BAB 15

333 3 0
                                    

Malam itu, aku masak ayam buttermilk dengan sayur campur. Lepas buat air anggur, aku hidangkan semua atas meja dan naik tangga ke bilik. Belum sempat aku naik tangga pertama, pintu utama rumah dibuka. Tuan Faiq dengan baju yang agak serabai dan rambut yang tak terurus masuk ke dalam rumah.

Aku menghampirinya lalu mengambil suitcase di tangannya. Belum pape dia dah baringkan diri atas sofa.

"Awak dari mana? Seharian tak masuk ofis? "

"Keluar. "

"Buat benda tak senonoh dengan Dessy? " Tanyaku berani.

"Lantak kau lah nak fikir ape. Aku penat ni. "

Aku tersedar ada kesan lipstick bentuk bibir di dadanya yang agak terdedah. Aku menggelengkan kepala tanda kesal. Kenapalah aku dapat suami macam kau? Mana janji kau pada Baba? Hmmmm

Tak jadi aku nak ajak dia balik rumah aku esok petang lepas habis kerja. Aku just siapkan beberapa helai baju untuk bermalam di rumah Baba. Rindunya dekat katil aku yang gebu gebas tuu 😆

Tepat jam 5 petang, aku terus memandu balik ke rumah yang terletak di Petaling Jaya. Mama dan Baba menyambutku dengan muka happy ya ampun 😭. Helmi takde sebab dia kata, after kerja nak jumpa girlfriend. Hahahaha siapalah perempuan yang nak kat dia tu, lol 😂

"Kenapa kakak tak balik sekali dengan Faiq? " Tanya mama sambil mencedukkan serawa durian dalam mangkuk aku. Baba yang tengah minum teh panas juga memandang ku bagi mendengar penjelasanku. Yelahh kan semalam baba suruh balik dengan menantu dia...

"Ermm Faiq ada outstation. Tak dapat elak" Aku bagi alasan palsu.

"Ouhhh. Kesian dia. Haa kakak tak ikut pulak? Bukan ke kakak kena ikut Faiq setiap kali keluar atas alasan kerja? " Soal mama lagi.

"Err... alaa kakak mengelat sikit. Kakak pujuk lah Faiq yang kakak tanak ikut. Dia okey je. " Haihh apelah nasib kena tipu parents. 😭 Maafkan kakak, baba and mama. Kakak tanak korang risau pasal rumah tangga kakak.

"Ouhh macam tu. Haa yelah. Jom makan dulu. Nanti kakak nak berehat. " Ajak Mama.

   
                      🌼🌼🌼🌼🌼🌼

Aku merebahkan badan atas katil lalu baring tergolek-golek. Hehe nasib baik tak boleh solat, boleh lah aku rilek tahap gaban weekend ni. Boleh marathon running man setiap hari dalam bilik. Haihh rindu pulak zaman bujang. Takyah penat fikir pasal suami ke, masalah keluarga ke... 😔😌

IPhone yang tiba-tiba berdering mengganggu lamunanku.

'Not important 😶'

Tuan Faiq cari aku? Haa baru dia tahu gelabah ke takk bila aku takde. Cehh perasan lah kau.

"Hello Assalamualaikum." Aku beri salam.

"Waalaikumsalam. Haaa kau pergi mana haa? Tak reti nak balik ke? Merayap dengan jantan lain? Kau ni memang perempuan tak guna kan? " Angkat call je dah kena maki. Apelah nasib aku ni.

"Please bezakan dengan baik between saya dengan awak. Saya tak pernah curang. Lainlah orang tu kann 😏. Dahla, awak takyah risau saya dekat mana. Anggap je awak takde isteri. Saya pun malas nak layan awak. Bye. " Aku off phone dengan geram.

"Woi aku tak habis cakap lagii " Tut! Panggilan tamat.

Aku tarik nafas dalam-dalam. Dahla Laura, jangan fikir sangat, kang kau yang penat . Tok! Tok! Aku pandang pintu bilik.

"Masuk lah. Tak kunci pun. " Panggilku

"Kak... Helmi masuk eh? " Minta Helmi.

"Ouhh kau, haa masuk jelah. Sopan sangat apehal? 😂"

"Hahahahaha kau ni kak, aku sopan sikit pun salah. Ni haa mana laki kau? " Tanya Helmi.

"Takde suami. " Aku jawab selamba.

"Ehh kau ni, aku sepuk kang, kak 😂. Betul-betul laa gila. " Helmi dan aku ketawa serentak.

"Aduhh kau ni Helmi 😂. Alaa Faiq tu busy la kot.. mana aku tahu. " Aku cakap lepas. Opss aduh asal aku cakap macam tu depan Helmi?

Muka Helmi yang bergelak ketawa terus bertukar serius .

"Kak, kau ada masalah dengan abang Faiq ke? Aku bukan nak cakap ape lah, tapi... aku tak nampak kau gembira pun lepas kahwin. Kau bahagia dengan abang Faiq, kak? " Soal Helmi

Aku terdiam kejap. Hmm kalau aku tipu Helmi pun, mesti dia dapat tahu. Aku tak pernah simpan apa-apa rahsia dengan Helmi. Dia sorang je adik aku ada. Terus terang jelah Laura.

"Kalau aku bagitahu kau, Helmi... aku harap kau jangan bagitahu Mama dengan Baba tauu. Aku tanak diorang risau. " Pesanku.

Helmi angguk kepala.

"Kenapa sebenarnya?"

"Faiq dengan akak memang tak cintakan each other. Langsung! Akak dengan dia just macam housemate je bile dekat rumah. " Terangku.

Helmi melopongkan mulut. Like seriously? Kakak dengan abang macam tu?? Memang mampus kalau Mama dengan Baba tahu.

"Korang tak sebilik? "

Aku menggelengkan kepala.

"Dia yang tak nak. Akak pun tak selesa bila sebilik dengan dia. "

"Akak.... Abang Faiq tu suami akak. Cuba akak buat dia jatuh cinta dengan akak? Haa tak salah kan kalau mencuba? " Cadang Helmi.

Aku menggelengkan kepala tanda tak setuju.

"Biarlah dia... Lagipun, sebelum dia kahwin dengan akak, dia memang dah ada girlfriend." Cerita aku.

"Ssso ? Akak biar kan je, abang Faiq keluar dengan perempuan tu? " Soal Helmi agak naik angin.

Aku mengiyakan saja.

"Akak malas nak gaduh dengan dia. Baik akak diam. "

"Haih... kalau macam ni, lambat lagilah Helmi nak ada anak buah" Rungut Helmi.

Aku memiat telinganya.

"Merepek. Abang Faiq sentuh akak pun tak" Kataku sambil ketawa hambar.

Helmi terkejut.

"Serius lahh! Ya Allah.... Dia tak tergoda ke tengok akak? Dahla cantik. " Kata Helmi

Aku ketawa je.

"Entahla. Akak pun tak kesah. Malas nak fikir. Asalkan akak dapat pertahankan rumah tangga akak, tu pun dah okey. Akak tak nak sampai bercerai. Nanti Baba sedih. " Luah ku.

Helmi memeluk aku sekejap memberi aku sedikit kekuatan. Dia memang adik yang baik. Bertuah bakal isteri dia nanti dapat suami yang sweet.

"Akak boleh. Helmi percaya yang satu hari nanti, abang Faiq mesti fall in love dengan akak. "

Aku meleraikan pelukan sambil mengesat air mata. Insya allah...

                      🌼🌼🌼🌼🌼🌼

Woah sweet kan ada adik macam Helmi? Ermm kesian Laura... patutkee author buat diorang sampai bercerai ekk 😚 But sebelum tuu author nak kill watak Dessy ni 😑 menyemak aje 😌 sorry tho terlambat update, terlupaa 😁

don't be silent readers, guys 😇

vote and commentssss

mrseunwo 💖

Alright Boss 👌Where stories live. Discover now