" Putera,"
" Hmmm!" Noah menjawab tanpa riak di wajah...
" Perhiasan dan hiburan untuk kamu telah disediakan Malam ini. Apa kamu mahu bersiap sekarang?"
Dayang Rose kearah Arthur Noah, telah lama Arthur keluar, kini dia telah pulang. Sekembalinya Noah disitu, dia tidak dijangkiti penyakit lagi.Adakah Noah telah mendapatkan ubat atau penwar bagi penyakitnya ....tapi yang dia tahu dan juga seluruh rakyat mereka...
Ahli nujum negara telah mengatakan bahawa penawar untuk penyakit Noah adalah seorang Puteri....Puteri bermata Biru ..
" Jangan bawakan mereka kesini, Malam ini Saya mahu beristirehat... Perempuan - perempuan Itu semua menyesakkan hidup Saya lagi... Serahkan sahaja mereka pada putera - putera yang lain." Noah telah duduk dibirai katil, kaki dilunjurkan, dia tidak mahu menunjukkan kelemahan tubuhnya pada hamba istana..
Tapi yang Noah pasti, sakit - sakit dibadannya semakin berkurangan...Adakah disebabkan tahanan perang yang dia bawa tadi?
Dia pasti sekejap lagi Ahli nujum àkan kesini dan memeriksakan tubuhnya kembali..Itu adalah rutin harian bagi hidupnya dan dia telah terbiasa.. perkara yang membuatkan Noah semakin berserabut....
Sangkakan Noah tepat....
Bukan sahaja Ahli Nujum yang datang kearahnya....termasuk Raja dan ...... Permaisuri.." Bagaimana dengan keadaan dia Ahli Nujum, adakah dia semakin sihat?"
..... Raja adalah orang pertama yang Paling risau àkan keadaan Noah, Melihatkan penderitaan puteranya sahaja buatkan dia sengsara, penyakit yang melanda Noah tiada ubat....Paling sakitkan hati Raja, Noah merupakakn Putera yang dia Paling sayang, cerdik, kuat dan tampan...Putera Raja yang lengap untuk dinobatkan menjadi Putera Mahkota, pewaris takhtanya nanti... Tapi...
..Hukuman yang terpaksa ditanggung oleh pewarisnya iaitu putera Noah sangat besar..Puteranya mengalami satu penyakit yang misteri, disumpah dari kecil atas perbuatan dia dulu..dan cara pengubatan Noah juga pelik, mengikut ramalan Ahli Nujum Tertua, hanya puteri bermata Biru yang boleh merungkai sumpahan Noah...
Mata Biru seperti isterinya dulu. dimana dia telah menghukum seorang isteri yang setia dengan kejam..
"Anastasia", Bonda Noah..
" Semakin baik Raja.....adakah...?" Ahli nujum Itu berkira -kira dengan jari sambil peralatan Bulan ditangannya di gerakkan ke Kiri..Seakan meramal nasib si Putera Mahkota..
" Apa dia Ahli Nujum diraja?" Raja tidak sabar untuk bertanya dia mahukan jawapan, begitu juga dengan reaksi cemas permaisuri, seakan penawar untuk putera Mahkota mereka telah berjaya ditemui..
" Adakah kerajaan Maury berjaya ditahan dan Puteri seperti dikhabarkan telah berjaya dibawa kesini? Ahli Nujum muda memandang Noah, namun tiada reaksi dari Putera Itu...
Putera Mahkota masih memejamkan Mara dan diam....
"Pengawal Adakah mereka telah berjaya ditemui?" Giliran Raja pula bertanya kepada pengikut - pengikut Noah yang berada disitu...
"Raja, tahanan Kerajaan Maury telah dibawa ke Istana....
Ahli nujum teruja dengan khabar gembira.. peralatan pengiraan bulan beberapa kali dikira semula.... jika benar apa yang difikirannya...perkara yang terjadi kini adalah magis ... penyakit Putera semakin pulih..dan ramalan tukang tilik tua adalah Tepat..
Noah membukakan Mata sambil kerutkan Mata.. Wajah Puteri yang menjadi tawanan tadi cuba dingati dalam fikiran..Namun yang bermain di fikiran Noah, wajah hamba yang bermata Biru....
YOU ARE READING
PEREMPUAN DIRAJA
Historical FictionPuteri bermata biru.. Tapi mereka berdua adalah musuh kerajaan.. Dia dibawa ke pemerintahan musuh secara paksa sewaktu berumur belasan tahun..Dan disana dia ditempatkan di Harem.. Apa yang dirancang oleh King Noah untuk Puteri Regina ...... Siapakah...