مر يومين ولم تحضر فاطمه لعملها؛رغم بساطة الامر ولكن...
لا تعلم ما الشئ الذى يجعلها غير راغبة او.. ربما تهرب من الذهاب لعملها.
دلفت امها لغرفتها قائلة :انا بقالى اد ايه بقولك قومى البسى خلينى اروح اكشف عليكى.
فاطمه :مانا كويسه او يا ماما.
نعيمة :كويسه ايه يابت.. عدى يومين ورجلك مزرقه.. قومى نروح نشوف فى ايه.
فاطمه :ياستى والله تمام اسمعى منى... ماتقلقيش.
نعيمة :انا عديت النهاردة على عياده الدكتور الى جنبنا ودفعت الكشف.. عايزه الفلوس تروح عليا.. قومى بينا يالا زمان دورنا جه.
تنهدت فاطمه بقلة حيله وحاولت الوقوف قائلة :ماشى يا نعنع...ربع ساعة وابقى وراكى.
نعيمة :خلصى على ما اكلم اختك زمانها قربت تيجى تبقى تسوى هى الملوخية.
اغمضت فاطمه عينها تلعق لسانها مردده:هممممم ملوخيه... انا جوعت ولا ده انا لسه واكله من ساعه.
ارتدت ثيابها الأنيقة كعادتها بلا أدنى مجهود وخرجت مع امها.
بنفس الوقت
جلس آدم شاردا وهو بمنزله يتكئ على احد الكراسى الهزازه.
ابتسامه حالمه ترتسم على وجهه وهو يتذكر لقاءه بها... يالله.. لكم اشتاقها هو.
كم كانت جميله ورقيقه بالطبع على عكس طبيعتها الثرثاره كثيره المشاكل.. ليكن منصف هى ليست مشاكل.. احقاقا للحق هى كوارث.
هى بحد ذاتها ودون اى شئ كارثه متنقله ولكنها....
ابتسم باتساع أكثر وبريق عينه يزداد وهو يقر غير مدرك للسانه الذى فقد سيطرته عليه ونطق وحده :بس كارثه لذيذة.
وجد من تجلس لجواره على مايبدو منذ فتره وهو لا يشعر تقول باستغراب:هى مين دى الى كارثة لذيذة يا آدم.
اتسعت عينيه وقد أدرك سماع أحدهم له.
اعتدل بجلسته قليلا يوقف مقعده عن الاهتزاز مرددا:امى...مساء الخير.. رجعتوا امتى؟
جالت بعينها على ملامح ابنها وقالت بشك:من شوية ياحبيبي.. بس اااا...
تحدثت ببطء وتلكئ عن عمد تنظر له بخبث ومكر شديدين تنطق بتلاعب:بس شكلك فى دنيا تانيه مع ذكرى لذيذة ولااا... لا لا كارثه.. كارثه لذيذه ما ما اتذكر مش كده؟!
قالت الأخيرة وهى ترفع حاجب واحد تنظر له بخبث وتشفى مخلوط بالتلاعب.
وهو يحاول رسم الجدية مع بعض اللامبالاة على وجهه قائلاً :مش فاهم قصدك.. كارثة إيه؟
زمت شفتيها تدعى الحزن على ذاكرة ابنها وقالت بأسى مصطنع:ياحبيبي... مت ضغط الشغل بقيت تنسى.. بس مش مهم سيبك من موضوع الكارثه وقولي.. قاعد كده وبتفكر فى مين؟
أنت تقرأ
بطل من رواية (كامله)
Humorاقتباس دلفت الى شقتها تجر قدميها جرا... تقدمت شقيقتها تنظر لها بحماس مردده:هااااا.... عملتى ايه... بت يا فاطمه ردى. نظرت لها فاطمه بشراسه:عليكى وعلى سنينك السوده لليوم الى عرفتك فيه. شقيقتها:الله.. ايه يا بت... ايه اللي حصل؟ فاطمه:بقا انا اقعد طول ا...