Kapitel 14

8 2 0
                                    

"Du Hector-" började Leia, det var dagen efter och de var tillbaka i biblioteket. Dagen hade varit jobbigare än vanligt, både för Leia och Hector. Som "Slytherins Skam" var Leia ändå van vid att bli trakasserad och förödmjukad, men efter att ryktet om att Leia skulle hjälpt Hector pyska Gryffindorlaget hade det blivit ännu värre. Folk skrek efter henne, gjorde äcklade ljud och ropade elaka kommentarer efter henne när hon kom gåendes i korridorerna "HA, försöker du använda dina "missfosterkrafter" för någonting? HAHAHA" hade någon pojke i femte årskursen skrikit efter henne bara nu när hon gick till biblioteket.

För Hector dock, som inte alls var van vid trakasserierna på samma sätt som Leia, var det ännu värre. Gryffindoreleverna hade praktiskt tagit jagat honom genom korridorerna, kastat stinkbomber efter honom och allmänt gjort allt i deras makt för att förstöra för honom, någon hade till och med kastat en trollformel som rev upp hans väska, så ja, dagen hade varit ganska tuff.

Men nu, efter kvällsmaten som bestod av kokt potatis och köttgryta, var de tillbaka där de hörde hemma, biblioteket. Leia var fast besluten att göra upp en plan för att ta fast Rumbolt, men också för att hämnas. Hon hade fått jättedåligt samvete efter att hon fått reda på att Hector hade fått utstå vad Leia ansåg var vardag, hon ville inte ge Hector samma dåliga rykte som hon hade, och därför skulle hon hämnas, visa dem.

"Du Hector, jag tror jag har en idé iallafall" sa Leia efter att de spenderat över två timmar med att skumma igenom böcker efter idéer om hur de skulle kunna skugga Rumbolt. Leia hade pedagogiskt gjort upp en lista:

Måste befinna oss i närheten.

Måste smälta in.

Övertygande.

Inte märka oss, osynlighetsmantel?

Vänner?

Listan var egentligen inte jättetydlig, men den hade gett Leia två idéer, hennes ena alternativ var att göra sig till en animagus, vilket hon dock visste tog både tid, kraft och kunskap, och Leia visste inte ens om hon hade någon av dem.

Andra alternativet hade varit Polyjuice Potion, någonting Leia stött på då hon bläddrade igenom en trolldrycksbok hon hittat undangömd i biblioteket, men det var för många år sedan, första året om hon inte mindes fel, så det hade tagit lite tid innan hon fann den igen, men tillslut stod den slita bokryggen framför henne. Den hade hjälpt henne att konstatera att det också kunde ta lång tid, och de skulle behöva snatta ingredienserna från Snapes kontor, och ärligt talat fick det animagus-omvandlingen att känns lite mer lockande.

"Okej, låt oss höra" sade Hector och spetsade öronen.

Leia harklade sig "Innan måste jag bara säga att det här är två metoder som kommer ta väldigt, väldigt lång tid och jag kan också tycka att det känns helt omöjligt-"

Hector avbröt henne "Jajaja, strunta samma i om det är krångligt och svårt, ingenting är omöjligt, det får ta den tid det tar ifall vi ska göra det här ordentlig Leia?"

Leia rodnade, men nickade. Hon fortsatte: "En alternativ är att vi göra oss till animagusar...." Hon tystnade för att låta Hector ta in budskapet, men han nickade bara på huvudet så att hon skulle fortsätta. "Andra alternativet är Polyjuice potion" Leia tuggade på läppen och granskade Hectors minspel.

"Polyjuice Potion? Vad är de?" undrade han.

"Det är en trolldryck som tillåter personen som dricker den att omvandlas till vem den vill i en timmes tid... Problemet är att det kommer kräva över en månads tid innan den är klar, OCH vi kommer behöva snatta ingredienserna från Snapes kontor." Leia sade slutet av sista meningen med extra betoning. Hector däremot verkade inte alls lika skrämd av tanken, snarare exalterad. Det var vid stunder som dessa Leia insåg att hon inte kände Hector så väl som hon trodde för han sade:

"Okej, men ingredienserna kan vi ju fixa lätt som en plätt, bara du klarar av att brygga den" Leia blev temporärt stum.

"Klart jag klarar av att brygga den" började hon, nästan förnärmat. "Frågan är hur vi ska få tag på ingredienserna, att snatta från Snape är ju rena dödsdomen" Hector skrattade åt henne.

"Nejnej, det löser jag" han flinade självsäkert, det här var en sida av honom Leia aldrig sett. "Men är du säker på att du fixar brygden?" Leia nickade. "Men du har vi ju allt fixat! Jag fixar ingredienserna, du fixar brygden" Hector fick det att låta som världens enklaste sak, Leia vågade knappt protestera, men tillade ändå:

"Du måste sprida ut det, om du tar allt på en gång kommer han hajja att någon varit i farten. Var försiktigt Hector" Hector la betryggande en hand på Leias arm.

"Det här fixar vi ju, ingenting är omöjligt!" Han boxade henne lätt på armen, och Leia kunde inte stoppa ansiktet från att spricka upp i ett leende. Hector gäspade "Men nu går vi och lägger oss, det förtjänar vi efter denna dag" och log snett.

Paret samlade ihop sina grejer och började färdas ut ur bibliotekets mörka trygghet. De småpratade om ditten och datten tills det var tvugna att skiljas, Leia skulle bege sig ner i de dystra grå och kalla fängelsehålorna. Ibland tänkte hon att Slytherins elevhem hade blivit placerad där för att alla elever i huset betedde sig som råttor, även fast de var människor. 

Slytherins skamWhere stories live. Discover now