Permaisuri

99 5 0
                                    

" Bonda!...
bagaimana dari Perempuan Diraja kini dinobatkan sebagai Yang Utama? Kenapa,  hebat sangatkah perempuan hina Itu di mata Raja!"

Putera Anal menepuk singgahsana dengan berang, perlakuan Noah dan Marry masih jelas dalam fikiran..

Kemesraan mereka berdua yang  saling berpelukan sepanjang penobatan buatkan hati Putera Anal semakin sakit..

Sengaja Noah memeluk Marry di depan khalayak ramai, Noah sengaja mencari sengketa  dan menaikkan kemarahan dalam diri Anal.. sepatutnya Marry adalah miliknya.

Putera Anal Masih tidak berpuas hati dengan semua yang jadi. Setiap perbuatan Noah àkan dibalas satu persatu.  Hanya Masa yang menentukan bila Hal Itu àkan terjadi..

" Berikan Masa pada Bonda Putera! Masih Terlalu awal Kita merancang helah sekarang ini!"
Dengan hati yang juga geram, permaisuri mendapatkan Putera Anal.

" Apa maksud Bonda? bukan Noah àkan tinggalkan Istana esok Hari. Apa yang Kita perlu tunggu lagi?"
Sakit hati Putera Anal semakin membara bila Raja masih belum membuat Keputusan siapa yang àkan menggantikan tempat Putera Mahkota, sedangkan hanya dia dan Putera Andika yang tinggal.

" Takkan Raja àkan memilih Putera Andika dari memilih dirinya! Tidak takkan Raja buat Keputusan begitu!"
Putera Anal runsing memikirkan pemilihan yang àkan dibuat nanti.. Jika Putera Andika terpilih bagaimana dengan nasibnya nanti.

Dia Putera Kedua, namun Masih tiada kuasa di istana sendiri. Antara Ketiga - tiga Putera, dia yang Paling jauh dari perhatian Raja..Hal Itu dirasakan Putera Anal tidak mustahil.

" Benda Itu bukan mudah Anal, Anakanda kena bersabar. Biarkan Bonda selesaikan satu persatu Hal ini.. Noah àkan tinggalkan Istana esok, Kita perlukan perancangan teliti bagi mengaburi mata Raja, Malah Kita perlukan bantuan Putera Andika untuk segalanya berjalan lancar!"

" Apa yang Bonda rancangkan untuk perkara Itu berjaya?"
Putera Anal masih keruh di wajah, kerana dia Masih belum mendapat jawapan sepenuhnya..

" Pengubatan Putera Mahkota àkan berjalan bagi setengah tahun, Bonda àkan pujuk Raja untuk Putera dinaikkan di singgahsana, di Sana plan Kita àkan bermula!"

" Jadi maksud Bonda?"
Putera Anal telah tersenyum indah diwajah, renungan mata permaisuri yang bermaksud sesuatu buatkan hati lelakinya riang..Jika segalanya berjalan lancar, tidak lama lagi dia àkan menaiki takhta dan menggantikan tempat Raja.

" Putera Anal kena bersabar, selepas segalanya selesai.  Takhta Itu àkan tepat menjadi milik Putera!"
Senyuman Permaisuri mekar setaman, niatnya untuk melihat Putera Kandungnya Anal menaiki Takhta àkan termakbul beberapa bulan lagi..

Noah tiada diistana bermula esok, jadi sepanjang setengah tahun ini dia àkan memujuk Raja untuk tempat Putera Mahkota digantikan..

Segala perancanganya kini mulai berhasil.

" Apa maksud Permaisuri untuk Putera Anal menggantikan tempat Putera Mahkota? Kenapa jawatan Itu tidak dikosongkan sahaja!"
Wajah Permaisuri dipandang oleh Raja, keberangkatan Putera Mahkota belum berlaku, tapi Permaisuri telah mengusulkan cadangan yang seakan menjerat dirinya sendiri sebagai Raja..

Sebagai Raja dia berada ditengah. Kedua - Dua Putera  adalah anaknya, dan jawatan Putera Mahkota perlu diisi dalam Masa terdekat.. Tempoh 6 bulan Itu bukan Masa yang singkat, dia terpaksa membuat Keputusan yang berat.

Jika terjadi apa - apa kepadanya sepanjang  ketiadaan Putera, siapa yang àkan memerintah negara, dia bukan takutkan musuh di luar, yang ditakutkan Raja adalah musuh dalaman Keluarga Diraja.

Adakah anak- anaknya àkan menimbulkan kekecohan jika dia tiada nanti di dunia. Pewarisan Takhta telah dinobatkan kepada  Putera Noah, namun keputusannya tidak sepenuhnya akan dipenuhi, semua kemungkinan angkara manusia àkan terjadi.. pada bila - bila Masa pemberontakan dalaman àkan terjadi.

PEREMPUAN DIRAJAWhere stories live. Discover now