الحلقة العاشرة

6.7K 326 3
                                    

كانت عاليا تسير يميناً ويسارا تزرع الغرفة ذاهبا وإياباً بغيظ شديد.

لقد أسرعت والدتها بأخبار ابيها وكان أكثر من مرحب بما حدث.

ضمت اناملها بغيظ تقضمها باسنانها قائله بغيظ شديد :ااااه يانااارى... شايفه... شايفه امك وعمايلها.. ينفع الى هى عملته ده.. فى حد يعمل كده.. انتى يابت انتى كمان ماتردى على أمى انا مش بكلمك؟!

بينما فاطمه تجلس متسعة العين ترمش باهدابها القصيره ببلاهه وزهول مردده:رامى عواد.

اقتربت عاليا بفضول شديد قائلة :الممثل؟!!

فاطمه :اه.

عاليا:ماله؟!!

فاطمه بنفس زهولها وصدمتها:هو الى كان بيتصل.

عاليا:وجاب رقمك منين؟!

فاطمه :من هبه المنفسنه.

عاليا:وده عادى؟!
فاطمه:تفتكرى؟!

عاليا :يعنننى.. ممكن يطلع زوق زيادة عن اللزوم انتى عارفه الجماعة الممثلين دول من كوكب كله متزوق بكريمه بيضا.

فاطمه :هو قالى انه جاى بكره الشركة.

عاليا :وانتى هتروحى؟
فاطمه :المفروض أنا ماليش اجازه اكتر من يومين خصوصا أنى لسه جديده بس.... صمتت تنظر لها باستفزاز مكمله :الظاهر ان نسيبنا الجديد عملى امتياز عن الكل.. ههههههه.

نظرت لها عاليا بشر وقالت :انتى يابت انتى هتطلعينى على المسرح الليله ولا ايه بقولك ايه انا هنهى كل الهبل ده بكره.

فاطمه وهى تبتسم باستمتاع:هتعملى ايه يعنى؟

عاليا:انتى يا حيوانه انتي بطلى ضحك... أول حاجة هخلص السكشن الى عندى واطلع عليه افهموا أن ماما كانت بتهزر...قاطعتها فاطمه تتحدث بجديه :بس بس استنى... هو ايه الى ماما كانت بتهزر هو ده كلام يدخل عقل عيل صغير؟انتى كده رايحه تثبتيلوا بالدليل القاطع اننا عيله هطله.

عاليا بعصبيه:ياستى هقولوا ماما كانت فاهمه غلط..اى كلام فى اى حوار وأنهى الموضوع ده.. ناقصه هبل هى.

صمت فاطمه تنظر لها قليلا ثم تحدثت قائله :وانتى مش موافقة عليه ليه؟

عاليا :اول حاجة الراجل جاى يزورك قام لاقى نفسه متدبس فى جوازه.. ثانيا هو فعلاً أكبر منى بكتير.

نظرت لها فاطمة كأنها من الحيوانات المنقرضه وقالت :مش ده بطل روايتك المفضلة؟!
عاليا :مش عارفة بقا...بس احب اقراها اه لكن اعيشها لأ.. ولا يمكن الى اسمه عمر ده سد نفسى... قصروا انا هروحلوا بكره انهى كل ده.. ويالا بقى اتخمدى بدل ما والله افوقلك انتى.

فاطمه:بس بس وعلى ايه. انا نمت خلاص أصلا.. تصبحى على خير.

فاطمه :هصبح على خناقه أن شاء الله.. بقا انا عاليا اتجوز بالتدبيس... يانهار ابيض.

بطل من رواية (كامله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن