بنت العقرب ❤️".

689 10 3
                                    


كان في مكتبه يعمل على هذه القضيه التي تمثل سبب انزعاجه في هذه الفتره.... نظر الي الأوراق التي أمامه بحذر شديد.... ثواني ورُسم على ثغره ابتسامه خبيثه فاردف بفحيح : غلطت لما وقعت مع حد يخص العقرب ي إبراهيم ي منياوي....
علا رنين هاتفه فنقل نظره اليه وجده يعتلي اسم والدته.... أبتسم بخفوت ومن ثم أجاب بابتسامه : الفيلسوفه بنفسها بتكلمني....؟ دا اي دا الشرف دا....
اتاه صوتها غاضبا حينما اردفت : على اساس انك هتثبتني كدااا.... مش هنسي اللي عملته ي عدي
تنهد عدي بقوه ليردف بهدوء حاول في رسمه : طيب قوليلي اعمل اي.... مفيش في أيدي حل والله... وكمان انا ادخل في صفقه من صفقاتكم دي ليه ي ملك....
ملك بقوه : عادي انا عيزاك معايا.... ممكن تشتغل هنا وهناك او تسي.....
عدي بمقاطعه : اسيب هناا استحاله ي ملك....
ملك بهدوء : براحتك ي عدي.... دي حياتك وانت حر فيها....
تنهد عدي بغضب من نفسه ليردف بحزن : اسف ي ست الكل بس مضغوط جامد الفتره دي... مكنش قصدي اتعصب عليكي والله... خلاص ي كوكي هخلص هناا واجيلك النهارده واشوفلك انا الصفقه دي....
ملك بهدوء : لما تبقى تخلص شغلك الأول ونشوف الموضوع دا...
عدي بشرود : خلاص بقاا متزعليش... مش هعرف اركز في حاجه وانتي كدا...
ملك بحنان : مش زعلانه والله ي حبيبي.... بس انا خايفه عليك ي عدي....
ثم تابعت بصوت مختنق بالدموع : مش بأيدي امنع خوفي عليك.... انا ببقى هموت من الخوف لما تطلع مهمه مش برتاح غير لما ترجع....
عدي بتفهم : عارف ياعمري.... بس والله غصب عني وانتي عارفه.... مش بأيدي يعني ي ملك ابعد عنك.... متقلقيش ي حبيبتي
ملك بحب : خلي بالك من نفسك يا حبيبي.... وتجيلي الوقتي علشان تتغدى...
عدي بضحك : لو حد سمع الكلام دا بيتقال للعقرب هيبتي هتبقى في الأرض...
ملك بضحك : وهتفضل كدا طول عمرك.... مش عليا ي عقرب...
عدي بضحك : دا بجد... كدا غلط ي كوكي.... هو النمر فين يسمع شويه....
ملك بغضب زائف : لا مانا موقعتش معاكوا انتو الاتنين... هو الأول وانتي بعده....
عدي بضحك : خلاص ي ست الكل أعصابك... الباشا النمر هيعلقني ان سمعك متعصبه....
قطع باقي كلماته حينما دلف قائده الي مكتبه فاردف بثباته المعتاد : هكلمك بعدين ي دكتوره....
أغلق الهاتف سريعاا ونظر الي قائده الذي اردف بابتسامه : سلامي للفيلسوفه والنمر....
عدي بهدوء : اكيد ي باشا.... اتفضل....
جلس القائد أمامه بهدوء ليردف بشرود : مفيش جديد في قضيه ابراهيم المنياوي....
لاحظ عدي شروده فاردف بتساؤل : اشمعنا انا؟
القائد بتوتر : افندم.... يعني اي اشمعنا انت
عدي بهدوء : يعني سحبت قضيه ابراهيم المنياوي من الرائد سيف وحولتهالي.... دا اي.... انا فاكر اخر مهمه عملت فيها الحركه دي كانت سبب ايه....
القائد بتوتر فهو قد فهم كل الموضوع : انا شايفك افضل من سيف....
قاطعه عدي قائلا بابتسامه بارده : مش دا السبب.... انت عارف كويس اووي انت وكلت القضيه دي لمين.... ولما قضيه تيجي للعقرب ي اما تخص عصابات مافيا انتو فشلتوا توصلوا ليها.... ياما عايزين مجزره..... ياما حد تبعي....
ثم تابع بفحيح : مين بقاا تبعي يهم ابراهيم المنياوي....
نظر له القائد بتوتر حقيقي فاردف بهدوء حافظ على رسمه : الموضوع ميخصش حد تبعك ي عقرب... الموضوع عصابات مافيا روسيه....
نظر له عدي مطولاا بغموض مما جعل الخوف يسري في جسد الذي أمامه... وقف بهدوء وقدم تحيته العسكريه واردف بهدوء : تحت امرك ي محسن باشا....
علم محسن انه لم يرد الحديث في هذا الموضوع مره اخرى فقاام سريعاا من مكانه وخرح للخارج... أغلق الباب بسرعه ليردف بغضب في نفسه : محمد باشا لازم يعرف ان عدي عرف.... لان كدا هيحصل مجزره للكل....
اما عدي فالقي كل ما وحده أمامه بغضب شديد ليردف بغضب جحيمي : دي لا ي إبراهيم..... دي اللي يجي عندها يبقى يترحم على نفسه....
خرج عدي من مكتبه سريعاا وهو بكامل غضبه..... أما عن ملك اغلقت الهاتف ونظرت له بشرود كبير.... ارتدت ملابسها واتجهت الي عملها.... على الناحيه الأخرى في غرفه اجتماعات النمر.... كان يجلس بشموخ لم يغيره الزمن..... كان يتحدث مع هذا الوفد الذي أمامه متجاهلا هذه التي تحاول لفت انتباه.... نظرت له مريم باستغراب حينما لاحظت الضيق على وجهه..... انتبهت الي هذه الفتاه التي بجانبه وابتسمت بخفوت.... أما عن الفتاه فكانت تستشيظ غيظاا من بروده تجاهها.... فاردفت بصوت مستفز للغايه : اسمح لي الان محمد باشا عرض هذا العمل لكم...
اومأ لها محمد بعدم اهتمام فهبت هي بالقيام وهي تبتسم بخبث.....
التفت محمد الي أحدهم واردف بهدوء : الان يمكنكم فقط أن تسلموا شحنه الاجهزه هذه....
صمتت بغضب شديد حينما اوقعت هذه الفتاه القهوه على ملابسه فاردف بغضب : ماهذا هل جُننتي؟
الفتاه بخوف مصطنع : اسفه... اسفه جداا.... ولكني لم انتبه... سانظفها لك حالا....
مريم بخفوت : ادعي ربك ملك متجيش دلوقتي....
محمد بغضب : اكملي ما كنتي تفعليه واتركيني وشاني....
تقدمت منه الفتاه بغنج ووضعت يدها على صدره واردفت بدلال مستفز : دعني اساعدك.... لا تقلق....
مريم بخوف وهمس : الله يرحمك ي ايليف....
نفض محمد يد هذه المدعوه أيليف باشمئزاز واردف بهدوء مخيف : الان اكملي عملكي....
تجرأت مره اخرى واقتربت منه كثيرا تحت نظرات قلق الجميع من هذا التي تحولت عيناه واردفت بحزن مصطنع : سأفعل ذلك فقط من أجل مسعادتك.... لا تقلق ثواني فقط... وكانت ستنحني لتجذب احد المناديل الموضوع أمامها ولكنها لم تشعر سواا بهذه اليد التي كادت ان تخلع راسها فاردفت بصرخه ألم : ااااااه..... ماهذا الجنون.....
اتاها صوت يشبه صوت الفحيح من خلفها حينما اردفت بهمس مخيف : انها انا عزيزتي.... انت الان تريدي تنظيف ملابسه.... وانا ساجهز لكي قبرك...
أيليف بغضب : ما هذا الجنون من انتي اتركيني..... كيف لهذه الأشكال ان تعمل هناا....
أدارت وجهها اليه وحينما وقعت عيناها عليها اردفت بخوف : مل...ملك الدمنهوري....
ملك بهدوء مخيف : اعيدي ما قلتيه مره اخرى عزيزتي أيليف....
ادعت أيليف القوه قليللا لتردف بثبات : ماذا حدث.... كنت سانظف له ملابسه فقط
مريم بهمس : اووووبا..... وداعا أيليف العزيزه....
مالك بضحك وبنفس الهمس : الله يرحمها.... كانت قمر....
نظرت له مريم بحده فاردف بسرعه : مش أجمل منك ي ميرو ي قمر انت....
نظرت له مريم بشر واردفت بهدوء : نخرج بس وانا هعرفك.....
اما عن ملك فنظرت الي الفتاه بشر كبير وشددت من قبضتها على شعرها حتى إن الأخرى شعرت ان شعرها كاد ان يُقتلع في يدها لم تشعر بشئ سوا بصفعه تردد صوتها في الشركه على وجهها.... نظرت الي ملك التي تنظر لها بشر وامسكت شعرها مره اخرى بين يديها...... : فكري مره اخرى وتقدمي منه.... ساقتلع راسك في يدي أيتها الع*******
صرخت الفتاه فاردفت بألم غير واعيه لما تفوهت له : اتركيني ايتهاا المجنونه... هل جننت...
ثم دفعت ملك عنها بكل قوتها فكادت ملك تقع لولا يده الفولازيه التي احكمت عليها.... نظر لها بعينان تشعاان بالشرار وكاد بالتقدم اليها لولا صراخها الذي ملأ المكان مع سقوطها وهي غارقه في دمائها بسبب هذه الرصاصه التي استقرت في ذراعها.... التفتت الجميع بفزع الي هذا الذي دلف الي التو وعيناه تحتضن الجحيم..... : ساجعلك تتمنين الموت ولن تحصلي عليه أيتها ******
مريم بفزع : لا ي عدي... اوعي تعمل كداا....
لم يهتم لها بل انحني لهذه التي كادت تفقد وعيها من الألم.... رفع راسه اليها فتقابلت عيناها بخضره عيناه التي تحولت إلى سواد جحيمي.... سري في جسدها قشعريره حينما اردف بفحيح : بلغي تحياتي له.... وأخبريه انني بانتظاره... ولكن لا يتمهل اكثر من ذلك لأنني أشعر بالملل سريعاا.... ثم صفعهاا بشده فوقعت ارضاا فاقدهً لوعيهاا.... قام بثباته المعتاد وكأنه لم يرى شيئا واردف بابتسامه لملك : انتي كويسه....
اومات له ملك بابتسامه فاردف هو بضيق للموجودين : ماذا بكم.... لماذا تحدقون هكذاا....
محمد بصوت جهروي : للخارج جميعاا
احد عملاء الوفد : ولكن هذا سيض......
محمد بصوت اخافهم جميعاا : قلت للخارج.....
خرج الجميع بفزع كبير من الغرفه.... بيننا احتضن محمد ملك بقوه واردف بهمس وهو يشدد من احضانها : جيتي ليه....
ملك بابتسامه : وحشتني قلت اجيلك فيها حاجه يعني....
محمد بخفوت : بحبك ي مجنونه....
مريم بضيق : مخلاص ي عم الحبيب في اي....
عدي بضحك : ي ساتر ي رب على القر.... متسيبي الراجل كان لسه هيتشقط من شويه....
محمد ببرود : اطلب حد يشيل البت دي
عدي بخبث : لا دي شغلانتي اصلاا.... انا هربيها.... انا ورايا أغلى منها.... دي من طرف الغالي....
نظرت له ملك بشك فاردفت باستغراب : قصدك اي ي عدي....
كاد عدي يجيبه لولا محمد الذي اردف بسرعه وهو يمنعه من الحديث : بقول ايه كلنا متجمعين ومتجمعناش من زمان يلاا على القصر....
مالك برفض : مره تانيه ي نمر بسر....
قطع كلامه حينما رأي تحذير عدي له فاردف بسرعه : طبعا ي باشا انت اصلا وحشني....
ضحكوا جميعاا ماعدا ملك التي كانت تنظر لكلا من إبنها وزوجها بشرود....
عدي بضحك : طيب انا هعرف القرود بقاا....
وبالفعل امسك هاتفه وتحدث مع الجميع...... سحبت مريم ملك التي تقف بينهم شارده واردف بهدوء : يلاا ي مالك نسبق مع الفيلسوفه....
نظرت ملك لمحمد بقلق فاشار لها براسه يطمئنها.... وبالفعل خرجت ملك مع مريم ومالك وتبقى النمر والعقرب.... فاردف محمد بغموض : ملك متعرفش حاجه....
عدي بغضب : ازاي.... ملك في خطر.... ليه معرفتيش.....
محمد بهدوء : انا اقدر احمي مراتي ي عدي ومتنساش نفسك...
عدي بغموض : انا مش ناسي نفسي ي نمر.... بس دي امي.... واللي يفكر بس يقرب منها يبقى حياته هو اتخلى عنها.... وانا بقاا اللي هقتل ابراهيم المنياوي على أيدي....
محمد بهدوء : متقدرش تعمل حاجه.... ابراهيم دا بتاعي اخلص منه بمزاجي....
عدي بغضب : انا هتجنن... ازاي كدا.... ابراهيم المنياوي باعت ايليف هناا ليكم.... لولا أن ملك طلبت مني اتابع الصفقه دي كان زمانك اتدبست في مصيبه كبيره....
نظر له محمد بغموض وارتسم على وجهه ابتسامه واردف بضحكه خبيثه : عقرب بصحيح.... ماشي ي عقرب... انا عارف... وانا اللي كنت ممشى الصفقه دي بمزاجي علشان اسحب رجله.....
عدي بتساؤل : حاطط ملك في دماغه ليه....
تحولت ملامح وجهه للغضب الشديد واسودت عيناها وكانها تحتضن الجحيم... تنهد عدي بقوه واردف بتفهم : يبقى اكيد مجنون بملك.....
لم يشعر عدي الا بمحمد الذي انقض على رقبته وكأنه لا يعلم أن هذا الذي بين يديه يخنقه هو ابنه..... نظر له بشر واردف بغضب جحيمي : ملك بتاعتي انا.... انت فاهم..... وعنيه اللي بص بيها عليها دي هخليه يتحسر عليها.... هخليه يطلب الموت بنفسه ومش هيطوله..... هخليه يعيط بحرقه بدل الدموع دم زي ما كانت بتصحي تعيط من نومها مفزوعه بسببه..... هخليه كلب شحات مش لاقي ياكل..... هقتله وهشرب من دمه وهحطه للنمور.....
دفعه عدي بقوه بعدما شعر بقبضته الفولازيه على عنقه فاردف بغضب وهو يلتقط أنفاسه : ي ستار عليك ي نمر... اي دا ي جدع انا مالي بالموضوع انا مش هو بالله.... انا عدي ابنك.... مال امي انا بالموضوع..... منك لله ي إبراهيم ي منياوي على الخنقه دي....
نظر محمد امامه وكأنه لم يكن في وعيه...... وجلس مكانه بغضب ... نظر اليه عدي بتفهم واردف بابتسامه خبيثه : وغلوتها اللي ماليها اخر عندي لاقتله بأيدي....
محمد بشرود : انا عارف هعمل اي ي عدي.... بس انا مش ضامن هخرج من اللي هعمله ولا لا.... خايف عليها من بعدي....
عدي بضيق : متقلش كدا ي بابا ربنا يطول في عمرك ي رب.... بس ممكن سؤال
اوما له محمد براسه فاردف عدي بسرعه : عمل اي لملك وامتى....
نظر اليه محمد بغضب شديد وهو يتذكر ما حدث معه.... بدا يقص عليه ما حدث تحت نظرات الغضب التي كانت تحتل وجهه اما عدي فاقل ما يقال عنه انه أصبح وحش ثائر بكل معنى الكلمه.... واقسم انه سيذيقه العذاب الوان....
*************************
في مكاان اخر.....
..... بغضب : ازاي يعملوا كدا في ايليف...
الرجل برعب : ياباشا انا معرفش والله.... انا لقيت اتصال من المستشفى بس.....
نظر له بغضب شديد فسري الرعب في جسد الاخر فاردف بخوف : هتعمل اي ي ابراهيم باشا....
خرج صوت هذا المدعو ابراهيم محمل بالخبث والغضب : زمان قتلت ابوه واتجوزت امه وضحكت عليها..... خطفت مراته وكانت على مشارف انها تبقى بتاعتي لولا عنادها معايا وانه لحقها..... هخليه يندم انه لعب مع ابراهيم المنياوي..... دخل ابنه في اللعبه؟..... انا بقااا مش هخرجهم غير بمزاجي من اللعبه دي......
*************************
لين بغضب : خد هناا ي اهبل يبن الهبله.....
فارس بغضب : بس بقاا ي وليه انتي سيبي القلم خليني الون وارسم....
لين بضيق : القلم يلاا خليني اتنيل اخلص ربنا يسامحك انت وامك.....
التفت اليها والقى الكره في وجهها وهو يضحك بشده.... بينما هي نظرت له بغضب شديد وتركته وغادرت.....
التفت فارس لكي يراها ولكنه لم يراها... نظر حوله باستغراب ليردف بتساؤل : معقول سامحت في القلم.... يختاااااااي
صرخ بقوه حينما وجدها تمسكه من تلابيب ملابسه فاردف بخوف : خودي قلمك اهو بس والنبي سيبيني..... عندي ولايا عايز اربيهم.....
اتي صوت من خلفه محمل بالصدمه : ي لهووووووي...... ابني دا ولا عبده موتى.... اي يبن******* القرف دااا انت اهبل يلاا
اخذت منه لين القلم واحتضنته بسرعه لتردغ بمرح : تربيتي ي قلب خالتو.....
ميااار بضيق : تربيه نتنه ي عيله زباله.... كدا ي لين.... دي ألفاظ الولا يقولها....
فارس بغضب : مخلاص بقااا ي عم الشبح انت وسيبيني في حالي مع البت لين.....
نظر كلا منهم اليه بصدمه فاردفت ميار بضحك : احسن.... أخرت تربيتك ي معفنه....
لين بغضب : اتنيل ي كلب ي حيوان....
غادر الصغير سريعاا فالتفتت لين الي ميار بغضب لتردف بحزن زائف : معرفتيش تربى ي لين.... ي خساره تربيتك ي لين...
ميار بضحك : احسن....
ثم تابعت بتساؤل : هتمشي امتى؟
لين بهدوء : المفروض كنت بترجم دلوقتي وابن ******دا خد القلم... يلااا سلام اروح اكمل
تركتها لين وغادرت بغضب من هذا الصبي الصغير.... بينما ميار ابتسمت بخفوت على اختها التي تعتبرها مثل ابنتها من بعد وفاه والديهما...
***************************
وبعد فتره كان الجميع متجمع في قصر الادهم....
مليكه بتساؤل : وبعدين ي ستي حصل اي....
مريم بضحك : يكفيكي الشر ملقناش غير ملك هاجمه على البت من شعرها....
ملك الصغيره بضحك : ي ربي ي عمتو.... دانتي جباره.....
سليم بضحك : متبقاش ملك من يومها ان مقتلتش اي حد يقرب من محمد....
ضم محمد ملك اليه بشده ليردف بغضب : قر بقاا انت كماان....
نور بغضب لاياد : اتعلم.... شوف شوف....
إياد بضحك : اي ي نونا مانتي قلب القلب والله
نور بتذمر : ثبتني يعني....
مايا بضحك : خناقه ي دكتوووووور
احمد بضحك : اسكتي انتي بالذات مش عايز اسمع صوتك.....
رعد بضيق : في اي ي باشا لا دانا اعمل مجزره هناا
احمد بضحك : طب بالله عليك لتسكت انت بالذات..... يوم ولادتها بتقوله انت السبب.... انت السبب
انفجر الجميع في الضحك بسبب ما قاله احمد وبسبب تلك الطريقه التي كان يتحدث بها...... بينما رعد نظر الي مايا بغضب واردف بضيق : من يومك جيبالي المرمطه والله....
مايا باحراج : خلاص بقاا ي عمو... انت مش بتستر ابداا....
رواان بضحك : ابداا والله ي بنتي لا يستر ولا غيره....
ملك الدمنهوري بضحك : طب بلاش انتي بالذات.... اهاا... فاكره كان بيعملك اي....
روان بسرعه : بس بس مينفعش كدااا.....
ملك بضيق : سكت ياختي في اي....
اتجه احد الأطفال إليهم فقاامت هناا سريعاا واتجهت اليه واردفت بطفوليه : اي ي عمر ماما
حمزه بغضب : في اي ي حجه ... عيب كدا هيبتي....
نظرت له هنا بغضب وهبت بالحديث معه إلا انها تفاجئت به يتجه الي أحدهم بفرحه.... احتضن حمزه خصره بفرحه ليردف بابتسامه : اخيرااا جيت ي سوسف
يوسف بضحك : انتو متأكدين ان دا طفل مكملش ال ٩ سنين.... جيت ي قلب سوسف.... خد يلاا اي سوسف دي....
تنهد ليث بقوه ليردف بحيره : شوف ي زمان..... الواد سايب ابوه وقاعد مع عمه....
حمل يوسف حمزه بين يديه وقبله بحب كبير ليردف بابتسامه : دا قلبي دا ي ناس....
جاء من خلفه صوت طفولي محمل بالغضب : وانا ي بابي....
يوسف بسرعه : وانتي ي قلب بابي.... انتي عمري ي دودو
دانه بغضب : من شويه بس كان حمزه لوحده....
مايا بصرااخ : ولا انت وهي... اقسم بالله اللي هينطق هعوره....
نظرت ملك زينه نظره فهمتها هي فاتجهتوا الي الأطفال سريعاا وتهامسوا فيما بينهم....
محمد بضيق : طيب ي جماعه كل واحد ياخد مراته وعياله وعلى بيته قبل ما كباريه شارع الهرم دا يشتغل....
ميرام بضحك : عندك حق والله..... مش كدا ي زينه انتي وملك.....
يزن بضحك : براحه على العيال ي أبلتي.... ههههههههههههه
علت ضحكات الجميع في المكان بفرحه شديده.... وبالفعل علت صوت الاغاني في القصر والأطفال بالجميع يتمايلون على الاغاني وكل من زينه وملك يساعدهم في التعلم....
ملك الصغيره بغضب : اظبط وسطك ي بت ي تالا....
تالا بتعجب : كدا ي كوكي....
زينه بفخر : الله عليك ي فخر العرب
....... لا لا لسه حاجه واحده ناقصه ونبقى كدا خربناها.....
الشباب من الخلف : الله عليك ي عقرب....
تقدم إليهم عدي بضحك وجلس بجوار ملك.... قبل خدها سريعاا واردف بابتسامه : اخبارك ي ست الكل
دفعه محمد بغضب فاردف بضيق : بعيد ي حيوان....
عدي بضيق : مش كدا ي نمر أدام الناس....
أدهم بضحك : سمعتوا حاجه ي شباب
الجميع : طبعااا......
ددلف الجميع في دوامات من الضحك وعلت الفرحه المكان مع أصوات فرحه الصغار.... وبعد فتره كان الجميع متجمع حول المائده الكبير بفرحه كبيره..... محمد الادهم وبجانبه ملك الدمنهوري وعدي.... ميرام وزياد وفهد.... هناا وليث وحمزه ابنهم الذي لم يتعدى التاسعه من عمره..... نور واياد.... مليكه وسليم.... رعد ومايا وابنهم مازن..... مالك ومريم.... زينه ويوسف وابنتهم دانه..... يزن وملك وابنتهم تالا...... عمر ولينا.... زينه ويوسف وابنتهم ساره... روان واحمد...... كانوا يتناولون طعامهم في جو مليئ بالفرحه لم يقطع الا على صوت رنين هاتفه.... نظر الي الهاتف وتحولت عيناه الي سواد جاامح.... وقعت عيناها عليه وهي تلاحظ تغير ملامحه فوضعت يدها على يده بحب لم يغيره الزمن واردفت بتساؤل : مالك؟
اجاابها بابتسامته المعهوده : مفيش ي قلبي....
نظر عدي الي والده فوجده يكاد ينفجر من شئ.... أشار له والده على اتباعه بالفعل انسحب محمد وبعدها عدي ودلف الي غرفه مكتبه واغلقها بعنف.... عدي باستغراب : مالك ي نمر؟
محمد بغموض :.........
**************************

عشق ولد من كبرياء "مكتمله" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن