الحلقة الثالثة والعشرين

5.4K 296 6
                                    

ينظر لها باشتياق كبير فاق كل الحدود حتى هو... يعلم أنه مشتاق لكنه لم يكن يعلم أنه اشتاقها لهذه الدرجة.

سحبها لخارج شقتها بدون اى مقدمات يحتضنها بقوة يتنهد بتعب.

ااااااه عاليه صدرت منه وهو يشعر بها داخل احضانه أخيراً.

وهى من الصدمه شلت كل أطرافها بل وتوقف عقلها أيضاً عن التفكير.

مرت دقيقة وهو فقط يضمها له بقوه يمرر يده على طول شعرها بعدما انسدل عنها ذاك الوشاح الذى كانت ترتديه.. يبتسم واخيرا براحه كأن روحه وانفاسه ردت له... يغرز يده أكثر وأكثر فى شعرها الكثيف الذى راقه كثيراً.

فاقت على روحها تستدرك وضعها بين احضانه على اعتاب شقتها فسحبت نفسها سريعاً عنه تنظر له بزهول وارتباك لوضعهم ولاحتضانه لها.

تحدثت بصدمه :انت هنا إزاى؟

لم يجيب فقط الاشتياق هو الطاغى يردد مجددا :وحشتيني يا فاطمة.. انا جيت لأنى جربت ولاقيت انه مش نافع.. مالهاش حل... احنا لازم نتجوز.

اتسعت عينيها حتى استدارت تقول :ايه؟! نتجوز؟! طب إزاى؟

تقدم نعيمه بعدما شعرت بوجود خطب ما بابنتها واشتعل صدرها عليها خصوصاً بعد ما حدث لها.

فذهبت لترى ماذا هناك وهى تناديها:فاطمه... يا فاطمة... انتى يابت روحتى فين.

شهقت برعب وقالت قبلما تضع يدها على فمها :ماما ماما.

ريان بثبات :فى ايه اهدى ماهى لازم تعرف.

فاطمه ببعض العصبيه:تعرف ايه بس... قطع حديثها وقوف نعيمه تأخذ أنفاسها اخيرا براحه قائلة :الحمدلله خضتينى.. خوفت تكونى اتخطفتى تانى.

نظرت ناحية ريان تقول:مين ده... انت مين يابنى؟

ريان :أنا... قاطعته سريعا تقول هى:بتاع الدليفرى صح... هات ياخويا هات اهى كده غاويه رمرمه.. هات.

نظر لها وهو يبتسم ابتسامة جانبية مكملا:ايووووووه انا بتاع الدليفرى.. شغلانه صعبه اوى ياست الكل.

اتسعت عينيها تدرك ما يرنوا إليه ونعيمه متعاطفه معه بشده قائله :ربنا يقويك يا ضنايا.. الشغل الرجاله بردو... روح يابنى ربنا يستر طريقك.

نظرت لفاطمه المصدومه قائله :اديلوا الحساب يابنتى ماتعطليش الجدع... الدنيا زحمه وتلاقيه وراه شغل.. يالا يابطه بلاش لكاعه.

فاطمه :ااا.. ااحاضر حاضر.

مدت يدها بالنقود ثانيه قائلة بارتباك:اااتتتفضل.. اتفضل يا كابتن.

ابتسم لها بتلاعب يتناول منها النقود وهو يتحسس يدها باستمتاع ينظر لها بعبث قائلا :اى خدمه تانى يا انسه؟

هزت رأسها بتوتر شديد تقول :لللا لأ شكرا.

هم ليغادر ولكنه توقف من جديد يقول لنعيمه:هى الانسه مخطوبه يا امى؟

بطل من رواية (كامله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن