🔳 22

50 6 0
                                    

Heejin menapak keluar dari rumah dia. Tekak rasa macam nak makan aiskrim. Jadi dia memutuskan untuk membeli aiskrim di kedai berdekatan dengan rumahnya. Telefon berbunyi. Lepas melihat nama pemanggil, dia terus off. Rimas!

"Eh ada senior kita dekat sini"

Heejin memutar bola matanya. Dia perasan sejak akhir akhir ni si Ryujin sudah jarang muncul. Dan perempuan ni jugak yang hantar video tu dekat. Dia tak tahu apa motifnya tapi dia tetap tak suka dengan si Ryujin ni.

Dia berjalan masuk kedalam kedai tanpa menghiraukan perempuan itu. Aiskrim kegemarannya diambil.

"So macam mana mana? Dah percaya?"

Dia berhenti lalu memandang muka si Ryujin. Muka beku dia tayang. Sumpah dia tak ada mood sekarang. Jangan sampai lima jari melekat dekat pipi. Naya je nanti.

"Kau nak apa sebenarnya?" soal dia dengan malas.

Dia senyum mengejek. Hish! Kecik beso kecik beso je Heejin tengok.

"Aku cuma nak buktikan yang boyfriend kesayangan kau tu sebenarnya buaya!"

Panas telinga dia dengar. Walaupun hubungan dia dengan Jaemin belum baik, tapi dia belum boleh terima orang lain hina Jaemin.

"Buaya eh? Habis kau apa? Syaiton nirojim. Somehow aku rasa niat kau cuma satu. Kau memang nak hancurkan hubungan kami"

Heejin melangkah setapak dan berdiri betul betul depan Ryujin.

"Kau suka Jaemin kan?" soal Heejin.

Ryujin nampak tak keruan.

"Mengaku lah sial!" marah Heejin.

Tanpa menunggu Ryujin terus lari keluar dari kedai itu. Heejin menghembus nafasnya. Sebenarnya Karina yang bagitahu dia yang si Ryujin suka Jaemin. Dan dari situ dia tahu yang Jaemin tak sepenuhnya salah. Tapi hati dia tetap sakit sebab Jaemin tak cuba untuk jujur dengan dia.

Dia tak jadi beli aiskrim. Hilang mood nak makan aiskrim. Sebaik saja dia keluar dari kedai itu, seseorang menariknya ke lorong belakang.

"Jaemin?!"

Lelaki itu tidak beri sebarang reaksi. Tiada senyuman.

"Awak nak dengar atau tidak, saya tetap nak cakap"

Heejin membuka langkah untuk pergi. Dia belum bersedia untuk jumpa Jaemin.

"Saya dah putus tunang dengan Merryn"

Langkah Heejin terhenti. Jaemin melangkah ke arah Heejin dan berdiri betul betul perempuan itu.

"She's my cousin sayang"

Heejin melihat mata Jaemin dalam dalam. Dia tahu lelaki itu tak tipu.

"Our grandpa yang set up. Kitorang tak tahu apa apa pun. Memandangkan ramai orang malam tu, kami terpaksa bertunang"

Heejin masih diam. Jaemin menggengam tangan Heejin dengan erat.

"Saya tak pernah sayang Merryn lebih dari seorang cousin. Dan Ryn pun sama"

"Kenapa baru sekarang awak bagitahu yang Ryn sepupu awak?" soal Heejin.

"What do you mean?" soal Jaemin dengan pelik.

Kemudian dia tersedar sesuatu.

"Wait! So awak tak tahu yang Ryn tu sebenarnya sepupu saya?"

Heejin mengangguk. Jaemin menepuk dahinya sendiri. Mati mati dia ingat Heejin tahu.

"Saya ingat awak tahu"

Heejin menampar perut Jaemin.

"Awak tu yang tak pernah bagitahu" kata Heejin dengan tak puas hati.

"Jadi selama ni awak cemburu saya dengan Ryn?"

Heejin membuat muka.

"Kalau saya tahu awak dengan dia sepupu, tak ada maknanya saya nak cemburu" kata Heejin dengan muka merajuknya.

"So awak maafkan saya?" soal Jaemin. Kali ni dia tak boleh tahan senyumannya.

"Iye! Tapi saya rasa bersalah lah dengan Ryn. Saya marah dia hari tu"

Heejin mula merengek.

"I'm sorry yang tu saya tak dapat tolong. Awak kawan dia. Jadi awak sendiri yang perlu selesaikan. Beside, dia dah pindah sekolah. Atuk bagitahu semalam"

Wajah Heejin nampak terkejut. Sampai macam tu sekali. Kesian nya Merryn. Lagi rasa bersalah dia.

"Awak macam mana ni? Awak tahu dia pergi mana?" soal Heejin.

"Kiss dulu"

Sekali lagi Heejin menampar perut Jaemin.

"Nak tahu ke tidak ni?"

Jaemin sengaja sakat kekasih hatinya itu. Dengan terpaksa Heejin mencium pipi Jaemin.

"Dah! Cepatlah"

"Ryn pergi rumah nenek sebelah mummynya"

...

Best Friend | HYUNJIN JAEMINWhere stories live. Discover now