Bab 6

2.4K 112 31
                                    

" Hasya..."

Hasya toleh pandang sisi bila namanya diseru. Dikesat airmata dengan belakang telapak tangannya. Duduknya dibetulkan bila Amran sudah duduk di sebelahnya.

" Kau okay tak ni?"

Hasya hanya mengangguk sebagai jawapan. Senyum nipis terkutik pada bibir. Sesuka hati saja Amran masuk ke dalam rumahnya. Nasib ada jiran jenis muka tebal. Macam nilah!

" Kau buat apa dekat sini? Boleh pulak kau masuk eh?"

" Aku raja dalam rumah ni. Diorang tak boleh nak halau aku. Even pak guard kau takut dengan aku tau. Sekali aku bagi ayat kasihan dekat pak guard. Terus dapat masuk tau." Amran mendabik dada dengan kebolehannya.

Hasya mendecit tidak suka. Tawa kecil keluar dari bibir Hasya. Ada saja benda yang menghiburkan hatinya bila dia dengan Amran. 

" Apa ayat kasihan yang kau bagi?" Soal Hasya dengan kedua keningnya diangkat tinggi.

" Senang je. Aku merayulah bagai orang nak mati bila tak jumpa kau. Aku cakap dekat pak guard. Aku rindu buah hati aku ni. Rasa nak mati je bila tak tengok dia." Ayat bergula Amran buat Hasya tersenyum.

Amran menatap ke dalam anak mata Hasya. Gembira dirasai bila Hasya sudah mampu tersenyum dan ketawa. Segalanya dia nampak tadi. Hasya menghamburkan tangisan seorang diri. Setiap bait kata Hasya dia dengar. Memang menyayat hati. Semoga bahagia akan menyusul hidup Hasya.

" Kau ni apahal tengok aku macam nak makan? Takut pulak aku tengok kau." Hasya mengesot menjauh.

" Kejap aku ambil garfu dengan sudu dulu sebelum makan kau."

Hasya tergelak lagi. Kali ini gelak yang kuat. Lelaki yang masih ada di tingkat atas dekat dengan balkoni sudah panas hati melihat adegan Hasya dan Amran yang kelihatan begitu intim saat ini.

Dengan Amran yang gatal makin kesot merapat. Hasya pulak hanya biarkan saja. Kurang ajar! Hasya memang tak pernah serik dengan ugutan dia. Lihat saja nanti apa yang akan dia buat!

Hasya tatap sayu Papa dan Mama yang keluar dari rumah. Ina pula sudah ikut dari belakang. Ceria muka Ina bila dapat keluar dengan Papa dan Mama. Kalau Hasya? Memang tidak akan Papa ajak.

Hasya mengenggam erat tangannya bila kereta milik Papanya sudah keluar dari garaj. Kepala ditunduk ke bawah. Tanpa apa-apa kata, Papa hanya pergi begitu saja. Memang Hasya yang selalu ditinggalkan. Always... Memang Hasya tak penting pun kan?

" Hasya kau okay?"

Hasya senyum pahit. Jari jemarinya dimain antara satu sama lain. Nafas dihirup dalam. Menghilangkan rasa sedih yang kian bertamu dalam hati. Ditahan sebaik mungkin esakannya daripada keluar.

" Aku macam nilah."

Amran mengeluh kasar. Raut wajah Hasya yang sudah bertukar sedih itu ditatap dalam. Sukar untuk menggambarkan perasaan sendiri bila tengok Hasya sedih macam ni. Sakit sangat-sangat!

" Hasya..." Lembut Amran memanggil.

Panik Amran apabila Hasya sudah teresak-esak menangis.

" Kau okay tak ni Hasya?"

Makin kuat tangisan itu terhambur buat Amran risau. Amran mengetap kuat giginya. Perlahan dia merapati tubuhnya dengan Hasya. Dipeluk perempuan itu agar tidak menangis lagi.

" Kau baik-baik saja Hasya. Jangan sedih macam ni." Perlahan Amran menepuk bahu Hasya.

Tak peluk mana pun, cuma Hasya menyandarkan kepalanya pada bahunya. Meluahkan rasa sedihnya. Lagipun Amran masih hormat Hasya sebagai perempuan.

Mr Devil ( MD ) ( Complete )Where stories live. Discover now