Minho
Het Palaver waarin we beslissen wat er met Evelynn gaat gebeuren verloopt niet zoals gepland. Het is allemaal één grote rotzooi. Gally zet iedereen tegen Tacita op en probeert Evelynn onschuldig te laten lijken. Ik wil op staan en Gally in zijn gezicht slaan maar houd me in. Ita kon niet bij het Palaver zijn maar heeft alles wat er is gebeurt opgeschreven in het notebook zodat Newt het voor kan lezen.
'EN NU ALLEMAAL KOPPEN DICHT,' gilt Alby die het klaarblijkelijk helemaal zat is om genegeerd te worden door iedere andere keeper. 'Eindelijk. Newt wat heeft Ita allemaal opgeschreven?' Hij leest alles voor de derde keer dit Palaver voor en ik zie dat Gally ieder moment uit zijn slof kan schieten van frustratie. Waarom fokt hij zichzelf zo op? Het is niet alsof Evelynn en hij vrienden zijn. Al hebben ze wel een gemeenschappelijke vijand: Tacita.
'Wat is dit voor een onzin? Er is geen bewijs dat Evelynn het heeft gedaan dus waarom houden we in vredesnaam een Palaver hier over? Niemand hier gelooft toch echt dat het Evelynn was. En daarbij heeft ze het recht om zichzelf te verdedigen maar waar is ze nu? Nog steeds in het Gat ik begrijp niet dat Tacita altijd overal mee wegkomt en wij altijd maar moeten boeten nu ook Evelynn al. Het punt is dat het niet uit wat ze doet iemand anders krijgt altijd wel de schuld.' Ik kijk Gally ontzet aan. Nu gaat hij echt te ver maar ik ben nog niet opgestaan of Newt heeft Gally al tegen de vlakte geslagen. Alby grijpt in en ik check Gally met mijn ogen. Een bloedneus, blauw oog en een gebroken kaak. Newt is echt woedend anders had hij Gally nooit zo erg toe getakeld.
'Minho neem Newt mee naar Ita, het bos of wat dan ook zolang het hier maar niet is,' ik volg Alby' beveel op en pak Newt bij zijn armen om hem vervolgens weg te brengen. Ik sleep hem mee naar het gebouw van de Med-Jacks waarna ik hem Ita' kamer in duw. Hij kijkt me woedend aan maar nadat ik hem heb omgedraaid naar Ita komt bij tot bedaren. Hij loopt dichter naar haar toe en gaat met zijn hand langs haar feilloze, bleke gezicht. Haar gezicht begint iets in te vallen hier en daar.
'Sorry dat ik Gally tegen de vlakte sloeg. Ik kan het gewoon niet hebben dat hij Ita zo afmaakt terwijl ze hier dood ligt te gaan. Dat gif moet toch op één of andere manier uit haar lichaam te krijgen zijn? De Box moet op tijd komen met het tegengif. Maar wat als dat niet zo is Minho? Wat als ze dood gaat? Zij was de gene die zorgde dat ik niet sprong. Die zorgde dat ik nu niet mank loop maar zo bezorgd om me was dat ze me op het land liet werken. Ita is de tweede leider wat als we haar verliezen. De jongens begonnen haar eindelijk te begrijpen als ze nu dood gaat is alles wat ze door heeft gemaakt voor niks geweest. Dan is ze voor niks haar stem verloren. Dan... dan is alles verdomme voor niks geweest. Ze mag hier nu niet dood gaan Minho. Ik heb aan mezelf belooft dat ik haar er uit zou krijgen. Levend. Ik kan het niet aan als die belofte word gebroken. Ik heb die belofte aan mezelf gemaakt toen zij me er van weer hield om te springen. Toen zij me hielp uit mijn depressie omdat ik wat terug wilde doen maar ik kan niks terug doen voor haar als zij hier dood gaat. Begrijp je het dan niet Minho. Als ik het dan niet voor haar kan doen moet ik het voor mezelf doen. Ik heb dit nodig om bijzinnen te blijven. Om door te blijven gaan en niet terug te vallen in een depressie. Ik moet haar op één of andere manier terug geven wat ze voor mij heeft gedaan. Maar als ze dood gaat dan kan ik dat niet doen. Dan heb ik nooit het gene terug betaalt wat ze mij zomaar heeft gegeven. Zij gaf mij een reden om te leven. Om door te gaan met waar we drie jaar geleden aan begonnen waren...' hij zakt in elkaar op de grond huilend en niet wetend wat te doen. Ik loop dichter naar mijn beste vriend toe en neem hem in mijn armen. Ik kijk naar Ita en even hoop ik dat ze opstaat en naar me toe komt gelopen om Newt van me over te nemen me gerust te stellen. Maar het gebeurt niet zoals ik eigenlijk al had verwacht. Ita vecht op dit moment haar eigenlijk gevecht. Ze vecht tegen het gif in haar lichaam het is nu aan mij om Newt door een zware tijd te helpen. Het is mijn buurt om er voor hun te zijn. Zoals ze er ook altijd voor mij zullen zijn als ik ze nodig heb. Newt is ingestort maar Ita vecht nog door en het is aan mij de taak om Newt weer overeind te krijgen voor Ita instort want als ze beide ingestort zijn is het een verloren zaak en kunnen alleen hun nog elkaar helpen maar als ze beide ingestort zijn is er minstens één iemand die voor altijd ingestort zal blijven en mijn gevoel zegt dat bij deze twee mensen ze alle twee ingestort zullen blijven. Het is verschrikkelijk maar ik weet voor honderd procent zeker dat als ze beide ingestort zijn het ook beide zullen blijven.
'Newt alsjeblieft stop met huilen. Ik weet dat je Ita terug wilt. Dat willen we allemaal maar ze is nog niet dood en voor zover wij weten gaat ze ook nog niet dood. Als we haar nu laten slapen totdat de Box weer op komt zal Ita het naar onze weten overleven. Als jij iets anders weet, iets belangrijks of juist niet onbelangrijk in jouw ogen vertel het ons. Het zou haar leven kunnen redden, geloof me het zou haar leven echt kunnen redden en misschien zelfs verbeteren. Newt als je iets weet dan moet je dat nu zeggen nu meteen. Alles kan veranderen door verborgen informatie,' hij slikt en lijkt wat te willen zeggen maar doet het niet.
'Newt geloof me als je wat wilt zeggen doe dat dan voordat het te laat is. Zeg Ita dat je verliefd op haar bent voor dat het te laat is. Want om eerlijk te zijn met je. Niemand weet of ze het gaat halen alleen de dader maar die hebben we nog niet gepakt. Ja we denken dat Evelynn het heeft gedaan maar we kunnen ons verschrikkelijk vergissen misschien heeft Gally gelijk en is Evelynn niet meer dan een onschuldig iemand die op de verkeerde plaats was op het verkeerde moment. En ja ze heeft Ita gesneden met weet ik veel wat. Maar er is een mogelijkheid dat Ita haar echt bedreigt heeft. En nu ik het me bedenk dat kunnen we na gaan. Als we haar notebooks na kijken komen we vast en zeker te weten of ze het heeft geschreven of niet. En ik weet zeker dat Alby daar al aan gedacht heeft dus als je nog wat wilde zeggen iets wat echt van belang is dit is misschien je laatste kans, Newt.'
'Hoe kan ik in vredesnaam iets zeggen in het Palaver dat van belang is als ik er zojuist weg ben gestuurd. En ja er is iets wat ik je moet zeggen. Evelynn zei me dat het gif wat in Ita' lichaam zit haar binnen nu en twee dagen afmaakt. Ik kan niet tegen dat idee Minho. Ik kan er niet tegen om haar te verliezen, Ita is.... Was of wat dan ook mijn rede om te leven. Ik kan niet leven zonder haar. Ik kan er niet eens aan denken om te leven zonder haar ieder uur wat voorbij kruipt sinds dat gif haar lichaam heeft over genomen is verschrikkelijk. Ik wil weten wat dat gif is. Waarom het in haar zit en of er überhaupt wel een tegengif bestaat. Want hoe moeten de Scheppers eigenlijk weten wat voor gif in Ita' lichaam zit als we dat zelf niet eens weten. Ik heb te veel tijd om te denken Minho geloof me. Mijn hersens draaien over uren maar ik kom altijd uit op de dood van Ita. Ze zou haar leven voor me geven en ik kan er niet bij dat ze haar leven voor mij zou geven. Als ze dat zou doen dan zou ik het haar nooit terug kunnen betalen. Ze zou het ultieme offer voor me willen geven en ik weet niet eens of ik dat voor haar zou doen. En ja ik ben verliefd op haar en ja ik zou mijn leven voor haar geven maar wat als het niet genoeg is. Wat als ik haar op dit moment niet in leven kan houden? Dan zou ik het mezelf nooit vergeven Minho. Ik heb niet geslapen sinds de komst van Evelynn het voelde als of er iets mis was. Alsof ik haar zou moeten beschermen tegen iets waarvan ik zelf niet precies wist wat. Het is verschrikkelijk om haar hier te zien liggen weten dat je wat had moeten doen maar niet wetende wat je zou moeten doen om haar te helpen,' tranen stromen over zijn wangen en ik zie het verdriet die ik een lange tijd niet gezien heb weer in zijn ogen staan. Onwetendheid, verdriet en angst dat zijn de gevoelens die ik in zijn ogen lees. Angst om Ita te verliezen dat is me de laatste tijd wel duidelijk geworden.
'Waarom moet ze lijden, Minho?'
'Ik weet het niet Newt. Ik wauw dat ik het wist maar ik heb geen idee. Ik weet niet of de Box op tijd terug komt. Ik weet in feiten helemaal niks meer zeker. Het is zenuwslopend om haar hier zo te zien liggen wetend dat dit alles verlopen had kunnen worden als de door iemands leugens heen hadden kunnen kijken. Maar dat hebben we allemaal niet gedaan Newt dus in feiten kunnen we niemand beschuldigen van haar vergiftiging alleen de dader. De dader die niet gepakt is.'
'Het was Evelynn niet volgens jou hé? Je gelooft haar echt. Je gelooft in haar onschuld? Minho ik dacht dat je slimmer was. Veel slimmer dan dit Minho.'
JE LEEST
Without a Word ft. The Maze Runner
FanfictionWat heb je te zeggen als er geen geluid je mond verlaat? Wat is er te doen als iedereen je als dom beschouwd? Wat als er slecht 4 andere weten wat er echt is gebeurt? En Wat als er geen woorden overblijven om te spreken?