Hyunjin menarik nafas dalam. Dia berdebar nak gi sekolah sebab dia tahu apa akan jadi. Mesti kena band teruk punya. Hyunjin mengusap tangannya berkali2 untuk menenangkan dirinya yg tengah berdebar cam nak mati. Chan yg perasan benda tu menepuk bahu hyunjin.
"Relakslah. Takde pape. Kitaorangkan ada." kata Chan.
Hyunjin menggangguk kepalanya tanda faham tapi tangan dia masih menggigil. Chan menepuk tangan hyunjin. "Teruk nak mampus menggeletar." Hyunjin membalas, "Takut..."
"Muka je macho. Tpi pengecut."
"Jgnlah hina aku. Tengah takut ni."*******
Felix ngan hyunjin masuk kelas sesama. Diaorang terus duduk kat meja and pandang meja yuna. Yuna takde. Mereka memandang sesama sendiri lalu mengangkat bahu. Tak datang ke apa yuna ni? Baru nak tanya something.
"Wei,hyunjin. Tadi aku dengar ada orang perli kau."
"Aku tak pekak lagi. Aku pun dengar."
"Sekarang pun ada."Mereka memandang sekumpulan budak lelaki kat penjuru kelas yg tengah mengumpat hyunjin. Kuat2 pulak tu. Mulut dia memang mintak penampar siam.
"Apa benda dia buat entah. Sampai si yuna tu masuk hospital."
Hyunjin menoleh semula. Yuna masuk hospital? Seriuslah. Bila siut? Nape dia tak tahu? Hyunjin memandang mereka lalu bertanya. "Yuna masuk hospital?"
"Eh, nak tahu pulak? Ingatkan dah tak kisah."
Felix bangun dari tempat duduk dan pergi ke arah mereka. Felix menanya mereka semula soalan yg sama. Tapi jawapan memang mintak kena maki.
"Kau pun nak tahu? Aku tahulah kau tengah berebut si yuna tu. Pepandailah...."
Felix menarik kolar budak tu kuat2. Mata budak tu terbuntang sebab terkejut ngan muka bengis felix yg macam nak telan orang.
"Kau nak muka kau hancur....baru kau bagitau ke?"
*******
Felix ngan hyunjin gi hospital lepas habis sekolah. Yg lain nak ikut tapi diaorang tak kasi sebab nak bincang benda penting.
Diaorang terus gi bilik yuna. Tapi masa on the way, diaorang teserempak ngan yeji. Yeji pergi ke arah mereka lalu terus menarik telinga hyunjin.
"Woi..... sakit! Pahal ni?"
"Kau tanya kenapa? Apa yg kau buat ngan yuna?"Felix yg tak tahu pape tengok je apa yg jadi kat depan mata. Yeji senyum kat felix. "Felix gi bilik yuna dulu. Nak settle something ngan dia ni kejap." Yeji menarik telinga hyunjin ketika berjalan. Felix nampak hyunjin strunggle nak lepas diri tapi tak boleh.
Felix terus gi bilik yuna. Masa dia buka pintu,nampak yuna tengah termenung luar tingkap. Felix mengetuk pintu perlahan lalu yuna pandang dia.
"Oh felix. Hai..."
"Hai.... awak ok?"Yuna membetulkan posisinya. "Ok je.Sakit sikit."
"Pasal hyunjin tu....awak ok?"
"Benda dah jadi. Klu taknak terima pun, kena terima jugakkan. Tak boleh nak buat apa"Felix duduk di kerusi sebelah katil yuna. "Dia buat apa kat awak? Selain, kiss tu?"
"Dia just cakap 'I love you'. Salah saya jugak sebab cabar dia."Felix mengetap bibirnya. "Klu saya ulang balik apa hyunjin cakap, boleh?"
Yuna memandangnya pelik. "Maksud awak?"
"I love you?" Felix menenung muka yuna, mengharapkan jawapan.
*******
"Manalah aku tahu jadi camtu."
"Tak tahu2. Banyak alasan kau."Hyunjin duduk di kerusi depan meja Yeji. Yeji memandang hyunjin macam nak telan hyunjin sambil mengetuk mejanya perlahan.
"Dia tu anak dara orang tau?"
"Tahu...."
"Dah tu kenapa buat benda merepek? Lainlah klu kau dah couple ngan dia, nak kahwin. Ke kau tak sabar nak kahwin? Aku boleh kahwinkan ngan jiran sebelah rumah mak aku tu. Yg suka kau masa sekolah rendah."Hyunjin buat muka geli. "Taknak aku."
"Tahu pun kau. Lain kali jgn buat benda merepek."Hyunjin menundukkan kepalanya. Yeji mengeluh perlahan.
"Aku sayang kau. Sebab tu aku buat camni."********
"Saya sakit. Susah awak nak jaga nanti."
"Tak.....saya boleh jaga awak."Yuna menggeleng kepalanya perlahan."Tak.....saya tahu awak tak mampu. Saya mungkin nampak sakit sikit.....tapi tak. Penyakit saya takde cara boleh elok. Transplant je boleh. Yg tu pun klu ada...."
Felix menundukkan kepalanya. Bila dia cakap camtu,dia teringat adik dia. Perasaan sedih tu datang balik dalam hati dia.
"Awak balik dululah felix. Dah lambat. Nanti kesian kawan awak. And saya nak minta tolong ngan awak ..... bagitau hyunjin.....saya mintak maaf . Klu awak nak tahu apa2 pasal saya,tanyalah yeji."
Felix menganggukkan kepalanya lalu berdiri untuk keluar dari bilik. Tapi dia memberhentikan langkahnya dan pergi semula ke arah Yuna. Dia meletakkan seutas rantai di atas tangan yuna.
"Ambiklah....hadiah dari saya." Felix kemudian melangkah keluar bilik dan hilang dari pandangan Yuna. Yuna melihat rantai itu. Air matanya mengalir keluar perlahan dari matanya.
"Saya pun sayang awak,Felix. Tapi saya taknak awak susahkan diri untuk saya."
********
"Abang kena janji?"
"Manalah abang tahu. Abang kecik lagi."
"Abang tahu....abang kena janji....yg abang akan bagi rantai ni dekat perempuan yg abang betul2 sayang lepas adik ngan mommy......"*******
Felix teringat perbualan dia ngan adik dia masa dia kat hospital. Betullah yg tak berapa nak sayang ngan yerin. Klu tak... dia dah bagi rantai ni.
Dia dah bagitau hyunjin apa yg yuna suruh cakap. And dia pun macam boleh terima benda tu. Pasal yuna pulak, dia dah tanya yeji. Yeji kata....
"Heart valve disease. Pihak hospital pon dah cuba macam2. Tapi condition dia dah teruk. Almost all implantation is not suitable for her. Lagipun darah dia AB-.... rare darah ni. Nak cari jantung dah susah, tambah jenis darah lagi. At first,kami cadang untuk transplant je organ asalkan darah tu suitable. Tapi risiko tinggi. Takut ada blood coalugation pulak. Nnti lagi susah.And dia dah 8 tahun ada dalam waiting list for organ transplant.Tapi sebabkan ramai lagi yg perlukan organ and lebih senang nak cari, pihak hospital dah setuju nak buang dia dari waiting list. Kami taknak buat camtu.....tapi terpaksa."
Felix termenung lama memandang langit yg gelap dari tingkap. Kenape semua orang yg dia sayang kena sakit? Apalah nasib yg kena kat dia ni.
"Felix....sini jap." panggil Chan yg tetibe muncul.
Felix hanya mengikut chan tanpa menjawab apa2. Chan bawak dia gi luar rumah sebab nak jumpa someone.
"Daddy kau datang."
~to be continued~
YOU ARE READING
{C} until we meet again ; felix || stray kids
Fiksi Penggemar"Kau suka sape pulak?" "Orang samalah." "Dah semua nak suka dia, sape nak suka aku." "Ambikkan aku penyapu. Nak membunuh kejap."