Putera Andika

44 3 0
                                    

" Ada apa Bonda panggil Andika kesini?"
Sejak dimaklumkan tentang kemaraan pasukan Noah memerangi pertahanan Putera Anal...Suasana istana menjadi semakin genting...

Raja Anal kehilangan jejak dalam istana, para Panglima Dan pejuang Askar Diraja keluar masuk istana..

Bunyian gendang Dan gading gajah berkumandang setiap waktu..Menandakan ada berita Baru di medan perang...

Seluruh istana telah bersiap sedia menerima peperangan, Namun bagi Putera Anal, dia Masih lagi bekeadaan bersahaja...Dia amat pasti masa untuk Noah Kembali telah tiba..

Kelihatan Permaisuri mundar mandir dihadapannya...Jelas di wajahnya kelihatan gelisah Dan pucat..

" Bonda, kenapa anakanda dipanggil kesini?" Kerana tidak tahan menunggu Andika bicara...Dia mahu mengetahui urusan Permaisuri memanggilnya kesitu..

" Berkenaan dengan Noah?"

" Kenapa dengan Kekanda Noah!"

" Cukup Andika.... Dia bukan Kekanda Putera lagi...Raja Anal dia Kekanda Putera Andika yang sebenar!"

" Permaisuri! Jika Hal ini yang ingin dibincangkan, Putera tiada lagi bicara dengan Bonda!'

" Andika! Anakanda tidak belot pada Raja Anal bukan?"
Akhirnya perkara itu diluah, dia mahu melihat riak wajah Putera Andika memberikan jawapan....Dia amat takut jika sebaliknya terjadi...

Dia tidak mahu perkara buruk terjadi kepada kedua - Dua Puteranya...

" Siapa yang belot pada Negara Auris Permaisuri? Siapa yang bunuh Raja?"
Andika melepaskan tangan Permaisuri yang memegang bahunya...Itu adalah jawapan yang dirasakan Andika sebenar- benarnya..

Dia hanya mendiamkan diri dengan semua yang telah terjadi pada Ayahanda mereka..

Dia tidak dimaklumkan dengan semua perancangan membunuh Raja..Dia hanya disampaikan dengan kematian Raja selepas Ayahanda mereka dibunuh kejam..

Pada mulanya dia tidak percaya dengan apa yang terjadi...Dengan ketiadaan Noah di istana...Bagamina perkara sedahsyat Itu berlaku...

Dia mahu perkara itu disiasat, Namun segala usahanya ditegah oleh Permaisuri...Andika tidak mengalah, dia mengarahkan semua pegawai istana menyiasat kematian mengejut Raja, walaupun ketika Itu Putera Anal Dan Permaisuri sibuk dengan pertabalan Putera Anal menggantikan Raja...

Kerana kedegilamnya menyiasat, waktu itulah Permaisuri Dan Putera Anal berterus Terang dengan rancangan mereka mengulingkan Raja..
Rancangan membunuh Raja Auris...

Andika terduduk lemah dengan apa yang disampaikan oleh Ahli Keluarganya, Permaisuri Dan Kekanda kandungnya sendiri...Putera Andika...

Tiada yang mampu dilakukan Lagi oleh Putera Andika... Jika dia bertindak menuntut Bela, siapa yang mahu mempercayainya...Satu persatu orang kepercayaan Dan pemimpin Diraja dibunuh...Digantikan dengan orang Baru dibawah penguasaan Anal.

Raja Anal..

Setiap Hari Putera Anal mengunjungi Markam Diraja Raja..Disana dia meluahkan kesedihan dalam hatinya Dan penyesalan kerana terlambat menyelamatkan Raja..
Tanpa pengetahuan Permaisuri Dan Raja Anal, Putera Andika sentiasa berdoa untuk Putera Noah Kembali bagi merebut Takhta Dan menuntut Bela...

*****

Noah memandang permakaman Diraja yang terbentang di depan matanya.. Dari kejauhan Makam Baru yang terbentuk disitu menjadi tumpuannya...Disitulah Keluarga Diraja dikuburkan, tidak terlepas Juga Ayahandanya Raja Auris yang dibunuh kejam....

Bauan bunga tulip di perkuburan Raja mengingatkan Noah kepada seseorang..Dia amat kenal tentang pengemar bunga Itu..Bunga Tulip putih melambangkan seseorang yang sangat dia kenali...

PEREMPUAN DIRAJAWhere stories live. Discover now