Cikgu Edayu Berbomoh

2.7K 12 0
                                    

Cikgu Edayu salah seorang guru lepasan maktab berusia 32 tahun telah ditempatkan di salah sebuah sekolah rendah di Hulu Perak. Beliau yang bersaiz badan sederhana dan suka berbaju kebarung bila ke sekolah menampakkan keanggunan yang dimilikinya.

Kebarung yang dipakainya selalu menampakkan lurah antara kedua buah dadanya yang bersaiz lebih kurang 36C. Lurah yang putih melepak itu selalu kelihatan begitu dalam bila beliau mengangkat barang dari lacinya, iaitu ketika beliau sedang membongkok. Kain selendang yang dipakainya pula tidaklah terlalu labuh sehingga kadang-kadang, lurah dadanya itu terdedah kepada pandangan guru-guru lain di sekolahnya.

Kainnya pula selalu berbelah di bahagian belakang sehingga menampakkan pangkal pahanya yang putih melepak, gebu tanpa sebarang tanda parut pun. Tapi, Edayu sungguh bernasib baik kerana beliau ditempatkan di sekolah yang kebanyakannya guru perempuan. Kalau ada yang lelaki pun, ustaz dan guru-guru yang sudah berumur. Mereka bersikap biasa dan saling hormat menghormati.

Edayu sudah berumah tangga kira-kira 5 tahun yang lalu dan telah dikurniakan seorang anak yang kini berusia 2 tahun. Anak tunggalnya itu sekarang tinggal bersama neneknya di kampung kerana neneknya begitu teringin untuk menjaganya. Sementara suami Edayu pula sedang mengikuti kursus Pengurusan yang dianjurkan oleh syarikatnya di Kuantan, Pahang. Oleh itu, Edayu terpaksa tinggal keseorangan di rumahnya.

Pada suatu hari Sabtu setelah pulang dari sekolah kerana menghadiri mesyuarat perancangan sekolah, Edayu terasa badannya begitu lemah sekali. Beliau memandu kereta Iswaranya dengan perlahan dan dia terasa semacam kurang bermaya. Beliau teringat kepada seorang bomoh dan isterinya yang agak pakar dalam merawat penyakit sebegini melalui cerita-cerita gurunya di sekolah. Rumah bomoh itu terletak di penghujung kampung dan tidak jauh dari sebatang sungai di situ. Beliau telah cuba menghubungi suaminya untuk meminta izin ke rumah bomoh tersebut, tetapi pada masa itu, suaminya mematikan telefon bimbitnya dan Edayu terpaksa membuat keputusan sendiri.

Edayu terus menghalakan keretanya ke rumah bomoh tersebut. Setibanya di rumah tersebut, suasana di sekeliling rumah itu agak sunyi, hanya kedengaran bunyi desiran angin dan daun-daun kelapa yang bergesel antara satu sama lain. Edayu turun dari keretanya dan mengunci semua pintu kereta dengan menggunakan alarm remote. Dengan kebaya sendat yang biasa di pakainya ke sekolah, beliau menuju ke pintu hadapan rumah Pak Samad.

"Assalamualaikum Pakcik Samad! Assalamualaikum".

"Waalaikumussalam. siapa tuu?" Sahut Pak Samad.

"Saya Pakcik" jawab Edayu.

"Mana Mak Long Siah, pakcik?" tanya Edayu lagi.

"Oooo. mak long engkau pergi ke Ipoh, anaknya datang ambil semalam kerana ada kenduri. Pakcik tak boleh tinggalkan rumah, sebab petang nanti ada orang nak datang berubat. Apa hal cik niii. nak jumpa Mak Long? Oh.. yaa. kalau ye pun naiklah dulu." Pelawa Pak Samad yang dah berusia lebih kurang 52 tahun, tapi berbadan gempal. Walaupun kulitnya agak berkedut tetapi tenaganya masih kuat untuk melakukan kerja-kerja berat.

"Saya Cikgu Edayu.. mengajar di depan tuu haaa, tapi hari niii saya rasa lemah sangat badan saya nii, Pakcik, nak kata saya kurang makan, saya dah makan pun tadi. air pun saya dah minum." Edayu menceritakan masalahnya kepada Pak Samad.

"Cikgu ada buat kerja-kerja berat ke tadi sebelum datang ke sini?" tanya Pak Samad.

"Takdelah pakcik. saya cuma angkat buku aje dalam 40 buah, itu pun bukannya berat sangat." jawab Edayu.

"Habis tu, cikgu nak pakcik buat macamana?" tanya Pak Samad lagi.

"Saya dengar pakcik pandai mengubat penyakit lemah-lemah badankan? betul kee..?" Edayu cuba mendapat kepastian.

CerpenWhere stories live. Discover now