25🌼

34.7K 1.5K 79
                                    

"So kau memang betul jumpa dia lah haritu? Kau bagi gambar tu?" Soal Liam sambil meneguk minuman di kaunter. Anggukan Ziyad menjawab soalan. "Dia percaya?"

"Percaya la bro, siap maki aku kot. Tapi heran apa aku, janji aku dapat apa aku nak" Ziyad senyum teringat wajah suami kepada Dania. Marah gila masa dia tunjuk gambar tu. Tak sia-sia dia upah mamat nerd kat kolej suruh tangkapkan gambar haritu.

"Apa yang special sangat perempuan tu sampai kau nak rosakkan perkahwinan dia ni? Kau memang fall in love sesangat ke dengan dia?" Liam tanya sebab curious. Yelah, macam la takde perempuan single lain nak buat awek kan? Sape single mengaku sikit.

Riak wajah Ziyad berubah gelap,
"Cinta? Huh..." Dia mencebik meluat. "Boleh jalan la dengan cinta kau tu, tak hamak la aku nakkan dia"

"Habis tu? Yang kau susah-susah nak bagi diorang bercerai kenapa? Gila?" Liam terkejut. Eh ingatkan suka sampai nak mampos sangat tadi.

"Aku nak bayar balik apa dia dah buat dekat mak aku, kat ayah aku... Aku nak dia rasa apa aku rasa..." Ziyad mengepalkan tangan geram.

Niat Liam nak soal lebih lanjut terbantut lepas lihat wajah Ziyad berubah kelat. Dia buat tak tau je, dan bukan prinsip dia nak jaga tepi kain orang. Biar la urusan Ziyad, siapa dia nak halang. Dia pun bukan baik sangat nak nasihatkan kawan dia tu.

_________

"Kau pergi mana?"

Nada suara Adam dingin, sedingin tiupan angin musim sejuk dekat North Pole. Dania telan liur,

"Hospital...."

"Buat apa? Kau sakit ke?" Adam masih berdiri peluk tubuh tepi pintu. Taknak bagi aku masuk ke cana ni?

"Errr awak, saya ni student medic tau. Saya tengah buat practical ni. Tapi dah nak habis la. So of course la saya kena keluar pegi hospital hari-hari. Kalau tak bilanya saya nak grad?" Dia bersuara hati-hati minta pengertian Adam.

"Kau ni kan..." Adam mengeluh kasar. "Kau tau tak bahaya kau keluar sorang? Kalau dah urgent pun tak boleh ke nak inform aku dulu? Ni tak aku tercangak la tunggu kau balik"...sebab risau. Tapi simpan dalam hati je la.

Dania garu kepala, tak gatal pun. "Yelah, yelah sorry. Saya bagitau awak lepas ni. Ni saya masuk boleh? Lapar ni" dia kerutkan hidung sambil gosok perut.

Adam geleng kepala, petang-petang pun comel dia ni. "Masuk la, tapi kalau nak makan kena masak la, takde apa kat dapur tu"

"Lahhh...kenapa takde? Awak tak makan lagi la ni?"

"Tak. Kau masak la, masak kat aku sekali." Arah Adam. Dia teringat minggu lepas masa Nia menangis. Masa dia tuduh Nia bukan-bukan dengan Jeremy. Petang tu lepas balik rumah, Nia datang bilik dia masa tengah main game.

Muka Dania di depan pintu mengejutkan Adam. Dia dok pikir dari tadi cemana nak pujuk Dania, tau-tau je dah tercongok depan dia.

"Awak...." Meleret suara Nia panggil.
"Saya nak mintak maaf ni.."suaranya masih nada rendah, sedih je bunyi.

Kening Adam terangkat bertanya. "Saya mintak maaf, marah awak tadi. Jangan la marah dah, jangan la sumpah saya pulak"

"Sumpah?"

"Yelah.. si Tanggang kan bila mak dia marah kena sumpah jadi batu. Saya risau kot la awak nak sumpah saya jdi peti sejuk ke?" Muka dia serius benar.

Adam gelak kuat sampai bunyi riuh bilik tu. Peti sejuk apo kau ni?

"Baik aku sumpah kau jadi smart tv Samsung tu ha, boleh aku tengok bola malam-malam.." Adam melawak.

MR BLIND  [COMPLETED]Where stories live. Discover now