"Camtu ke.... so dia kat mana?"tanya han kat yuna. "Kat rooftop.... saya pun beli makanan untuk felix sementara tunggu tuisyen petang ni ngan mrs song sebab dia kata dia tak makan tadi."
"Dia ok ke?"
"Cam tak... tapi memang tak ok pun. Nanti saya try borak ngan dia."
"Tapi blh tak awak bagitau detail sikit pasal yiren tu... awak tahukan?"
"Another time? I need to talk to him first. Sorry."
"It's okay. As long as you tell me. Oklah..bye."Yuna hanya melambai ke arah han lalu meneruskan langkahnya ke rooftop. Tadi dia gi cafe pastu kena tahan ngan han. Han tanya apa jadi kat felix sebab diaorang cari felix tak jumpa. Yuna pun cakap dia nangis kat library tadi.
Lepas berjalan dalam lima minit, dia sampai kat rooftop nampak felix tengah duduk kat atas bangku panjang. Yuna berjalan ke arahnya lalu duduk di sebelahnya. Dia menghulurkan kimbap dan tisu kat felix.
"Makanlah. Tadi awak tak makan lagikan?"
Felix menolak tangan yuna perlahan, "Takyahlah. Buat susah je."
"Baik awak ambik. Saya sumbat dalam mulut tu kang, baru tahu langit tinggi ke rendah."Felix memandang yuna lalu mengambil kimbap yang yuna dah bukakan tadi pastu sumbat dalam mulut dia.
"Yiren cakap apa ngan awak tadi?"
"Nak break..... sebab dia ada bf baru..tu je."
"Saya dah tahu sebenarnya.. cuma.."
"I know that you know about that... tapi nape awak tak bagitau..."
"Sebab saya pun hadapi benda sama."Felix memandang yuna. "Maksud?"
Flashback yuna
"Awak dah puas hati?"
Yuna mengetap bibirnya. "Ohh.. so kau guna aku jelah ni... bapak setannya perangai kau ni.... kalah setan kot rasanya." balas yuna.
Suho hanya gelak mengejek,"Dah tahu aku ni setan... kau percaya aku kenapa."
"Sebab dah ditakdirkan mata aku ni 'terbuta' masa nampak kau. Nasib mata aku ni dah clear. Klu tak sampai mati aku tak tahu perangai lawa kau ni.....kan?"Suho ingin menolak yuna tapi yuna sempat menyepak kakinya sampai terjatuh. "Kau pergilah ngan 'best friend' aku tu. I don't need her anymore. Diakan 'better' dari aku."
Yuna hanya meninggalkan suho terduduk di situ. Dia pun pergi balik rumah dia dengan air mata.
Flashback end....
"Tulah cite dia. And 'best friend' saya tu.... yiren. Sweetkan? Nama kitaorang sama huruf 'y' kat depan."
Felix berhenti menguyah sebab jaw dia dah jatuh. Terkejut punya pasal. Dia duduk menghadap yuna.
"Bila jadi tu?"
"3 tahun lepas. Pastu diaorang break. Yiren pun couple ngan awak sebab tu awak up giler teruk. Pastu dia ok balik ngan suho. Saya tak tahu nape dia mainkan awak."Felix mengeluh. Dia pun baru teringat benda yang jadi kat bilik sakit hari tu. Patutlah diaorang macam tak suka each other. Baru dia faham.
"First time saya nampak awak nangis." kata yuna. Felix tersenyum,"Saya memang tak suka nangis. Tapi... benda ni.... ah.. lantaklah. Gi mampuslah perempuan tu. Biarlah dia ngan suho tu. Entah sape entah mamat tu. Dari hutan agaknya." balas sambil mengupil seaweed kat kimbap tu.
Yuna memandang felix, "Kalau awak tak kisah, awak tak lari dari kawan2 awak sampai diaorang cari awak satu sekolah. Klu awak tak kisah, awak tak nangis... lee felix."
Pergerakan felix terhenti. Betullah apa yuna cakap tu. klu aku tak kisah... aku tak nangis. Tapi aku nangis sebab...
"Sebab awak sayang yiren sangat2..." sambung yuna. Tangan felix jatuh ke peha dia. Dia tunduk sebab air mata dia dah nak keluar dia dari kelopak mata.
"It's okay to cry, Felix. But you have to make this pain become your inspiration for your future. Because you need them.....to understand the meaning of life."
Yuna menepuk belakang felix perlahan. Felix mengelap air matanya. "Thanks..." Felix memandang muka yuna yang tengah senyum kat dia. And they just stay there until their tuition class start.
*******
"Wei, nanti bagi surat ni kat Felix." Jinyoung bagi sepucuk kat chan.
"Sape bagi ni?"
"Yiren bagi. Tapi dia suruh felix yang buka.""Kisah pulak aku."Minho merampas surat tu dari tangan Jinyoung pastu koyak sampul tu. Jinyoung pun terkejut dengan tindakan minho. Han pun mengintai nak tengok sekali.
Sorry for this. Maybe this is the
best for us....
*Yerin*"Terbaik kepala otak dia... anjing betul." kata Han. Jinyoung pun pandang han pelik. Yg lain pun pas2 surat tu suruh baca. Lepas baca semua memaki. Jinyoung garu kepala
"Wei... aku bukan nak sibuk... tapi kenapa korang marah sangat? Macan nak bunuh si yerin tu..." tanya jinyoung.
"Perempuan ni.... memang tak guna. Berani dia buat Felix aku. Aku nak jumpa dia." kata Changbin lalu ingin berjalan ke luar kelas. Hyunjin menarik tangan changbin, "Dah2... naik kes buli pulak kang. Kau jugak yang susah."
Jinyoung mengangguk,"Felix breaklah ngan dia ni.. perempuan ni curang, camtu?" tanya jinyoung. Yg lain mengangguk kepala. "Aku nak baca surat tu boleh?" sambung jinyoung.
Chan menghulurkan surat tu pada jinyoung. Jinyoung baca surat tu dan beri balik pada chan. Jinyoung menghela nafasnya.
"Apa kata kau tanya felix pasal benda ni? Andai kata dia ok lagi... masih boleh move on... korang lupakan jelah pasal benda ni. Jgn simpan dendam. Perempuan ni tak perlu dilayan. Buat sakit kepala je...."
Diaorang pandang sesama sendiri. Betul jugak apa jinyoung cakap tu. "Apa2lah..... aku gi dulu." Jinyoung pergi ke kelas dia, meninggalkan mereka.
"Kata kata pelajar berjaya. Aku terkena dihati." kata seungmin sambil memegang dadanya. "Overlah kau." balas minho.
Tiba tiba han menepuk bahu minho kuat sambil memandang belakang. Minho menepis tangannya. "Apa kau ni?"
"Yuna."
"Jadi?"
"Felix mesti on the way balik jugak."Yuna yang baru masuk kelas tu perasan yang diaorang tengah pandang dia. Yuna membuat isyarat pada mereka.
"Felix... ok... jgn risau."
Han pun tunjuk thumb up kat yuna. Yuna balas balik kat dia. Pastu dia nampak felix masuk kat pintu depan. Yuna terus pergi kat loker dia. Han yg perasan felix dah masuk tu terus pandang depan. Felix pun duduk kat tempat dia ngan muka serius.
Diaorang nak tanya tapi semua takut. Chan duduk menghadap felix. "Kau ok?" tanya chan. Yg lain pun pandang chan terkejut. Chan letak jari telunjuknya di bibir tanda senyap.
Felix memandang chan. Pastu dia letak kepala dia atas meja. "Kenapa aku ni malang sangat??!!! Waaaaa!!!" Felix meraung. Yang lain pun terkejut dengar dia meraung.
"Janganlah nangis... ala2.... budak comel ni. " Han memeluk leher felix dari belakang. Ingin memujuk felix. "Haah, jgnlah sedih. Akukan ada." kata changbin. Seungmin mengetuk kepala changbin. "Felix tak straight cam kau."
Yg lain pun try pujuk felix. Tapi hyunjin hanya duduk memandang mereka. Chan yg perasan hyunjin camtu memegang lengan hyunjin.
"Sabar, ok?" bisik chan.
~to be continued~
YOU ARE READING
{C} until we meet again ; felix || stray kids
Fiksi Penggemar"Kau suka sape pulak?" "Orang samalah." "Dah semua nak suka dia, sape nak suka aku." "Ambikkan aku penyapu. Nak membunuh kejap."