Sambungan dari bahagian 19
SEHARI KEMUDIAN
Panglima Ombak Deru dan para pengikut setianya tiba bersama tentera dari pihak istana ke kampung halaman Waja Ayu. Orang-orang kampung terpaksa melaporkan kepada pihak berkuasa selepas Pertapa Cabul dan anak-anak murid Melati Putih menceroboh dan menculik Wasih Puri yang sepatutnya melangsungkan perkahwinan. Walaupun Waja Ayu pulang ke kampung dan mengejar mereka malah kehadiran Besi Timur dan ahli-ahli Persilatan Waja Hitam turut memburu Pertapa Cabul namun ketiadaan sebarang berita memaksa mereka memohon bantuan kepada pihak istana.
Panglima Ombak Deru mendengar cerita daripada orang-orang kampung yang masih ketakutan. Dia sudah sedia maklum tentang wajah Pertapa Cabul yang kelihatan muda dan juga cara berpakaian anak-anak murid Melati Putih yang seperti bertelanjang. Ini kerana seorang saksi turut menyampaikan cerita yang sama selepas serangan terhadap peladang yang berasal dari keluarga Rumah Awan Merah.
Apa yang dirasakan oleh anak Laksamana Gelora Jati hanyalah kemarahan yang membara. Namun bukannya kerana mendengar kekejaman Pertapa Cabul sebaliknya marah kerana terpaksa datang untuk menyiasat hal sedemikian. Dia lebih suka berada di istana untuk bersama-sama dengan Ratu Selayang Jiwa dan dayang-dayang.
Kemarahannya juga ditujukan kepada para pembesar istana yang mencadangkan namanya untuk keluar menyiasat tentang serangan tersebut. Ratu Selayang Jiwa sendiri tidak dapat membantah cadangan yang telah dipersetujui sebulat suara. Lebih-lebih lagi cadangan tersebut dikemukakan oleh pembesar yang berpengaruh di istana iaitu Bendahara Lang Siur.
Selepas selesai mendengar laporan yang disampaikan tentang apa yang berlaku di kampung, Panglima Ombak Deru dan yang lain bergerak ke arah yang ditunjukkan oleh orang kampung di mana Pertapa Cabul bergerak melarikan Wasih Puri dan dikejar oleh Waja Ayu dan ahli-ahli Persilatan Waja Hitam.
Panglima Ombak Deru dan yang lain terkejut melihat mayat-mayat yang bergelimpangan apabila tiba di kawasan yang dicari. Bau busuk turut bersebaran di kawasan itu. Mata Panglima Ombak Deru tertumpu kepada tiga mayat yang dalam keadaan mengaibkan.
Mayat Wasih Puri dan Waja Ayu dalam keadaan telanjang menimbulkan rasa berahi pada panglima muda itu. Dia merasakan amat rugi kerana tubuh yang secantik Wasih Puri dan segagah Waja Ayu telah menjadi habuan kepada Pertapa Cabul. Dia mengetahuinya melalui lubang faraj yang terbuka luas dan tidak lagi tertutup rapat selepas kematian mereka mengingatkannya kepada keadaan Puteri Bidara Sukma ketika ditemui.
Mayat Besi Timur lebih mengaibkan kerana dalam keadaan menonggeng dengan lubang duburnya yang turut kelihatan terbuka luas. Beberapa ekor lalat turut kelihatan keluar masuk dari lubang duburnya. Riak wajah Besi Timur menunjukkan kesakitan yang tidak terperi apabila menghembuskan nafas yang terakhir.
Panglima Ombak Deru dan kesemua bala tentera yang hadir menjadi risau dan ketakutan kerana dikhuatiri bahawa Pertapa Cabul turut menjadikan kaum lelaki sebagai mangsa hawa nafsunya.
Salah seorang pengikut yang memeriksa kawasan itu menemui sesuatu lalu diserahkan kepada Panglima Ombak Deru. Anak Laksamana Gelora Jati terkejut kerana apa yang diserahkan kepadanya ialah satu plak nama yang dimiliki oleh keluarga bangsawan. Lebih tepat lagi milik keluarga Rumah Samudera Biru.
Pada bahagian belakang plak nama terdapat ukiran ombak laut yang menjadi lambang Rumah Samudera Biru. Pada bahagian depannya terdapat ukuran nama yang telah dirosakkan sehingga tidak dapat dibaca melainkan dua huruf pertama yang sama. Malah lambang satu palang di bawah nama menunjukkan bahawa pemiliknya merupakan anak pertama atau anak tunggal dalam keluarga sebagai pewaris.
YOU ARE READING
Pertapa Cabul (Baru)
FantasíaCerita asal dari website komikbiru tetapi website tu dah lama down. Part 1 dan 2 boleh didapati di https://www.wattpad.com/story/143152011-pertapa-cabul Aku cuma akan upload bermula Part 3 Update: Part 4 hingga 32 (TAMAT) hasil idea aku telah dimuat...