استيقظت زينة تمسك راسها بألم وتائهة نظرت حولها فوجدت نفسها علي الاريكة في منزله بالأسفل.....مازالت ترتدي نفس الفستان وراسها سينفجر من الالم ..ظلت تنظر للظلام حولها تحاول أن تري شيئا وامسكت جبهتها بألم فتفاجئت به ..
تجمدت خين راته يقف مستندا علي الحائط في الظلام يدخن وينظر لها ...بمجرد ما راته اندفعت الذكريات لراسها وتحولت نظراتها للخوف ....ظلا كلا منهما ينظر للآخر...هي تنظر بخوف وهو نظراته غير مفهومة كالعادة ...
فاستجمعت شجاعتها وقالت :- انت مين؟
ظل ينظر ثم قال بجمود :- انا زين
زينة بحدة وخوف :- عايز مني ايه .....جبتني هنا ليه !!....
زفر زين دخان سيجارته ولم يرد ...ظلت تنظر له تنتظر اجابه ولكنه صمت واشاح بنظره امامه بعيدا عنها ...حتي يئست من رده ولكنه قال فجاة بصوت هادئ:- من اكتر من تلاتين سنة قابلت ابوك في الملجأ ..... كنا انا وهو ويحيي اخوات ...يمكن اكتر كمان
لحد ما قررنا انه كفاية ولازم نهرب من الملجأ ...ونخرج للدنيا ..وهربنا احنا التلاتة ...وابوكي صمم ناخد قمر معانا ...تابع بسخرية :- او صفيه او معرفش ايه...التفت لها ..امك مسمية نفسها ايه دلوقتي ؟
لم ترد كانت تنظر له بصدمة فقط وعيناها مليئة بدموع ...فتابع :- اشتغلنا مع أمجد الكومي وابوه لفترة وبعدها روحنا اشتغلنا مع ياسين وابوه .....
زفر بحرقة وتابع :- هناك اتعرفت علي شيري اخت ياسين ..وحبيتها ...وعشنا كلنا اخيرا حياة طبيعية وبقينا بني ادمين ...بس الكلاب هتفضل كلاب
ابوكي وامك ... تنهد بحرقة وتابع ...ابوكي عاوز مكان ياسين ...وامك غيرانه من حبي لشيري .....غدروا بينا وبلغوا عن ياسين ...وولعو في الشاليه وجواه شيري ويحيي ....شيري واخوها اللي فتحولهم بيتهم ويحيي صاحب عمرهم غدروا بيهم ....مرفلهومش جفن وهما بيولعو فيهم بكل دم بارد .....
عقد لسانها من شدة الصدمة وقالت بخوف :- انت اكيد غلطان ....بابا وماما مستحيل يعملو كده ...دول ناس محترمة وطيبين مستحيل يعملو كده ...انت كداب ...كداااب فاهم .....
بكت بخوف وضمن ركبتها لصدره ووضعت يدها علي اذنها في صدمة ...تخمد ذلك الصوت الذي يخبرها انه صادق فابوها وامها تعرفو عليه وترجوه أن يتركها ... لقد ظهرو كانهم اصدقاء قدامي
رفعت رأسها مرة اخري بصدمة ودموع وقالت بحزن :- انت ...انت غشان كده ظهرت في حياتي !!! ...يعني ...يعني كل اللي حصل ده متخطط له .... انت مش بتحبني انت كنت بتستغلني عشان توصلهم ؟...عشان تنتقم منهم !!!!
زين بسخرية :- لو كنت عايز استغلك عشان اعرف مكانهم كنت اجبرتك توديني ليهم من اول يوم .... وبعدين مين قالك اصلا اننا عايز انتقم منهم هما ؟
أنت تقرأ
الذئاب
Romanceفراشات صغيرة تعتقد أن العالم بستان ورود وقوس قزح وازهار الا أن خطو بأقدامهم بالخطأ أرض الذئاب ... مواعيد التنزيل الخميس والجمعة من كل أسبوع