"You dah lunch?", tanyaku di corong telefon.
"Baru je dengan pihak client tadi. You pun dah makan ke belum?"
"Dah tadi. Dekat warung Kak Limah."
"Oh... Tengah buat apa itu?".
"Tengok tv ni ha."
"Cerita apa?"
"Orphan."
"Orphan?. Best tak?. Macam mana ceritanya?. Cerita sikit.", tanya Mia bertubi-tubi.
"Aik, you takde kerja ke?"
"Ada je ini ha. Tapi I tahu, you bukan jenis suka cakap dekat telefon lama-lama kalau takde topik. Sebab itu I suruh you cerita. Boleh dengar lama sikit suara you. Rindu." Aku tersenyum sendiri. Baru sehari tak berjumpa. Dah rindu.
"Ceritanya menarik. Mindfuck betul. Rupanya, anak angkat yang dia ambil sebenarnya orang tua. Dia buat macam-macam untuk pastikan keluarga itu berantakkan and dia nak rampas suami kepunyaan mak angkat dia. Senang cakap, dia nak ambil ayah angkat dialah. Kalau cerita ini hantar dekat pihak fixi, mungkin dia orang suka.", balasku panjang lebar.
"Menarik. Nanti balik I nak tengok."
"Tengoklah. I tak nak join sekali."
"Alah... kenapa pula?."
"I mana suka tengok benda yang sama dua kali. Sekali sudahlah."
"You ini...aihhh. Okay, fine."
"Okay.". Sejujurnya aku tak tahu nak balas apa lagi.
"Okaylah I kena pergi. See you at home. Love you. Take care."
"Okay, you too."
Tut...Tut..Tut...
Talian dimatikan.
Aku meletakkan telefon tersebut ke atas meja. Aku menukar channel untuk mencari cerita apa pula yang best nak ditonton.
Tiba-tiba telefon aku bergetar menandakan panggilan masuk. Biasalah aku meletakkan telefon aku dalam mood senyap. Aku mengambil telefon tersebut kembali dan mendapati aku menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali. Nak tak nak, terpaksa juga aku mengangkatnya.
"As'salamualaikum.", sapa orang disebelah sana.
"Wa'alaikumsalam.", balasku. Kedengaran seperti wanita lanjut usia.
"Ini Encik Kamil ke?",
"Iya, saya. Boleh saya tahu saya sedang bercakap dengan siapa? ".
"Ini mak cik Yam. Mak Nabilah."
"Lah mak cik Yam. Ha kenapa mak cik call saya ini?. Mak cik sihat?.".
"Kamu dengan Nabilah ke sekarang?". Soalan aku tadi tidak diendahkannya.
"Eh kenapa mak cik tanya saya pula. Bukan dia dengan makcik ke?".
"Dia takde dengan makcik. Dah beberapa hari mak cik tak dapat hubunginya.".
Aku terus membetulkan posisi dudukku. Aku dapat menangkap suara resah mak cik yam. "Dia takde?. Pelik pula Baru-baru ini dia ada minta cuti selama 2 minggu sebab nak balik ke kampung katanya. Saya juga dah mengizinkannya. Dia cakap dia nak balik ke kampung sebab mak cik Yam sakit."
YOU ARE READING
TAKSUB SEBUAH MIMPI
Mystery / ThrillerKamil seringkali bermimpi tentang kelibat seorang wanita. Wanita itu serba sedikit menganggu lenanya mengakibatkan dia tertanya-tanya siapakah gerangan wanita itu. Kamil mempunyai seorang isteri. Isterinya boleh digambarkan sebagai seorang yang perf...