Eva staat boven in de badkamer. Ze ruimt alle toiletspullen op en sorteert de was van de vakantie. In gedachte is ze bezig met deze huishoudelijke taken, terwijl ze Isa hoort meezingen met de muziek op haar kamer. Het duurt even voor ze echt hoort wat Isa zingt. Eva stopt even waar ze mee bezig is en luistert nog eens goed. Ze weet dat de tiener vaak liedjes zingt die op dat moment dicht bij haar gevoel liggen. Op dit moment hoort ze vooral wat droevigere nummers langskomen. Ze twijfelt even, maar besluit toch naar Isa toe te gaan.
Beheerst klopt ze op de deur en na toestemming van Isa, loopt Eva rustig de kamer in. Ze ziet de tiener op haar bed zitten met een tijdschrift in haar hand. Eva gaat op het voeteind zitten en kijkt even naar Isa, die haar blik ook op Eva richt. 'Hoe gaat het met je?' probeert Eva, hopend dat Isa iets los zal laten. Het meisje kijkt haar even onbegrijpend aan. 'Goed hoor' zegt ze luchtig, waarna ze het blad van haar tijdschrift omslaat. Eva legt haar hand even op de arm van Isa. 'Ik heb het idee dat je een beetje down bent' probeert ze de tiener uit de tent te lokken. Isa kijkt even op van haar tijdschrift. 'Ach, het is niets' Isa slaat het tijdschrift dicht en legt het naast zich neer. Ze gaat in kleermakerszit zitten en kijkt Eva even aan. 'Ik heb zitten denken, misschien moet ik maar weer gewoon bij mijn moeder gaan wonen' zegt ze haast zonder emotie. Eva staat even perplex. Ze weet niet meteen hoe ze hierop moet reageren. Even kucht ze. 'Eh, als dat is wat je wil' zegt ze uiteindelijk liefdevol. Isa haalt haar schouders op. 'Het is het beste voor iedereen denk ik'. Eva kan aan Isa's blik zien dat ze niet achter haar eigen woorden staat. Ze legt haar hand even op de arm van het meisje. 'Als je nou eens gewoon verteld wat je dwars zit, dan kunnen we daarna wel kijken wat de beste oplossing is' dringt ze aan. Ze merkt dat Isa met iets zit, maar er omheen blijft draaien. Isa zucht even. Ze slaat haar ogen neer. 'Ik ben jullie tot last' zegt ze vervolgens zachtjes. Eva kijkt even verbaast op 'hoe kom je daar nou bij?'. Isa haalt haar schouders op en friemelt wat met haar vingers aan het dekbed. 'Gewoon' zegt ze alleen. Eva blijft even stil, in de hoop dat Isa verder gaat. Niet veel later doet ze dat ook. 'Jullie zijn net samen. Jullie moeten gewoon van elkaar kunnen genieten, maar in plaats daarvan hebben jullie het veel te druk met mij. Ik ben niet eens jullie kind. Jullie moeten de kans krijgen om samen een kind te krijgen en daar geweldige ouders voor te zijn. Ik sta daarbij alleen maar in de weg' ratelt Isa aan een stuk door. Eva gaat naast Isa zitten en trekt het meisje tegen zich aan. Ze streelt even door haar haren. 'Wat haal je jezelf toch allemaal weer in je hoofd' zucht ze zachtjes tegen de tiener. 'Jij bent al weer dertig stappen verder dan ik'. Isa kijkt haar even met vochtige ogen aan. Eva glimlacht naar haar en streelt een pluk haar uit haar gezicht. 'Wolfs en ik hebben genoeg tijd voor elkaar' stelt Eva haar gerust. 'We zijn allebei dol op jou. We kunnen jou helemaal niet meer missen. Je hoort er gewoon bij. We zijn samen een familie' drukt ze het meisje op het hart. Isa twijfelt even. 'En als jullie ooit een eigen gezin willen?' Eva drukt een kus in de haren van het meisje. 'We hebben al een eigen gezin' fluistert ze in haar haren. 'En daar ben jij een groot onderdeel van' ze trekt het meisje nog wat dichter tegen zich aan. 'Ik heb er nog niet eens over nagedacht of ik wel een kind wil met Wolfs' vervolgt Eva zachtjes. 'Maar of we dat nu wel of niet krijgen, dat betekent niet dat jij minder bij ons hoort'. Eva glimlacht even naar haar. 'Dan hebben we je juist nodig om dat kind nog een beetje een fatsoenlijke opvoeding te bieden' grinnikt ze er achteraan. Ook Isa lacht inmiddels en veegt de tranen van haar gezicht. 'Hoe kom je er nou bij dat we je hier weg zouden willen hebben?' vraagt Eva na een tijdje. Isa haalt haar schouders even op. 'Mijn moeder was toch ook blij dat ze van me af was' zegt ze enigszins laconiek. Eva schudt even haar hoofd. 'Natuurlijk was je moeder daar niet blij mee. Maar ze heeft de beste keuze gemaakt, de beste keuze voor jou'. Ze knuffelt Isa even, waarna ze allebei op het bed gaan liggen.
Een hele tijd liggen Eva en Isa zwijgend naast elkaar. Alles wat ze hebben willen zeggen, is besproken, maar ze hebben nog wel behoefte aan elkaars nabijheid. Wolfs, die al die tijd beneden is geweest, vindt intussen dat Eva wel erg lang boven blijft. Hij loopt de trap op en gaat op zoek naar zijn vriendin. Nadat hij hun beide slaapkamers en de badkamer heeft gecheckt, opent hij voorzichtig de deur van Isa's slaapkamer. Hij werpt een blik om de deur en ziet zijn vriendin in het bed liggen, met de tiener in haar armen. Beide hebben hun ogen gesloten. Zachtjes loopt hij naar het bed toe en gaat naast Eva zitten, die meteen haar ogen opent. Zodra ze Wolfs ziet, glimlacht ze even naar hem. 'Alles oké?' vraagt Wolfs na de aanblik van de twee dames. Eva knikt kort en ook Isa opent haar ogen. 'We hebben even een goed gesprek gehad' glimlacht Eva, terwijl ze Isa over haar rug streelt. Wolfs kijkt even van de een naar de ander. 'Volgens mij kunnen jullie wel een kop thee gebruiken' zegt hij lief. Eva knikt en Wolfs staat op. Hij streelt even door het haar van Isa en geeft zijn vriendin een kus. Vervolgens loopt hij de kamer weer uit. 'Moet je hem niet vertellen over wat we net besproken hebben?' vraagt Isa zachtjes. Eva schudt even haar hoofd. 'Hij weet dat we een goed gesprek hebben gehad. Het hoeft geen geheim te zijn, maar zolang hij er niet naar vraagt, hoeft hij ook niet alles te weten'. Ze drukt de tiener nog even dicht tegen zich aan, waarna ze haar los laat en wat rechter gaat zitten.
Niet veel later komt Wolfs binnen met een dienblad met twee koppen thee en een doos koeken. Hij zet het dienblad op het nachtkastje en geeft beide dames een kop thee in hun handen. Isa neemt de kop aan en kijkt even naar het televisiescherm aan haar voeteinde. 'Zullen we een film kijken?' stelt ze voor. Eva kijkt even naar Wolfs, die glimlachend knikt, waarna ook Eva goedkeurend naar Isa kijkt. Het meisje zet de tv aan en zoekt een film, terwijl Wolfs zich naast Eva installeert. Al snel ligt Eva in de armen van Wolfs en Isa op haar beurt weer in die van Eva en genieten ze samen van een feel-good-movie.
Nadat de film is afgelopen kijkt Wolfs even naar de dames naast zich. Beide zijn tijdens de film in slaap gevallen. Glimlachend geniet hij van het uitzicht om de twee, die nog steeds in elkaars armen liggen. Even voelt hij een vlaag van geluk over zich heenkomen. Hij ligt hier in bed met de leukste vrouw die hij ooit ontmoet heeft en een meisje dat voelt als zijn dochter. Hij kan zich niet meer wensen. Met deze gedachte sluit hij zijn ogen en valt ook al snel in slaap.
JE LEEST
Verbonden voor het leven
FanfictionNadat een meisje aangifte doet van verkrachting, komt de zorgzame kant van Eva naar boven. Koste wat kost wil ze een meisje redden van haar onveilige jeugd. ~It takes a village to raise a kid~