Aku menghela nafas berat. Apa lagilah yang aku nak kena hadap lagi ni?
"Tariq, kau nak apa lagi dengan aku?"
Yes, Tariq yang buat aku stres pada hari cuti yang indah macam ni. Dia yang suruh aku jumpa dia dekat taman dekat dengan sekolah. Katanya ada benda nak bincang.
Ikutkan hati, aku nak tidur je satu hari ni.
Aku hanya memandang kosong ke wajah Tariq yang sedang tersenyum sinis tu.
"Aku nak apa?" Aku menganggukkan kepala bagi menjawab pertanyaan itu.
"Aku nak bagitahu kau yang budak azim, yang kau pernah selamatkan dulu tu takdelah baik mana pun," ujarnya sambil memeluk tubuhnya. Suaranya pula sinis sekali.
"Buat apa kau bagitahu aku? Lagipun, macam mana kau tahu dia tu tak baik mana pun?" Giliran aku pula yang memeluk tubuh sambil mengangkat kening memandang Tariq.
Muka tariq yang sinis tadi bertukar serius.
"Aku bagitahu kau sebab taknak kau terpedaya dengan kenaifan dia tu. Acah-acah tak bersalah pulak. And aku tahu dia tu tu memang budak tak baik dari dulu. Aku lagi hadam perangai dia dari kau," kata-kata Tariq itu membuatkan aku pelik. Dia risaukan aku ke?
"Kalau ye pun, perlu ke bagitahu aku pasal dia? Perlu ke kau kisah pasal aku?"
Muka Tariq yang kuning langsat tu bertukar menjadi merah padam. Aikk malu ke?
"Haa.. ak.. aku rasa aku perlu kot sebab taknak kau tertipu. Eh kau jangan nak perasan eh aku suka dekat kau," Mula-mula tergagap, kemudian serius pula suara Tariq ni.
Aku merenung mata Tariq. Sengaja sebenarnya. Jarang-jarang tengok Tariq tergagap-gagap macam ni.
"Woi kau dah kenapa tenung muka aku? Tahulah aku hensem," Tariq membetulkan jambulnya. Hmm acah-acah hensem pula.
Aku mencebikkan bibir. Aku memandang sekeliling taman. Nasib baik ramai yang datang ke taman harini memandangkan hari ni merupakan hari cuti. So, takdelah kes kena tangkap basah dengan Tariq ni.
Aku memandang Tariq semula. "Tu je ke nak bagitahu?"
Tariq yang sedang membetulkan jambulnya terus terhenti perlakuannya.
"Ada lagi satu aku nak cakap. Itu pun kalau kau nak dengar," Tariq menggaru-garu kepalanya.
Aku memandangnya pelik. Apa lagilah mamat ni?
"Ak.. aku en.. sebenarnya... enn,"
"Sebenarnya apa?"
"Sebenarnya... alaa nak cakap pun susah,"
Makin hilang sabar aku dengan Tariq ni. Nak cakap, cakap jela. Perlu ke tergagap sampai macam ni sekali?
"Sebenarnya ak.. aku.. nak jadi.."
"Ad!" Panggil seseorang dari belakang. Aku dan Tariq automatik pusing ke belakang melihat gerangan yang memanggil aku.
Nina. Adik aku.
"Eh nina. Asal kau ada dekat sini?" Pelik aku. Selalunya hari cuti Nina dihabiskan dengan duduk di rumah, main fon, tidur.
"Aikk aku yang patutnya tanya kau tu. Ni siapa ni? Dating eh?" Usik Nina sambil menunjuk ke arah Tariq. Aku luku kepala budak ni karang!
Aku membulatkan mata ke arah Nina. "Woi! Ni kawan akulah. Mana ada dating,"
Tariq sudah menundukkan wajahnya. Jelas merah padam wajahnya. Alahai, gangster pun pandai segan ke?
YOU ARE READING
BECAUSE YOU'RE MY SOULMATE [SU]
Romance[Slow update] -My first romance novel- Tidak pula disangka rakan baiknya sendiri telah jatuh cinta kepadanya. Tetapi ADLIA JASMINE sedar mereka hanyalah budak sekolah sehinggalah.. "Aku akan balik dan akan terus masuk minang kau. Jadi aku nak kau tu...