Kapitola 1 - Dolů nebo z kola ven

911 43 0
                                    

Místnost je kruhovitě uspořádaná. Šestnáctiletí ze všech frakcí stojí na kraji, seřazení podle příjmení. Dále je zde vymezeno 5 sektorů, každý pro 1 frakci. Řada na zodpovědnost za Obřad padla tenhle rok na Upřímnost. Jack pronese zahajovací řeč a pak začne od konce abecedy vyvolávat jména. V místnosti se nachází také 5 velkých mís, každá odpovídá jedné frakci. Až Jack vysloví nějaké jméno, dotyčný se vydá za ním. Převezme od něj nůž, řízne se do ruky a dá jí nad mísu své vybrané frakce. Skápnutím krve do mísy je pak rozhodnuto. Nový nůž, nová volba, nová frakce. Takhle to tu bylo vždycky.

Jack začne vyvolávat jména. Všichni vyvolaní nervózně vystoupí na stupínek a zvolí si frakci. Přejde všechna písmena od Z do M a přijde řada na L. A s tím i řada na ni.

"Alexandra Lynnwood," přečte hlasitě.

Alex se sevře hrdlo. Ví, že musí vystoupit, ale než tak učiní, zdá se jí to jako věčnost. Nakonec ale doklopýtá až na stupínek, převezme od Jacka nůž a z hlubokým vydechnutím se obrátí k mísám. Ví, co si vybrat. Ví, co musí udělat. Sama je překvapená, jak je klidná, když si zaryje hrot nože do kůže a řízne se. Ještě jednou se nadechne, než nechá svou krev dopadnout do mísy plné žhavých uhlíků. Rudá tekutina z její dlaně zasyčí, jako by ji přijímala.

Je Neohrožená.

Vyhne se pohledu do části Sečtělých, aby se nemusela setkat s očima rodičů. Nechce vědět, jak se teď tváří. Tak se radši znovu nadechne a postaví se do části v Neohroženosti. Až do konce Obřadu volby hledí k zemi a studuje svoje boty.

Za chvíli to tu všechno nechá být.

Když Obřad volby skončí, vyhrnou se všichni Neohrožení z Hlavy ven - ne klidně a spořádaně jako jiní, ale rychlým během zdolají schody a vyrazí ven ke kolejím. Za rohem se objeví vlak. Nezastavují - naopak se rozbíhají. Tyhle vlaky nikdy nezastavují, musíte do nich prostě naskočit.

Mazáci jsou už uvnitř, když se Alex chystá ke skoku. Sledovala Neohrožené už několik let - stačí jen zkopírovat jejich pohyby. Chytí se madla a odrazí se. Trochu neohrabaně a vůbec ne elegantně se vyhoupne nahoru, kde už jí pomáhají ruce ostatních Neohrožených. Dopadne na zem a na tváři se jí rozlije úsměv - zvládla to!

Posadí se vedle nějaké drobné blondýnky. Podle červené a žluté barvy jejího oblečení se jedná o přeběhlíka z Mírumilovnosti. Dá se lehce poznat, proč se přidala k Neohroženosti - na Mírumilovnou má moc divoký oheň v očích. Dívka se k ní otočí a zářivě se usměje.

"Jsem Anne!" zavolá do větru.

"Alex!" odpoví jí stejně hlasitě.

Anne se spokojeně usměje a zbytek cesty stráví bez dalšího slova. Nemají si moc co říct - vždyť se vůbec neznají. Alex proto raději očima přejede všechny přeběhlíky, kteří sedí na zemi. Dohromady jich je šest. Jedna Mírumilovná, tři Upřímní a dva Sečtělí - ona a její nejlepší kamarád Tim. Ten vzrušeně sleduje mazáky vyklánějící se ze dveří tak moc, že musí každou chvílí vypadnout. Vždycky když k tomu ale málem dojde, se zase hravě vrátí do původní polohy a rozesmějí se.

Ne, Timovi taky moc do řeči nebude.

Nakonec se ozve jeden Neohrožený: "Vyskakujeme!"

Alex vyhlédne ven a málem se jí zvedne žaludek. Jedou několik metrů nad zemí a blíží se k nějaké budově. Na její střechu postupně vyskakují všichni Neohrožení, jako by to dělali každý den. Což taky nejspíš dělají.

Když je střecha úplně u ní, odrazí se a skočí co nejdál. V tom krátkém stavu beztíže málem propadne panice - dopadne na střechu nebo skončí jako placka tam dole? Narazí do tvrdé země a málem si sedře kůži na rukou, ale stejně je šťastná, že tu je. Podle všeho to zvládli i všichni přeběhlíci.

Pohledy mazáků však napovídají, že to nejhorší teprve přijde. Ten mladík, který je vyzval, aby vyskočili z vlaku, se postaví na kraj střechy, až je zázrak, že nespadne. Obrátí se k nováčkům a prohlásí:

"Jestli se chcete dostat do Neohroženosti," řekne. "Jestli se chcete stát ochránci našeho města, i kdyby vás to mělo stát život... Tak musíte skočit. Jediná cesta do Neohroženosti je totiž..." ukáže ze střechy směrem k zemi, "dolů."

Pohledem vyzve přeběhlíky a ustoupí z cesty. Nikdo se k tomu zrovna moc nemá, dokud nevystoupí jeden z nich - a to kupodivu ta dívka z Mírumilovnosti. Pohlédne dolů, zhluboka se nadechne a... skočí. Mladík se dívá na hodinky, a když zvedne oči, řekne jen: "Další."

Alex se nadechne. Jestli to zvládne Mírumilovná, pak ona taky. Bez velkého rozmýšlení vystoupí před dav a shlédne dolů. Všude zem, jen přímo pod ní zela velká černá díra. Tam asi taky zmizela Anne. Naposledy se ohlédne a skočí taky.

Doba, než dopadne do velké sítě, jí připadá jako věčnost. Ale tam nakonec přece jen spadne. Překvapeně se z ní pokusí dostat dolů, ale musí využít nabízenou pomoc něčích rukou, které jí pomohou dolů.

Stane před vysokou černovlasou dívkou, s temně modrýma, moudrýma očima, která nemůže být o tolik starší než ona. Chvíli si ji měří, ale pak se usměje a mávne rukou do tmy.

"Vítej v Neohroženosti."

The Divergent Girl [POZASTAVENO?]Kde žijí příběhy. Začni objevovat