“LIKE I said, househusband tu memang tak boleh diharap langsung."
Aisyah tersentak. Dia memusing ke belakang. Edward? Anak mata dijulingkan ke atas dengan mimik muka menyampah. Kenapa lelaki tu masih ada di sini? Hish! Makin bertambah serabut dalam kepala. Tanpa mempedulikan Edward, telefon bimbit dimasukkan ke dalam beg tangan semula.
Lelaki itu tersenyum sinis. Dia melangkah menghampiri Aisyah. "Kenapa dengan kereta kau?"
"Tak perlu tanya kalau awak yang pancitkan tayar kereta ni."jawab Aisyah acuh tak acuh. Aku belum bodoh lagi untuk ditipu. Kerja macam ini, kenal sangat tangan mana yang buat.
Edward hanya tersenyum menyenget. "Kalau betul pun, benda dah jadi, kan? Aku boleh tumpangkan kau, kalau kau sudi?"
"Pleaselah Edward. Saya tak ada masa nak layan perangai awak sekarang. Saya lebih rela jalan kaki daripada tumpang kereta awak." Keluh Aisyah dengan muka kusut.
"Why? Nak jaga hati suami huh?"
"Kalau ya sekalipun, tak ada kena mengena dengan awak." sinis Aisyah.
"Tapi lelaki tu takkan pernah ambil kesah pun tentang kau. Dia dah benci kau. Musuh dengan musuh, memang takkan bahagia sampai bila-bila. Just come to me, Aisyah. My heart is always open to you." Edward mencapai tangan. Aisyah dan menggenggam erat.
Aisyah pantas merentap tangannya. "Don't you dare to touch me. Aku rasa kau belum puas untuk hidup. Jadi buat cara nak hidup." terketap-ketap bibir Aisyah memberi amaran. Tidak lagi bersuara lembut. Malah panggilan kepada lelaki itu juga sudah bertukar 'aku' dan 'kau'.
Memang itu yang lebih layak!"Hidup aku takkan puas selagi belum dapat kau. Look, Aisyah. Kita dah kenal lama. Kau kahwin dengan mamat sewel tu pun sekadar untuk balas dendam. And now I'm here. I can help you. Trust me..." sekali lagi Edward menyentuh tangannya, tetap Aisyah menepis.
"Kau merepek apa ni? Aku kahwin dengan dia ikhlas. Bukan sebab untuk jalankan dendam ayahanda. Just forget about it!" Aisyah mendengus geram. Dia membetulkan beg tangan yang tergantung di bahu sebelum melangkah meninggalkan Edward yang terkial-kial mengejarnya. Tak kesahlah ke mana sekalipun, asalkan dia tak bersama dengan Edward.
"Aisyah wait!" bahu Aisyah disentuhnya. Pantas tangan lelaki itu dipulasnya sehingga Edward terjerit kecil.
"I said. Don't. Touch. Me." Sepatah demi sepatah perkataan Aisyah menyebutnya. Kalau tak faham juga, memang sah mamat ni pekak mengalahkan badak!
Namun ada senyuman sinis dibibir Edward. Dia ketawa penuh mengejek. Dengan menggunakan sebelah tangannya, dia menolak tangan Aisyah. Lalu disilangkan ke belakang tubuh. Spontan beg tangan itu jatuh ke tanah. Tak sempat Aisyah hendak bertindak, lehernya sudah dicekup kuat. Membuatkan tubuhnya terkunci kemas. Segala yang berlaku terlalu pantas sehingga dia sendiri tidak dapat membaca gerak lelaki itu.
"Mungkin kau lupa yang kita pernah buat kerja sama-sama dulu. Jadi aku tahu setiap kelemahan kau." bisik Edward penuh sinis. Aisyah mengetap bibir geram. Meluap-luap amarahnya saat ini.
"Lepaskan aku."
"For what?"
Tiba-tiba kereta Bugatti Chiron milik Andrew meluncur di sebelah mereka. Terus Andrew keluar dari perut kereta dengan pandangan tajam. "Hei, kenapa kau sentuh isteri aku?" soal Andrew, dingin.
Spontan Edward melepaskan Aisyah. Aisyah mendengus kecil. Tahu pun nak lepaskan! Beg tangan yang berada di atas tanah dikutip semula, lantas Aisyah berlari mendapatkan suaminya. Ingatkan Andrew tak akan datang menjemputnya. Rupa-rupanya dia dah silap. Aisyah berdiri di belakang Andrew, kononnya berlindung di belakang hero dengan senyuman menyenget.
YOU ARE READING
HOUSEHUSBAND MAFIA
RomanceSTOP UPDATE SEKEJAP. JGN BACA SELAGI AYAT NI TAK PDM "Sayang nak makan apa hari ni?" "Ada baju yang sayang nak abang basuhkan?" Apa? Salah ke jika seorang lelaki membantu membuat kerja-kerja isteri di rumah? Okay fine, to be honest aku Muhammad Hans...