الفصل الرابع : 4

6.3K 139 27
                                    

( القاهره )
احمد : انت فين يابنى من الصبح برن عليك مش بترد .
فارس : مخدتش باله والله يابو حميد .
احمد بخبث : اى الروقان ده كله ، وحاطت البرفيم الى بتحبها ، مالك النهارده .
فارس بسعاده : هقابل حياه على الغدا النهارده وهعرض عليها الجواز .
احمد بسعاده : بجد للولولوى هههههه اخيرا هخلص من واحد فيكو .
فارس : ههههه بس ادعى هى تقبل ومتحطش اى عقبات تانيه .
احمد : وحتى لو حطت انت هتقدر تقنعها وكمان هى مش هتلاقى زيك ، انت صحيح فرعون وعصبى بس انت احن واحد فينا .
فارس : صاحباااى هههههه ، اومال عاصم فين .
احمد : برن عليه بردو مش بيرد ، بس زمانه جاى .
فارس : خلاص خلينا نبدأ احنا فى الشغل عما هو يجى .
احمد : تمام .
_____________________________
( الصعيد ، منزل حامد )
قمر : يعنى ايه ياما انتى خابره زين انى مش هتجوز غير مرعى وهو مش هيكون لحد غير ليا ، كيف يوافج ابوى على حاجه زى دى .

حسيبه : ابوكى ميعرفش انت بتحبى مرعى وكمان كان لازم يعمل كدا مشان الحصانه وتجارته ، بس طالما الناس مجوش لحد دلوقت يبقى وافجو بشمس .

قمر : وانتى فكرك إن العقربه دى هتوافج تتجوز بالطريقه دى ، ده على جثتها وخاصه ان العريس جاى من طرف ابوي .

حسيبه : اباااي عليكى يا جمر ، من الاخر الجوازه دى هتم بيكى او بيها هتم .

قمر : تتم او لاه انا مش هتجوز غير مرعى .

حسيبه : يبقى ادعى ان العقربه توافج عشان جلب مرعى وعقله يفضالك ، انتى خابره زين انه بيحبها .

قمر بخبث : هيبجى ليا ، بكيفه او لاه ، حتى لو هعمل كيف معملتى زمان ياما .

حسيبه بجمود : بجيتى واعره يا جمر .

قمر : تربيتك ياما .
____________________________
( بيت عائله الزناتى )
على بزهول : وه يعنى امك دبستك فى الجوازه خلاص .

عاصم : المشكله مش فى كدا ، انا حاسس ان الحجه بتفكر فى حاجه تانيه وتدبيسه تانيه .

علي : زى ايه مثلا ؟! .

عاصم : زى اني ممكن احب البنت دى واجيب عيال واقعد معاكو هنا ، وانا اصلا عمرى مهحب واحده معرفهاش وهتجوزها بالطريقه دى ، وكمان انا مبعرفش اشيل مسؤليه نفسى .

علي : هههههههه لاه مش للدرجادى ، انت بس ابقى امسك حالك وياها ومتقعش فى حبها .

عاصم : اقع فى حب مين ياخوي ، انا البنات بتقع فى حبى بس لكن انا لاه .

علي : بس دى مش اى حد ، انا صحيح عمري مشوفتها ، بس اسمع ان احفاد فاروق وهدان البنات البلد كلها بتتحدت عنهم وخاصه شمس دى .

عاصم : ايوا بقى انا عايز اعرف بيقولو عنها اي .

علي : نادي على جابر الغفير هو الى هيجبلك اخبارها .

عاصم : فكرك هيعرف ولا هيودينا فى داهيه .

علي : علي ضمانتى ياخوي .

حجر القلوب (صعيدى)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن