13

8.6K 1K 252
                                    

                         SELESAI membersihkan rumah, kemudian Andrew memasukkan pula pakaian kotor ke dalam mesin basuh. Sementara menunggu pakaian siap di basuh dan kering, dia duduk sebentar di sebuah kerusi yang ada di situ. Keluhan kecil dilepaskan lembut. Penat juga bila jadi househusband. Baru dia tahu penat lelah arwah mamanya menjadi seorang suri rumah dahulu. Pagi, petang dan malam tetap berkerja. Inilah salah satu sebab mengapa dia memilih untuk menjadi suri rumah lelaki.

Jika nak diikutkan, dia sebagai seorang lelaki lebih layak bekerja. Lebih nampak cool dengan memakai kot. Malah orang lain pun akan menyanjung tinggi kepadanya. Tapi dia lebih minat untuk duduk didapur dan memasak. Melihat wanita itu memakan air tangannya, membuatkan dia terasa lebih bahagia dan ceria. Dapat meringankan beban isteri ibarat satu hadiah buatnya.

Andrew tersenyum.

Ting! Tong! Ting! Tong! Tok! Tok! Tok! Ting! Tong!

Lamunan Andrew terhenti. Ketukan pada pintu dan loceng berbunyi silih berganti bibir Andrew terketap geram.

"Siapa pula yang tekan loceng macam nak mati tu? Hish! Nak tenang sekejap pun tak boleh!" bebel Andrew. Dia terus bangun dan berlari ke arah pintu. Kalau loceng tu rosak lepas ni, memang aku cincang dia buat makan petang!

Nafas ditarik dalam-dalam. Sabar, Andrew. Cool. Dengan perlahan-lahan dia memulas tombol pintu.

"Bos!"

"Bos!"

Criss dan Badri terus menerpa ke arah Andrew. Riak wajah mereka jelas kelihatan resah semacam. Mereka membelek-belek lengan lelaki itu, konon hendak mencari kesan lebam jika ada. Malam semalam, mereka tidak dapat tidur dengan lena. Bimbang jika big boss mereka kena belasah dengan isteri sendiri. Mesti teruk kalau kena!

"Eh, eh korang kenapa ni?!" soal Andrew. Dia menepis kasar tangan mereka yang meraba-raba lengannya. Rimas! Tajam anak matanya menikam ke arah Badri dan Criss silih berganti.

"Apa yang Hasyai dah buat dekat bos semalam? Mesti dia mengamuk lepas tahu perbuatan jahat dia dah terbongkarkan bos?" soal Badri, resah. Criss mengangguk laju tanda setuju.

"Mesti bos kena belasah teruk semalam. Maaflah bos, kami tak terfikir pun yang bos akan kena pukul dengan Hasyai." sampuk Criss pula.

Kening Andrew berkerut tidak faham. Mengamuk? Pukul? Apa yang mereka merepek ni?

"Kau orang cakap..."

"Syhhhh!" Pantas jari telunjuk Criss dan Badri melekap di bibir Andrew. Tidak benarkan lelaki itu berkata apa-apa. Mereka tahu, Andrew terlampau baik. Setiap perbuatan jahat Aisyah, lelaki itu tetap ingin membela. Wahai bos, mengapa engkau terlampau berlembut hati dengan isteri yang sebenarnya musuh ketat geng Mafia?

Mata Andrew berkelip-kelip memandang mereka. Dia kaku.

"Cukuplah bos, kami dah faham. Bos mesti tak nak buka aib Aisyah, kan? Kami tahu bos terlampau kecewa bila dapat tahu yang Aisyah selama ni curang belakang bos." ujar Badri.

"Kalau bos rasa sedih, kitaorang nak bos tahu yang kami tetap ada di samping bos.  Bos jangan risau, lelaki cayang tu tak handsome mana pun. Muka dia macam baru lepas kena langgar tembok! Tapi bos tak macam dia, muka bos ibarat apron hello kitty yang bos pakai sekarang ni. Cute gitu!"  celah Criss sambil dia membelek-belek apron berwarna pink corak hello Kitty yang dipakai oleh Andrew.

Andrew mendengus geram. Siapa kata aku tengah bersedih sekarang? Tangan mereka berdua ditepis kuat. Lantas, dia menolak kepala Badri dan Criss ke tengah, melanggar dahi sesama sendiri. Mereka mengaduh sakit.

HOUSEHUSBAND MAFIAWhere stories live. Discover now