Bab 1

1.9K 70 1
                                    

Helina membuka pintu rumah setelah diketuk beberapa kali . Dia terkejut melihat ayahnya pulang dalam keadaan mabuk . " Aku nak duit !" Lenting orang tua itu . Dia memeras ugut Helina secara kekerasan . " Helina tak ada duit , ayah kalah judi lagi kan . Helina meninggikan sedikit suaranya . " Aku kata bagi duit susah sangat ke kau nak paham bahasa ni ?" Amarah pak cik khalid dia mengambil dompet Helina . " Ayah itu aje wang untuk bayar sewa rumah . Rayu Helina . " Dengan aku pun kau nak berkira eh Helina , aku ni ayah kau . Jawab pak cik khalid dengan angkuh . Dia menolak Helina jatuh ke atas lantai . Dia melarikan wang seribu ringgit .

" Ayah Helina perlukan duit tu . Rayu Helina lagi . Itu sahaja wang yang dia ada untuk menampung kehidupan seharian . Helina menelefon sahabatnya Luca . " Hello Luca i need your help . " Are you alright Helina ? . Hairan luca dia mendapat rasa bahawa Helina ada masalah . " can we meet because it to complicated ."
" Sure , meet you at cafe ."Helina menunggu Luca di Cafe Latte yang baharu sahaja buka di sederetan bandar setapak central itu . Dia memesan Hot latte . Jejaka berambut blonde dan iris mata biru itu kini berada di depan Helina . Siapa lagi kalau bukan Luca . " Hey how long you are here ?" Jawab Luca setelah melihat secawan Hot latte dihidang di atas meja . " You are late , you need to pay this for me ." " Of course i belanja you lah , i kan anak orang kaya ." Dengan bangga dia menjawab . " Ada apa you nak berjumpa dengan i ni ?" Helina menarik nafas panjang .

" Ayah bawa lari duit saya luca , sewa rumah tak bayar lagi . Saya perlukan duit untuk bayar sewa rumah . Jadi boleh ke saya pinjam duit awak . Ada duit nanti saya bayar . Serbesalah Helina meminta duit luca . " Berapa banyak awak nak pinjam ? " Dalam seribu , saya janji gaji masuk saya ganti . Itu janji yang diukir Helina . Dia menyambung jari kelingkingnya ke jari kelingking Luca . " Helina awak tak perlu ganti pun , saya ikhlas lah nak tolong awak lagipun kita kan kawan ."
" Betul ni Luca , sebersalah pula saya ." Jawab Helina . " Perut Saya dah lapar ni jom kita makan dulu . " Luca mengubah topik dia tidak mahu Helina terus merasa serba salah terhadapnya .

Seusai makan mereka beredar dari cafe itu . " Awak balik naik apa, meh saya hantar awak pulang . Pelawa Luca . " Saya pulang sendiri lagipun dekat je dekat simpang jalan tu . Helina menunjuk flat yang terbina di simpang trafik light itu . " Jom lah kita jalan-jalan lagipun dah lama kita tak spend time . Bunyi tembakan itu mengejutkan Helina . Seorang lelaki berjaket hitam itu menunjukkan pistol ke arahnya . " Jangan bergerak walau sedikit pun kalau tak kau akan mati . Jawab jejaka yang tidak dikenali itu . Ketinggiannya enam kaki berkulit hitam manis . Senyumannya menampakkan lesung pipit di belah kanan dan mempunyai tahi lalat di sebelah bibir . Helina ketakutan tubuhnya bergetar nafasnya berdegup laju . dia tidak berganjak walau selangkah pun . Langkah demi langkah jejaka itu menghampirinya . Dia meletakkan pistol di bahagia leher Helina .

" Lepaskan aku lah tak guna . Bisik Helina . " Jangan Mimpi aku nak lepaskan kau . Bisik jejaka itu ke telinga Helina . Luca keluar dari kereta audi dia risau akan keadaan Helina . " Hey man you hurt her ." Jerit Luca . " Who are you , her boyfriend ." Jawab jejaka itu sambil ketawa sinis . " She my bestfriend . I need to protect her from you bitches ." " Oh really, i let her go ." Jejaka itu melepaskan Helina . Luca membawa lari Helina . Mereka dikejar oleh jejaka tersebut . Jejaka itu mengambil jalan pintas . Mereka bertembung di dalam lorong . " kalian tak boleh lari ke mana lagi dah . " lelaki itu mengangkat pistol ke arah mereka . Lelaki itu memalingkan mukanya ke arah Helina . Dia melangkah ke depan dan mata iris berwarna coklat cair itu memandang tajam ke arah iris mata Helina . Helina mengundur ke belakang . Langkahnya terhenti disebalik jalan mati itu . Lelaki itu merenung lama wajah Helina . " Apa yang kau mahu dariku ?" Jawab Helina sambil merenung iris mata jejaka tersebut. " Aku mahu kau ." Lelaki itu membasahkan bibir mulutnya lalu mendekatkan bibir ke arah bibir Helina . Helina menutup bibir lelaki itu . Lalu menampar muka lelaki itu . " Aku bukan perempuan murah yang seharusnya berbuat begitu . "

Hapuskan Dendam Ayden Where stories live. Discover now