Aku mengeluh sebentar sambil termenung di meja makan itu. Makan dekat rumah jelah. Nak makan dekat luar, rasanya dah perlu dikurangkan. Sebab dunia ni dah banyak penyakit kan. So kenalah mencegah. Bak kata orang mencegah lebih baik daripada merawat. Cehh! Cerita sebenarnya malas and nak save budget je aku ni.
Aku menghirup kuah maggi tomyam yang telah aku masak 10 minit tadi. Sedap beb! Well, tengoklah siapa yang masak. Adlia kot.
"Stuck with you, stuck with you, stuck with you..."
Bunyi fon aku mengaum. Laa, siapa pulak call aku hari ni? Ini kan hari rehat sedunia untuk aku.
Aku melihat nombor yang call aku tu. Tapi....
Nombor siapa ni? Angkat ke tak payah angkat?
Aku berkira-kira dalam hati. Kalau angkat, tiba-tiba mikail macam mana? Eii sukanya!
Kepala otak kau Adlia! Orang dah lupakan kau..Yang kau terhegeh-hegeh dekat dia kenapa?
Betul jugak. Tapi kalau tu orang lain macam mana? Kes emergency ke? Haa angkat jelah.
Aku melekapkan fon di telinga.
"Hai baby,"
"Angkat pun," sambung orang di hujung talian itu.
Aku menjauhkan fon dari telinga aku.
"What the fish! Kau siapa? Mak aku ke nak panggil aku baby?" Aku berbisik jauh dari fon.
Aku menarik nafas sebentar sebelum melekapkan kembali fon di telinga.
"Baby ni, kenapa senyap je?"
"Ehem ehem, ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH ENCIK. Encik ni siapa? And saya bukan baby encik. Plus, mana encik dapat nombor saya?"
Aku mendengar dia gelak kecil sambil menjawab salam.
"Alahai, lia. Buat- buat lupa pula. Ini sayalah azim,"
Fish! Azim? Macam mana aku boleh lupa yang aku dah bagi nombor aku dekat dia?
"Azim nak apa call akak harini? Akak busylah harini,"
Tipu sunat satu hari, takpekan?
"Busy? Baru nak ajak lia teman jim pergi hospital, nak rawat luka ni,"
Jim? Apa tu? Jin ke? Ke gim yg tempat Tariq selalu bina otot tu?
Aku menepuk kepala sedikit. Lupa yang aku dah terlanggar dia dua hari lepas. Tapi, luka dia kecil je. Apa yang sampai kena pergi klinik ni?
"Sorry, but akak busy hari ni. Nak kena uruskan aturcara untuk hari sukan akan datang untuk sekolah akak," aku berkata lembut sambil tergelak kepalsuan di akhir ayat.
"Ouh kalau macam tu, takpelah. Saya pergi rumah lia la. Mana tahu boleh tolong siapkan aturcara tu?"
Haa sudah! Dia , kaum lelaki, bukan mahram, nak datang rumah aku ? Go to hell bro!
"Eh tak boleh! Azim lelaki bukan mahram. Mana boleh datang rumah anak dara orang sesuka hati?"
"Kalau macam tu, teman Jim hari ni jugak. Or lia nak Jim teman lia dekat rumah?" Suara Azim menyeramkan aku apabila bertanya begitu.
Eh nak makilah! Fish la kau ni Azim!
"Yelah, tunggu akak siap. Bye!" Lalu aku off call tu.
Aku terus makan maggi tomyam cepat-cepat. Nasib baik dah sejuk kalau tak, maunya bibir aku jadi bibir Kilafairy gituu.
__________________________________
Suasana sunyi dalam kereta buatkan aku rasa awkward gila!
YOU ARE READING
BECAUSE YOU'RE MY SOULMATE [SU]
Romance[Slow update] -My first romance novel- Tidak pula disangka rakan baiknya sendiri telah jatuh cinta kepadanya. Tetapi ADLIA JASMINE sedar mereka hanyalah budak sekolah sehinggalah.. "Aku akan balik dan akan terus masuk minang kau. Jadi aku nak kau tu...