Leia och Hector möttes dagen efter för frukost. Så fort Hector slagit sig ner vid Slytherinbordet började han babbla "Jo du-" Leia avbröt honom.
"Hhhhhyschhh" fräste hon och satte pekfingret framför sina läppar. Hector himlade med ögonen åt henne. Samtidigt passerade Dumbledore förbi dem, vilket var ovanligt, i vanliga fall åt han aldrig frukost i Stora Salen tillsammans med eleverna. Men idag hälsade han vänligt god-morgon på alla han mötte, det silvriga skägget fick en speciell nyans i morgonljuset och Leia nog nöjt, hon kände sig alltid säker i närheten av Dumbledore, och kanske var det därför hon lät Hector prata på i samma ton.
"Jag har läst igenom ingredienslistan, och ehhh.... Vi har ett problem" Leia slutade genast dricka sitt te, en nervös klump la sig i hennes mage. "Vi behöver nämligen någonting från personerna vi ska omvandlas till" Leia rynkade på pannan. "Typ hår eller något" Nu grimaserade Leia äcklat. "Så vi måste bestämma oss för vilka vi ska omvandlas till, och komma på hur vi ska få tag på deras hårstrån" avslutade Hector.
Leia såg fortfarande äcklad ut av tanken när hon tog till orda "Hårstråna" hon rös men fortsatte, "Kommer ju behöva var lättillgängliga, gissningsvis finnas på kläder då det oftast där en människas hårstrå fastnar. Vi behöver alltså komma i kontakt med några Gryffindorelevers kläder på ett smidigt sätt och-" Hector suckade uppgivet, men Leia var inte klar. "Jag tror att det smidigaste sättet skulle vara quidditchdräkterna."
Hector höjde på ena ögonbrynet "Quidditchdräkterna?"
"Ja, om jag inte misstar mig hänger de i omklädningsrummen? Iallafall handskar och hjälmar och sådant" förklarade Leia.
"Tja.. Okej, men hur får vi tag på dem?" undrade Hector.
"Det borde bli hyfsat enkelt, vi kan smyga in där efter en av deras träningar och sno med oss lite hårstrån" Leia gjorde en äcklad min av tanken.
Hector nickade gillande "Det låter som en plan, ska jag kolla upp när deras nästa träning är?" Leia nickade. "Okej, då kör vi på det." Han reste på sig, "Vi snackar mer vid lunch?" Leia log mot honom som svar, Hector gjorde en tumme-upp och skyndade iväg.
Senare den dagen mötte de varandra på lunchen. "Deras nästa träning är redan imorgon" var det första han sade.
"Okej, är det en träningsmatch?" undrade Leia. Hector ruskade på huvudet.
"Vårt kamouflage från sist kommer inte hålla" han flinade mot Leia. "Jag tänker att vi helt enkelt får vara ute på en promenad och bara råkar komma fram till omklädningsrummen efter att matchen har slutat och de har gett sig iväg"
Leia kände sig någorlunda pessimistisk kring planen, "Men vart ska vi gå?"
Hector ryckte på axlarna, "Runt sjön blir väll bra?" frågade han.
"Men det är ju så kallt" gnällde Leia med ett bekymrat ansiktsuttryck.
Hector boxade henne på armen över bordet, "Bit ihop, glöm inte varför vi gör det här" Leia nickade åt honom och såg beslutsam ut.
"Imorgon får det bli" sade hon.
"Imorgon så kör vi" sade Hector och log.
YOU ARE READING
Slytherins skam
FanfictionDenna berättelse handlar om Leia, en utstött totalt social inkompetent elev på Hogwarts utan riktiga vänner och inte heller någon familj. Allting omkring henne verkar helt normalt, ingenting är speciellt, förutom det faktum att hon är den första mug...