جمعت عاليه كل الروايات الورقية التى سبق وقرئتهم هى واختها.
أيضا جلبت هاتفها النقال تفتح صفحات التواصل الاجتماعي على كل الروايات المنشورة على كل المواقع الإلكترونية.
تنظر باستغراب ناحية فاطمه التى مازالت شارده فى الفراغ.. عينيها تلمع ببريق خاطف... مزيج من الخيال.. التحليق... الحماس... الأمل.
لطالما كان الخيال لنا عالم آخر.. عالم نهرب منه قليلا من الواقع المريع... ربما لولاه لتعرضنا لاكتئاب حاد...كما يقول الكثيرين'ولنا بالخيال حياه' .
جلست عاليه هى الأخرى مقابل شقيقتها بحماس مردده :جمعتلك كل الروايات الى عجبتنى... ناويه على ايه؟
فاطمه :ناويه اعيشها.... اكيد هلاقى بطل روايتى في الواقع... اكيد هحقق كل احلامى وخيالاتى.. صح؟
مطت عاليا شفتيها وقالت:مش عارفة.. بس ياريت.
حاولت ان تنحى حزنها من الواقع.. ابتسمت بتفاؤل وأمل تقول بحماس :طب ايه... نبدأ بأية؟
التمعت أعين عالية تقول ببريق خاطف : رجل الأعمال والسكرتيره أنا نقطة ضعفى رجل الأعمال والسكرتيره.
فاطمه :ايوه بس انا مش عايزه اشتغل سكرتيرة انا.
لوت عاليه شفتيها تقول :اتوكسى... انتى تطولى.. عايزين بس نلاقيلك الفرصة.
فاطمه : ودى هنلاقيها فين دى؟
عالية :ماشاءالله عليكى هو انتى الى بتسالى امال جمعى كل الروايات وبتاع.. إلى كان يشوفك من شوية يقول البت دى عارفة هى هتعمل ايه.
فاطمه:لا انا مش عارفة لا هعمل ايه ولا ابدئها منين... انا... بصى عارفة لما تقرى روايه وتسيحى كده وتدوبى جواها... عارفه.. انا لما البطل بيقول للبطله كلام حلو انا الى ببتسم وجسمى بيقشعر... اقفل الروايه واقعد افكر فى ردود أفعال جديده غير الى البطله عملتها... فاهمة حاجة؟
عاليه :الا فاهمه...انا الى بتكسف مكان البطله وهو بيقولها بحبك.
فاطمه :أيوه هو ده... عارفه لما تبقى نفسك تدخلى جوا الروايه تقولى للبطل لا البطله مظلومه دى فلانه بنت الجزمه دى هى الى مدبرة كل ده.
عاليه :اه.. ببقى نفسى ادخل اضرب الشخصية الشريرة بتاعت الروايه.
فاطمه:اهو انا كل ده.. وعايزه اعيش كل ده...انا من حقى اعرف امتى هيتقالى بحبك بعشقك ياعمري التلاته فى جملة واحدة.
عاليه :ايوه وانا كمان... بس انا اشتريت امشى ورايا انا الى هدلك على السكه.
فاطمه:هاا.. قولى.
جذبت عالية الهاتف قائلة :اول حاجة هندورلك على شغل فاضى فى شركه كبيرة سكرتيرة... واكيد هناك هتقابلى المدير الى هتبقى سكرتيرته.
أنت تقرأ
بطل من رواية (كامله)
Humorاقتباس دلفت الى شقتها تجر قدميها جرا... تقدمت شقيقتها تنظر لها بحماس مردده:هااااا.... عملتى ايه... بت يا فاطمه ردى. نظرت لها فاطمه بشراسه:عليكى وعلى سنينك السوده لليوم الى عرفتك فيه. شقيقتها:الله.. ايه يا بت... ايه اللي حصل؟ فاطمه:بقا انا اقعد طول ا...