tahu nak buat apa. Klu ckp ngan hyunjin, mesti dia taknak punya. Klu tak bagi jumpa, sian pulak. Felix fikir cara yg terbaik untuk dua2 pihak. Dah lama felix fikir, dia memegang tangan omma hyunjin.
"Nanti felix tolong. Tapi kena janji ngan felix satu benda."
"Apa dia?"
"Jgn tinggalkan hyunjin lagi. Jaga dia......boleh?"********
Felix teringat hari yg dia jumpa omma hyunjin kat bus stop. Dia tersenyum tersendiri. Nak jugak akhirnya Hyunjin jumpa mak dia. Felix ikut hyunjin berjumpa mak dia kat cafe yg berdekatan funfair.Hyunjin suruh tapi dia duduk meja lain. Ikutkan hati dia nak balik je tapi hyunjin paksa, dia ikutkan jelah.
Hyunjin mengacau straw air di hadapan. Dia pun macam awkward nak cakap ngan mak dia. Berapa lama pulak dia kena tinggal ngan mak dia. Rasa macam jumpa orang baru je. Omma dia mengeluh.
"Hyunjin, omma nak mintak maaf." Omma dia mencapai tangan hyunjin yg ada di atas meja lalu menggenggamnya. Hyunjin hanya memandang kosong tangan mereka. Lama mak aku tak pegang tangan aku fikir hyunjin.
"Nape mak tinggal hyun? Sedih tau. Hyunjin merana sebulan ngan omma yeji. Penat dia jaga hyun yg mengada ni. Gedik. Tapi omma senang2 je tinggal hyun camtu. Nape?" tanya hyunjin.
"Omma taknak kamu tinggal ngan ayah tiri camtu."
"But I still have you, right? Tak kisahlah ayah tiri ke, sesapelah. Hyun nak tinggal ngan mak je. Salah ke?" tanya hyunjin lagi. Omma hanya mampu mengelap air mata yg mengalir di pipi."Tapi klu omma nak bawak hyun balik boleh?"
"Hyun taknak. Hyun tak ready lagi. I'm sorry but can give me some time? Hyun nak tenangkan diri dulu."Hyunjin menarik tangannya dari genggaman tangannya lalu mengelap air matanya kasar. Ommanya mengangguk kepalanya perlahan lalu menyeluk tangannya ke dalam poket untuk mengambil sesuatu. Ada surat warna pink dikeluarkan dari poket diberikan pada hyunjin.
"Ni dari adik kamu. Songjin."
Hyunjin mengambil surat tu tapi dia tak buka. Dia just bangun dari tempat duduk. "Hyun balik dulu. Sorry." Lepas dia habis bercakap dia terus keluar dari cafe. Felix yg nampak hyunjin keluar mengikut langkahnya.
Felix memegang bahu hyunjin. "Ok?"
Hyunjin mengangguk kepalanya lalu memberi surat tadi pada felix. Felix mengambil lalu membuka surat tu and baca. Felix tersenyum sendiri masa baca surat tu. Hyunjin tengok felix. Apa yg ada dalam surat tu.
"Adik kau nak jumpa kau. Kau nak balik tak?"
"Taknak. Aku cam takleh terima lagi. Nanti sampai masa aku ikutlah mak aku balik. Doakanlah aku ok nanti."
"Yelah. Take your time. Nah baca surat adik kau. Comel."
"Apa yg comel?"
"Tulisan dia kecik2. Comellah."*******
Felix baring atas katil, menenung siling yg putih and kosong. Banyak benda jadi kat dia lepas jumpa yuna. Dah takdir agaknya. Hyunjin dah jumpa mak dia walaupun dia takleh terima lagi. Nanti dia oklah.
Seungmin yg baru masuk bilik tu pandang felix and duduk di sisi katil felix. Dia meletakkan kepalanya di sisi katil beralas tangan. Felix memandangnya.
"Nape?" tanya felix.
"Cane orang yg kehilangan orang yg dia sayang, boleh move on and jadi happy? Aku tak pernah rasa." tanya seungmin.Felix memandang seungmin yg tengah menenungnya lalu menepuk katilnya. "Baring kat atas ni." arah Felix. Seungmin bangun lalu baring di atas katil felix, memandang siling.
"Kau tahu tak, sebenarnya semua benda yg jadi ngan kita, ada sebab. Aku hilang dua perempuan yg penting dalam hidup aku. Ada sebab. Cuma aku tak tahu apa sebab dia. Tapi apa yg aku tahu, aku belajar dua benda. Aku jadi kuat and aku belajar jadi orang yg melepaskan. Melepaskan untuk gembira. Klu aku masih tak dapat lepaskan, tak dapat terima diaorang pergi, aku takde kat sini. Mungkin aku kat rumah, buat benda bodoh. Tak pergi sekolah. And aku akan murung. Tapi sebab aku melepaskan, aku happy. Aku still ada daddy aku, ada korang. Aku boleh hidup dengan happy. Jadi kenapa aku perlu jadi orang yg tak boleh terima apa yg jadi kat aku? Sedangkan aku masih ada peluang nak jadi happy? Move on. Tu benda pertama yg kau kena buat if anything bad things happen in your life."
"Tpi klu kita nak melepaskan orang,benda yg kita sayang, yg kita suka buat, itu kebahagiaan ke? Bkn kesengsaraan?" tanya seungmin. Felix menggeleng kepalanya.
"Aku ada pegang satu benda. Learn to let go, that the key of happiness. Tak semua benda kau mampu pegang. Tak semua benda kau mampu simpan.Kadang2 melepaskan ni memang sakit, tapi kau akan jadi lebih tenang. Melepaskan sesuatu bukan untuk memuaskan orang lain. Tapi untuk kegembiraan diri kita. Kegembiraan kita bukan orang lain yg bentuk.Happiness kita, kita sendiri yg bentuk. That the true happiness. Jgn pernah menyesal dengan keputusan sendiri. Do the best. That the first thing you should do."
Felix memandang seungmin disebelahnya. Pastu dia usap kepala seungmin. Seungmin membenam mukanya di bantal felix.
"Kau ada masalah ke?"
"Parents aku......, nak cerai."Felix memeluk badan seungmin yg kecik tu lalu diusap perlahan belakangnya untuk menenangkan seungmin. Felix dah dengar seungmin menarik nafas dalam, nak menahan diri dari menangis. Felix memegang muka seungmin dan diusap perlahan. Dia menenung muka seungmin yg penuh ngan kesedihan.
"Nak nangis, nangislah. Jgn tahan."
Air mata seungmin terus mengalir dari mata dia. Felix mengelap air matanya perlahan dan diusap lagi muka seungmin lembut.
"Be strong, ok? Aku tahu kau boleh." pujuk felix.
~to be continued~
YOU ARE READING
{C} until we meet again ; felix || stray kids
أدب الهواة"Kau suka sape pulak?" "Orang samalah." "Dah semua nak suka dia, sape nak suka aku." "Ambikkan aku penyapu. Nak membunuh kejap."