الحلقة العشرين

5.8K 307 2
                                    

وقفت امامه باعين متسعه وانفاس مسلوبه تفكر.

هل حقاً تغار؟ وإن كان فلما تغار؟

اقترب منها يفصل تلك الخطوة التي تفصلهم ونسى كل شئ؛ اصبح الامل يزدهر داخلة.

مد كف يده العريض يضعها على طول وجنتها يشعر بان جسده كله اقشعر وكأنها اول لمسه لفتاه.

ابتسم بزهول مما اكتشف انه يشعر به ويوجد داخله.

تحدث وهو يراها مصدومه من سؤاله المفاجئ وردد بألحاح:يتغيرى عليا يا فاطمة؟

وكأن لاسمها حلاوه جديدة او ربما أضيفت اليه حين نطقها.. لكنه... لكنه ريان زعيم المافيا.. مجرم يتسحق المحاكمه لا العشق... لايوجد اي شيء مشترك بينهم.. بل هى بحياتها الأقل من هادئه وعاديه بل وروتينيه الشرق وهو بجرائمه واختطافه الغرب.

أين هي من حياته الغريبه هذه.. حياته شبه مستحيلة بالنسبة لها.

لذا قررت وهى تدرك انها حقا تغار انه لابد وأن تستفيق.

فنظرت له تتصنع القوة والحزم تبعد يده هذه عن وجنتها تقول :لأ طبعا.

اتسعت عينه وهو ينظر ليده التى ابعدتها..ثم عاد بالنظر لها قائلاً :ليه لأ؟

فاطمه :انت من دنيا وانا من دنيا تانيه.. مش هينفع.

ريان :وايه الى يخليه ماينفعش لو انتى بتحبينى.

ثقلت انفاسها وهى تسمعه يقول الحقيقة عاريه.

وهو تتراقص دقات قلبه صدره ينبض بجنون مستلذ بتلك الكلمه التى قالها (بتحبينى).

نفت بقوه كشفت مدى كذبها :لا طبعا.. مستحيل.. انت الى مكبر الموضوع.

ابتسم بجانب فمه وقال :انتى الى مش شايفه نفسك بتترعشى إزاى وعينه رايحه جايه مبينه انتى اد ايه بتكدبى... انتى بتكدبى يافاطمه.

استفزها بكشفه كل مابها.. وهى تشعر بالغرق داخل محيط.

كما اعتادت لجأت للفرار... تلعن نفسها انها تحركت من غرفتها بالأساس... لو ظلت لغرفتها لما فضح شعورها واكتشف غيرتها... ولكن ماخى غيرتها اللعينة هذه من حركتها.

اول ما غادرت اغمض عينه بألم يندم على ذلك اليوم الذي اختطفها به.. لو لم يحدث لما رآها ولم يكن ليشعر بهذا الشعور البشع الآن.

صدح صوت مارلين خلفه تقول بأسف:بلاش يا ريان احسن.

استدار لها قائلا :بلاش إيه؟!

مارلين:إلى انا شايفاه من ساعة ماجيت من مصر بيها... من ساعة ماسبتها نايمه وماخدتش منها إلى انت عايزه لحد ما تصحى.. وبعد ماصحيت وحصل علينا الهجوم ماقربتش منها تانى مع انك كنت تقدر ومع ان ده اصلا السبب فى انك تجيبها هنا... بوقلك بلاش ولازم تفوق... فاطمه ماتقعلكش يا ريان وانا عارفه وانت عارف بس مصر تكابر وتغرز كل يوم اكتر واكتر.

بطل من رواية (كامله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن