BAB 3

548 4 0
                                    

"Baba, jangan tinggalkan kakak... Kakak mintak maaf sangat-sangat. Kakak janji akan ikut cakap Baba. Bangunlahh Baba
..😭" Rintihku sendiri.

Aku pegang tangan baba yang sejuk terbaring atas katil hospital. Doktor kata, jantung dia agak lemah dan kena tahan wad untuk sehari dua ni. Mama dan Helmi sudah aku suruh pulang menaiki kereta aku. Mujur Helmi pandai drive. Kesian pulak dekat Mama sebab penat menangis.

Ouhh yaaa, boss! Mati la aku kalau datang lambat esok. Kereta aku dahla dekat Helmi. Hmm text jelah.

Laura
Assalamualaikum boss. Dah tidur ke tuu?

5 min kemudian,

Boss
Waalaikumsalam. Taklahh saya baru balik dating. Kenapa?

Aku cebik bibir. Suka sangat ekk dia dengan perempuan tak cukup kain tu. Ah lantak ahh. Yang aku nak sibuk pasal tu dah kenapa?

Laura
Macam ni boss... Baba saya kena tahan wad harini. Saya dekat hospital tengah jaga dia untuk beberapa hari. Boleh tak saya nak mintak cuti besok? Please boss...

Gulp! Send!

3 min kemudian, typing...

Boss
Awak baru masuk kerja harini tauu. Bukan setahun. Takkan nak mintak cuti dah? Esok schedule saya siapa nak arrange kan? 😡

Allahhuu emoji marah 😔

Laura
Tapi boss... saya dah suruh adik saya bawak kereta saya untuk hantar mama balik rumah. Macam mana saya nak kerja esok?

10 min kemudian

Boss
Awak ni memang banyak songeh lah. Esok saya ambik awak dekat hospital tu. Be sharp! After subuh saya sampai 😡

Esyy sampai macamtu sekali dia tak bagi aku cuti 😭 kesian Baba takde siapa nak jaga esok.

Laura
Boss please 😭🙏 Baba saya sakit teruk ni. Takkan lah saya tak dapat jaga dia..

Typing...

Boss
Nope. Papehal bincang esok. Saya dah nak tidur. Bye

Aku hela nafas berat. Tak berperikemanusiaan betul lelaki ni.

Aku off data kemudian melentokkan kepala di bahu Baba berdoa semoga Baba cepat sedar.

                       🌼🌼🌼🌼🌼🌼

Aku berjalan malas sampailah masuk ke dalam kereta Tuan Faiq. Dia nampak hensem macam biasa dengan baju kemeja hitam dan berkot kelabu. Rambut pulak nampak berkilat dan tersisir rapi. Esy buat malu je jumpa boss tapi tak mandi 😭. Boss tergelak sinis.

"Bau busuk lah dalam kereta ni. " Katanya tiba-tiba.

Aku ketap bawah bibir. Gerammm

"Can you please... " Belum sempat aku habiskan ayat, Tuan Faiq mula memandu kereta berjenama mahal miliknya itu.

Tiba di satu kedai, Tuan Faiq keluar lalu mengunci kereta. Aku buat muka toya. Dah nak pukul 7 pagi. Punch card before pukul 8. Sempat ke ekk? Lantak lah kalau lambat pun, salah boss sebab dia pergi singgah kedai.

Dalam 15 min, Tuan Faiq keluar dari kedai dengan membawa beberapa buah beg kertas. Sampai je dalam kereta, dia bagi aku semua barang-barang tu.

"Ehh apa ni boss? " Soalku.

"Baju awak lah. Takkan nak pakai baju semalam balik? " Jawabnya tenang.

Aku terdiam. Baju? Tapi aku still tak bukak lagi beg ii kertas tu. Kereta Tuan Faiq berhenti di sebuah banglo mewah. Lawa wehhh. Japp tapi ni rumah siapa?

Alright Boss 👌Where stories live. Discover now