DI kediaman rumah banglo Ayahanda, Chai Yang memarkir kereta Honda miliknya bersebelahan dengan kereta Alphard. Dia keluar dari perut kereta, lalu terus meluru masuk ke dalam rumah agam itu. Setiap pekerja yang terserempak dengannya, pasti akan menunduk hormat dan menyapanya. Anak big bos lah katakan.
Dia berpaling ke tepi. Memandang Ayahanda yang duduk diruang tamu sambil menikmati hidangan ringan petang di sana. Lantas, kaki diatur menuju ke arah Ayahanda.
"Aku harap kau datang sini ada berita baik untuk aku." Ayahanda bersuara. Bibir kering itu mengukir penuh sinis. Sebelum diangkat memandang Chai Yang yang sudah berdiri di tengah ruang tamu. Secawan teh diatas meja dicapai, lalu dihirupnya perlahan-lahan.
"Just forget about it. Aisyah takkan buat apa yang ayahanda suruh." keras Chai Yang.
Cawan teh itu diletakkan semula ke atas meja.
"Apa kena dengan kauorang berdua ni huh? Aku kahwinkan Aisyah dengan Andrew bukan untuk jadi sepasang suami isteri yang bahagia tapi..."
"Yeah, I know. Tapi untuk rosakkan hidup lelaki tu. Sorry, aku datang sini bukan nak rosakkan minum petang kau, tapi aku cuma nak bagitahu yang Aisyah takkan buat apa yang kau nak. Andrew tu suami dia. Dia takkan mampu nak balas dendam macam apa yang kau rasa sekarang ni. Aku nak kau stop plan bodoh ni!"
"Habis kenapa dia setuju untuk kahwin kalau dia tak mampu buat apa yang aku suruh?!" Soal Ayahanda. Nada suaranya mula meninggi. Spontan dia bangun penuh amarah dengan nafas Menderu. Geram!
"Sebab dia tahu kalau dia tak kahwin dengan Andrew, kau akan upah orang lain untuk musnahkan lelaki tu."
Ayahanda menjuih bibir. "Kalau ya pun aku buat semua tu, apa kena mengena dengan dia? Kau dengan Aisyah sama sahaja tak boleh diharap. Sebab tu lah aku call Edward! Dia lebih arif untuk settlekan semua ni."ujar Ayahanda.
Chai Yang terlopong. Terkejut. Matanya tak berkelip memandang Ayahanda. Seolah-olah tidak percaya tentang apa yang didengarkan tadi. Ayahanda rupa-rupanya yang hubungi mamat tak guna itu! Patutkah tiba-tiba muncul semula.
"Patutlah Aisyah bagitahu aku yang Edward ada ganggu dia di butik tadi. Rupa-rupanya kau yang bagitahu dia?"
"Yes. Sebab lelaki tu akan buat apa yang aku suruh. Bukan macam Aisyah! Kalau perempuan tu tak boleh buat apa yang aku nak, maknanya mereka kena berpisah. Aku tak nak ada keturunan daripada lelaki sial tu!" bentaknya.
Namun, Chai Yang menjeling menyampah.
"Kau fikir Edward tu boleh dapatkan Aisyah semula huh?" soal Chai Yang penuh sinis.
Ayahandanya tersenyum menyenget. Dia kembali melabuh punggung di atas sofa. Sebelah kakinya disilangkan ke atas paha kiri penuh berlagak. " Edward mungkin tak boleh dapatkan Aisyah semula. Tapi lelaki tu lebih hebat daripada househusband bodoh tu."Ejeknya.
“I balik dulu you all's! Hati-hati, anak dara tak elok lama-lama waktu malam macam ni. Nanti kena sambar dek harimau." ujar Shami sengaja hendak menakut-nakutkan mereka sambil berjalan menuju ke arah kereta Myvi berwarna merah jambu yang terparkir bersebelahan dengan kereta BMW milik Aisyah.
Aisyah hanya menggeleng kepala bersahaja. Dia ketawa kecil. Ada ke harimau yang berani terkamnya? Silap-silap patah gigi harimau tu dia kerjakan terlebih dahulu. Setelah siap mengunci pintu butik itu, dia pun melangkah ke arah kereta.
"Yalah mak Oii... yang kena jaga-jaga tu kami, engkau tu tak apalah. Harimau takut nak terkam." sindir Maya dengan gelak tawa nakal. Damia juga turut ketawa.
YOU ARE READING
HOUSEHUSBAND MAFIA
RomanceSTOP UPDATE SEKEJAP. JGN BACA SELAGI AYAT NI TAK PDM "Sayang nak makan apa hari ni?" "Ada baju yang sayang nak abang basuhkan?" Apa? Salah ke jika seorang lelaki membantu membuat kerja-kerja isteri di rumah? Okay fine, to be honest aku Muhammad Hans...