[Second Season] Bas

2.8K 47 8
                                    

"Kak. Bas pukul 9 pagi dah gerak ke?"

Kakak tu tak jawab. Dia tunjuk je ke arah pintu. Zul tak fikir panjang dan terus keluar ke platform. Dia nampak bas dan ada seorang lelaki berdiri tepi bas tu.

"Bang, ni bas pukul 9 ke?"

"Ye. Kau ke penumpang abang pagi ni?"

"Ye bang."

Zul rasa bersalah sebab dia dah lambat 15 minit.

"Terima kasih kerana tunggu. Jalan jem teruk plak tadi."

Lega Zul rasa. Dia ingatkan dah tak terlepas bas dah. Paling tidak pun, driver bas tu marah sebab menunggu.

"Ish. Abang tak tunggu kau lah. Diaorang tengah tengok enjin ni. Ada masalah sikit. Kalau tak, lama dah gerak tinggalkan kau."

Tak kisah lah. Janji dia tak terlepas bas. Tak sabar nak jumpa Iwan. Cepat-cepat dia keluarkan phone dan mesej Iwan.

"Sikit lagi okay la kot. Kita gerak."

Zul perhatikan driver tu. Takdelah hensem ke apa. Tapi badan dia not bad lah. Dad bod katanya. Mesti dah ada bini dan anak ni.

Pastu mekanik yang repair bas tu muncul. Terkesima Zul. Helokkkkkk sangat. Dia senyum kat Zul sebelum dia berlalu pergi.

"Haa cepatlah naik. Bas dah okay tu. Boleh gerak."

Zul tersedar daripada berangan isap mekanik tu. Dia pun naik. Baru je nak naik tangga bas, driver tu merapati dan bisik kat telinga Zul.

"Suka kat mekanik tu ke?"

Zul terkejut. Dia diam je dan naik bas.

"Memang saya sorang je ke penumpang pagi ni bang?"

Abang driver angguk.

"Duduk je lah mana-mana kau nak."

Zul mula gerak ke belakang.

"Jangan la jauh-jauh sangat. Duduk depan la sikit, boleh berborak."

Ish, abang ni. Zul duduk la kat depan. Sepanjang perjalanan diaorang berborak la jugak sikit-sikit. Nama dia Ariff. Duda rupanya. Bini dah meninggal. Eksiden. Takde anak. Dia duduk kat KL ni sorang-sorang je.

Rupa-rupanya dia duduk kat kondo arwah abang Khairul. Zul pun cerita lah pasal dia keje kat kedai Pak Harun dan pasal yang dia selalu jugak hantar groceries ke kondo tu.

"Boleh lah Zul hantar groceries ke rumah abang lepas ni."

Zul terus teringat pasal arwah abang Khairul dan apa yang berlaku setiap kali dia deliver ke kondo tu. Stim la plak.

"Zul stim ke tu?"

Zul tersedar daripada mengelamun dan cepat-cepat letak beg atas riba. Kuat Ariff tergelak.

"Hahaha apa nak malu? Abang pun stim gak ni."

Dalam malu-malu tu sempat lagi Zul bertanya, "Kenapa abang stim?"

"Biasa la Zul. Kalau bawak bas ni, kerusi ni vibrate. Telur abang sensitif. Hahaha."

Zul angguk je. Kote dia makin keras. Terbayangkan kote abang Ariff yang keras tu.

"Zul nak pegang?"

To be continued...

3Some Pertama AkuWhere stories live. Discover now