Bab 19

462 34 0
                                    

Aku melihat dalam mimpi ada dua pilihan antara hidup dan mati . Aku melihat seorang Remaja lelaki bertopeng putih sedang menanam mayat wanita dan ternyata wanita itu adalah ibuku . Jadi selama ini bukan aku yang bunuh ibu . Aku melihat lagi organ dalaman Ibu diambil untuk dibuat uji kaji . Aku mendengus geram . Air mataku jatuh beralingan . Aku terus mencari identiti lelaki dalam mimpi aku . Aku mula sadar dari mimpi . Petunjuk apa lagi yang tuhan ingin tunjuk pada aku . Jika mimpi itu betul , aku akan terus cari siapa pembunuh itu, kenapa dia harus bunuh ibu apa salah ibu ?

" Jauh termenung , apa yang awak cuba fikirkan Ayden ? Leteran Helina menyadarkan Ayden dari hayalan .

" Nothing ?" Jawab Ayden sepatah .

" Masih fikirkan tentang Ibu ? Soal Helina .

" Ayden , sorry . Helina merasa bersalah disebabkan Ayah dia Ayden kehilangan ibunya yang tercinta .

" Helina , awak tak perlu minta maaf bukan salah awak . Saya yang perlu minta maaf Helina . Tiba masa untuk saya bersihkan nama Ayah awak .

" Ibu !!!! Jerit Ayden setelah melihat tangan  ibunya   diikat  pada tiang

" Tolong lepaskan saya ! Puan Maria meronta meminta untuk dilepaskan . Pinggulnya dilebas .

" Kau mahu anak kau selamat ikut saje kata aku ! Lelaki itu memetik jari . Dia memaksa Dato Khalid merogol wanita itu . Ikatan itu dilepaskan . Dia menutup mata Puan Maria dengan kain hitam . Setelah pakaiannya dibuka dia disuruh duduk  di atas kerusi lalu kedua2 tangan diikat .

Ayah berhenti , jerit Helina sebaik melihat ayahnya merogol seorang wanita . Dahinya terhantuk ke dinding kerana ditolak oleh Khalid .

" Awak bangun , Ayden meronta meminta tolong . Dia duduk terdiam di bawah meja . Dia mampu melihat ibunya duduk di atas kerusi dan kedua tangannya diikat . Lelaki itu terus menampar ibunya jika tidak memberi kemahuannya . Kemaluannya dijolok batang kayu sehingga meninggalkan kesan lebam .

" Ayden , tolong ibu nak ! Rayu ibunya meminta tolong . Ayden menekan pistol dia memilih untuk membunuh ibunya sendiri . Dia terpaksa kerana tidak sanggup melihat ibunya diseksa sebegitu . Pistol itu jatuh ke bawah lantai . Ayden berlari ke arah ibunya .

" Ibu bangun bu !!! Ayden menangis teresak-esak . Dia jadi takut akan tragedi yang berlaku di depan dirinya .

" Hey budak , kau hanya tinggal pilih hidup atau mati . Lelaki bertopeng itu menghalakan pistol ke arahnya .

" Sa.. Sa ... keras mulut Ayden untuk berkata .

" Hahaha lelaki itu ketawa sinis . Kalau kau nak selamat tolong jangan bagitahu bahawa aku yang bunuh Ibu kau faham !

" Fa.. Fa.. Faham .

" Itulah yang sebenarnya terjadi Helina , Ayah kau dijadikan kambing hitam . Dia tak salah Helina . Aku terlalu pentingkan diri kerana merahsiakan semua ini pada awak .

" Begitulah kehidupan Ayden ,langit tak selalu cerah ada sebab kenapa Allah itu duga kita macam-macam dugaan .

" Kenapa pendam yang awak pilih Ayden ?

" Apa yang awak rasa dengan Pendam ?

" awak tahu tak pendam yang awak pilih tu lah yang memakan diri awak . Awak berdendam pada orang yang salah . Awak tahu tak sifat ego awak yang tinggi melangit tu dah banyak buat orang lain terseksa . Kata-kata Helina membuat Ayden diam seribu bahasa .

"  Saya sedar Helina , kadang kita perlu luah juga agar beban yang saya tanggung ini tak lagi bermain di fikiran saya .

" Apa awak rasa lepas dah luahkan semua pada saya Ayden ?

" Saya rasa tenang , sebab saya letak kepercayaan saya pada awak Helina . Janji dengan saya jangan khianati kepercayaan saya ?"

" Ya , saya janji Ayden . Helina memegang lembut tapak telangan Ayden .

" Awak kena janji dengan saya kalau ada masalah cerita dengan saya . Saya akan selalu di sisi awak wahai Suami yang aku cinta . "




Hapuskan Dendam Ayden Where stories live. Discover now