Hoofdstuk 43

240 9 2
                                    

Wolfs wordt wakker van de wekker. Hij drukt het apparaat snel uit en draait zich naar zijn vriendin. Hij ziet dat Eva naar het plafond aan het staren is en drukt een kus op haar wang. 'Hé liefje' glimlacht hij zachtjes. 'Heb je nog een beetje geslapen?' vraagt hij lief, terwijl hij over haar wang streelt. Eva richt haar hoofd naar Wolfs toe en kijkt hem aan. De blik in haar ogen zegt genoeg. Ze heeft vannacht geen oog dichtgedaan waarschijnlijk. Hij gaat rechtop zitten met zijn rug tegen de muur en trekt Eva naar zich toe. Ze legt haar hoofd op zijn borst en haar hand op zijn buik. Wolfs streelt intussen met zijn vingers door haar lange losse haren heen. Een tijdje blijven ze zo liggen. Zwijgend, maar steun zoekend bij elkaar. Uiteindelijk drukt Wolfs een kus in Eva's haar en kruipt onder haar uit. 'Blijf nog maar even liggen' fluistert hij zachtjes. Eva humt goedkeurend en draait zich nog even om. Wolfs kleedt zich snel aan en loopt de trap af naar beneden. In de keuken belt hij Mechels met de mededeling dat hij en Eva iets later zullen zijn vandaag. Hij hangt weer op en begint rustig aan een ontbijtje. Niet veel later komt Eva de keuken ingelopen. Wolfs kijkt even op. 'Je bent toch al uit bed gekomen?' vraagt hij enigszins verbaast. Eva knikt en geeft hem een kus. 'Ik kon toch niet slapen. Mijn gedachten gaan steeds naar die brief' zuchtend gaat ze aan tafel zitten. Wolfs zet een kop thee voor haar neus en zwijgend beginnen ze aan hun ontbijt.

Een half uurtje later, lopen de rechercheurs het politiebureau in. Ze hangen hun jas over hun stoel en lopen direct door naar het kantoor van Mechels. Hun baas is nog aan de telefoon, maar gebaart hen te gaan zitten. Zodra ze heeft opgehangen kijkt ze naar het stel voor haar neus. 'Hoe gaat het met jullie?' vraagt ze oprecht. 'Prima' antwoordt Eva zakelijk. Wolfs kan een zucht niet inhouden. 'Klets niet Eef, je hebt geen oog dicht gedaan vannacht'. Eva werpt een vernietigende blik op haar vriend. Wolfs kijkt kort naar hun baas, maar richt zich dan weer tot Eva. 'Ik weet dat je je groot wil houden en de indruk wil wekken dat je dit allemaal wel aankunt, maar als er niets veranderd, ga je hier aan onderdoor' zegt hij enigszins streng. Eva, die deze reactie niet direct verwacht had, slaat haar blik neer. Wolfs richt zich weer tot zijn baas. 'Eva en ik hebben nagedacht' begint hij rustig. 'We willen het safehouse afslaan, maar gaan wel akkoord met intensievere beveiliging. Mechels kijkt hem even kritisch aan. Wolfs knikt even naar Eva, maar kijkt dan wee naar zijn baas. 'We weten dat we hiermee risico lopen' begint hij rustig. 'Wanneer we ons voor hem gaan verstoppen, creëren we alleen schijnveiligheid'. Hun baas knikt bedenkelijk. Ze kent haar mensen. Ze weet dat de rechercheurs deze man zelf willen oppakken, maar verstandig lijkt het haar niet. 'We willen deze man uit de tent lokken'. Zegt Wolfs haar. Eva, die zich inmiddels hertelt heeft, valt Wolfs bij. 'Maar Isa mag onder geen beding gevaar lopen' zegt ze nadrukkelijk. 'Ze moet vierentwintig uur per dag geobserveerd worden. Mechels zucht even, maar gaat uiteindelijk akkoord.

Nadat Wolfs en Eva een dag bureauwerk hebben verricht, Mechels wilde hun niet op straat hebben vandaag, vertrekken ze halverwege de middag weer naar huis. In de Ponti treffen ze Isa. Hoewel Eva haar het liefst buiten alle bedreigingen wil houden, hebben ze in overleg met Mechels toch besloten Isa op de hoogte te brengen. Het is voor haar belangrijk dat ze weet dat er bedreigingen zijn geuit en dat ze volledige beveiliging kijkt. Wanneer ze het hele verhaal vertelt hebben, zucht Isa diep. 'Ik wil morgen eigenlijk naar een feestje' piept ze een beetje zielig. Eva en Wolfs wisselen een blik uit. Het liefst houden ze Isa zo veel mogelijk thuis, maar ze willen haar niet gevangen houden. Na een korte knik, neemt Wolfs het woord. 'Dat kan' begint hij twijfelend. 'Maar ik breng je en ik haal je om één uur weer op' gaat hij direct verder. Isa zucht hard 'één uur?!' roept ze vervolgens gefrustreerd. 'Dan begint het allemaal net'. Wolfs haalt zijn schouders op. 'Het is dat of niets Isa'. De tiener slaat boos haar armen over elkaar. 'En je komt mij echt niet ophalen. Dan sta ik echt voor gek'. Wolfs kijkt haar aan. 'Dan ga je niet' zegt hij nuchter, terwijl hij opstaat om iets te drinken in te schenken. Isa springt boos op en loopt stampvoetend de trap op naar haar kamer. Wolfs kijkt haar hoofdschuddend aan en richt dan zijn blik op zijn vriendin, die haar schouders ophaalt en zucht. 'Ik ga haar toch niet midden in de nacht alleen over straat sturen nu' zegt hij met een klank van machteloosheid in zijn stem. Eva schudt haar hoofd. 'Ik wil ook dat je haar ophaalt', glimlacht ze kleintjes, 'maar ik snap haar frustratie ook'. 'Ik ook', knikt Wolfs, 'maar het liefst zou ik voor de deur blijven wachten tot ze weer naar buiten komt' zegt hij er direct achteraan. Eva schiet even in de lach. 'Dat neemt ze je zeker niet in dank af'. Ze staat op en loopt richting de trap. 'Ik ga even met haar praten' knikt ze naar boven.

Eva klopt op de deur van Isa. 'Rot op!' krijgt ze als reactie. Ze opent de deur en loopt de kamer in. Ze ziet de tranen over Isa's wangen lopen en gaat naast de tiener op bed zitten. Isa kijkt haar aan. 'Ik ga echt niet om één uur weg hoor, dan sta ik echt voor schud' zegt ze stellig. Eva probeert haar hand te pakken, maar Isa trekt hem direct terug. 'Je staat nog meer voor schud als je er om één uur niet bent en Wolfs besluit naar binnen te komen om je te halen' glimlacht ze naar de tiener. Isa kijkt haar vol ongeloof aan 'dat zou hij toch niet doen'. Eva grinnikt en probeert opnieuw lichaamscontact te maken met Isa. 'Daar zou ik niet zo zeker van zijn'. Isa zucht en knijpt haar ogen kort dicht. 'Het is gewoon niet eerlijk' zegt ze vervolgens boos. 'Ik heb toch niets gedaan. Hij wil jullie hebben, waarom mag ik dan niets meer doen'. Eva's hart breekt, ze trekt Isa tegen zich aan en streelt door haar haren. 'Het is ook niet eerlijk' fluistert ze in de haren van de tiener. 'En als het anders had gekund, hadden we dat zeker gedaan' ze laat een korte stilte vallen. 'Maar we zijn echt bang dat hij jou iets aandoet om mij te raken' inmiddels staan de tranen ook bij Eva in haar ogen. Ze trekt Isa nog dichter tegen zich aan. 'Deze man kent mij' zegt ze zachtjes. 'Hij weet dat hij mij het hardst raakt, als hij jou of Wolfs iets aandoet'. Isa kijkt op en ziet dat er een traan over Eva's wang dwarrelt. 'Als het hem gewoon om mij te doen was, als hij zou dreigen mij iets aan te doen' Eva stopt weer even. Ze zucht een keer diep. 'Dan was ik de strijd met hem aangegaan' zegt ze vervolgens stellig. 'Maar als ik nu naar hem toe beweeg, durf ik niet te zeggen dat hij jullie met rust laat. Zolang hij weet dat ik van jullie hou, zijn jullie en gevaar voor hem'. Isa slikt even hoorbaar. Beneden in de keuken had Wolfs grotendeels het woord genomen. Hij had redelijk zakelijk verteld wat er aan de hand was, maar de emoties die Eva op dit moment uit, raken de tiener diep.

Wolfs kijkt even om de hoek van Isa's slaapkamer. 'Het eten is klaar. Komen jullie?' vraagt hij terwijl hij zijn blik langs de dames laat gaan. Isa staat als eerste op en loopt langs Wolfs naar beneden. Wolfs kijkt Eva nog kort diep in de ogen en trekt haar in een omhelzing. Direct begint Eva te snikken. Wolfs streelt haar over haar rug en drukt een lange kus in haar haren. 'Het komt goed' fluistert hij zachtjes in haar haren. Eva knikt kort, maar blijft tegen Wolfs aanhangen. Hij laat haar even uitsnikken, waarna hij haar hoofd tussen zijn handen pakt. Met zijn duimen veegt hij de tranen van haar wangen. 'Niemand komt tussen ons in' fluistert hij, waarna hij een lange kus op haar lippen drukt. 'Niemand is sterker dan wij samen'. Hij laat zijn voorhoofd tegen dat van haar rusten en een tijdje blijven ze zo staan. Uiteindelijk drukt Wolfs nog een laatste kus op haar lippen. 'Kom' zegt hij terwijl hij haar hand vastpakt. 'We gaan eten'. Eva laat zich naar beneden begeleiden. Net voor ze de keuken weer inloopt, wrijft ze een keer in haar ogen en zet een gemaakt glimlach op. Tegenover Wolfs durft ze zich tegenwoordig echt wel kwetsbaar op te stellen, maar voor Isa wil ze zich toch sterker voordoen.

Verbonden voor het levenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu