Nem tudom, Közületek hallott-e már valaki a SKAM című norvég sorozatról, vagy bármely más változatáról, de mindenképpen szerettem volna, hogy több emberhez eljusson.
A SKAM, mint már említettem, egy norvég sorozat, kimondottan fiataloknak, fiatalokról. A norvég, és egyben eredeti változat 4 évadból áll, mindegyik évadnak más-más szereplő áll a középpontjában. Az első évad főszereplője Eva, aki barátjával együtt éppen most kezdte el a középiskolát. A kapcsolatukban azonban nincs minden rendben, ezt próbálják megoldani az egész évad alatt. Mindennel találkozhatunk, amit csak el tudunk képzelni: megcsalás, veszekedés, kibékülés, szakítás és dráma. A végét viszont nem mondom el azok kedvéért, akik kíváncsiak rá.
A második évad főszereplőjeNoora, aki Eva legjobb barátnője. A lányok és a baráti társaságuk lelkesenszervezi a Russ-t (ez egyfajta buli a végzősöknek Norvégiában. Minden csapatkap egy buszt az iskolától, amit kivisznek a város szélére, hadd bulizzanak adiákok). Az egyetlen dolog, ami bezavar a képbe, a végzős William, aziskola nagymenője, aki után minden lány epedezik. Egyetlen kivétel Noora, akimindent megtesz annak érdekében, hogy ne érdekelje a fiú. De a dolgok egyrecsak bonyolódnak, Noora pedig olyan helyzetbe kerül, ami miatt legszívesebbenelmenekülne a világból.
A harmadik évad legfőbb alakja Isak, aki főként az identitását keresi a sorozatban. Történt ugyanis,hogy második év elején találkozik egy lánnyal, akiért teljesen odavan – egészenaddig, míg egy Russ-megbeszélésen nem találkozik Evennel, aki miatt mindentmegkérdőjelez. A két fiú egyre közelebb kerül egymáshoz, de mindkettőjükféltékeny barátnője és Evan titka is nehezíti a dolgukat. Azonban a végéreminden visszatér a rendes kerékvágásba, a problémákat pedig mindenki meg tudjaoldani.
A negyedik és egyben utolsó évad főszereplője Sana, akinek elég nehéz összeegyeztetnie az életének történéseit a muszlim vallásával. Mindenben jó akar lenni, sokszor ő az, akihez tanácsért és segítségért fordulnak a barátai. Törtető, ambiciózus – csak éppen saját magát sokszor háttérbe helyezi. Neki az élete a vallása körül forog, ez az, amiben kiskorától kezdve teljesen biztos. Viszont egy régóta féltve őrzött titka is van: beleszeretett bátyja egyik legjobb barátjába, Yousefbe, aki nem muszlim. A dolgot még nehezebbé teszi, amikor Noora elkezd kavarni a fiúval, de Sana inkább hátralép és hagyja, hadd legyen boldog a barátnője. De a végére minden megoldódik, ha nehézségek árán is.
A negyedik évad legutolsó epizódja pedig minden szempontból kiemelkedik a többi közül: nemcsak azért, mert majdnem egy óra hosszú, hanem azért is, mert olyan szereplők szemszögét és életét is bemutatja, akiken az előző évadokban kulcsfontosságúnak számítottak, mégsem tudtunk meg róluk semmit. Ilyen például Vilde vagy William, hogy csak párat említsek közülük. Ez pedig egy csodás lezárást ad a sorozatnak: egy olyan bulit szerveznek, amin mindenki részt vesz, aki számított valamennyit ebben a sorozatban és hozzáadott valamit a történethez. A sorozat elején és a végén pedig van egy-egy beszéd-szerűség, ami tökéletes keretet ad az egész történetnek. Mindkét beszédet Jonas mondja el és mindkettő arról szól, mennyire elcseszett világban élünk: háborúk, féktelen háborgások, társadalmi különbségek okozta feszültségek, természeti katasztrófák és még lehetne sorolni. Ennek ellenére mindenben meg kell próbálni a jót látni és élvezni az életet.
Éppen ezek miatt ajánlanám mindenkinek, hogy nézze meg. Mint már említettem, fiataloknak és fiatalokról szól, olyan problémákkal, amelyek bárkit érinthetnek. És ha mindez nem lenne elég, a norvégok ötletét elég sok európai ország átvette: a franciák, a németek, hollandok, olaszok, spanyolok és belgák is. Sőt, mi több, az amerikai remake-je is elkészült a sorozatnak SKAM Austin néven, bár ez csak két évadot élt meg, ugyanúgy, mint a holland változat.
A felsorolt remake-ek közül egyedül a németek és a belgák változtatták meg a sorozat nevét (előbbi Druck néven sugározza, utóbbi pedig WTFock néven). A leghosszabb ideje a francia verzió fut, ez 10 évadot élt meg eddig és idén jön a következő; ezt követik a németek 8 évaddal, ami szintén a mai napig fut. A WTFock és a SKAM Italia 5-5 évaddal a harmadik helyen állnak, utolsók pedig a spanyolok, mindössze 4 évaddal. A legtöbb verzió, amennyire én tudom, átveszi a történetet a norvégoktól. Ezt úgy értem, hogy a karakterek pontosan ugyanúgy szakítanak, lesznek szerelmesek, ugyanazok a problémák. Természetesen vannak, akik más forgatókönyvvel dolgoztak (nyilván itt azokról beszélek, akik négynél több évadot készítettek, de például a németeknél kicsit más lett az alapsztori már az első négy évadban is)
Ha valakit jobban érdekel a Skam-univerzum (merem univerzumnak nevezni, ennyi változat után :D), az alábbi linken könnyen belemélyedhet ebbe a világba: https://skam.fandom.com/wiki/Skam_Wiki
Mindemellett nyelvgyakorlásnak is kiváló, hiszen a legtöbb verzió nem érhető el (teljesen) magyar felirattal, angollal annál több. Nekem ez volt az egyetlen hátulütője a dolognak, a francia verziót is azért hagytam abba, mert azzal a csekély angoltudásommal igen nehéz volt megértenem, miről is szólt a sorozat. A részek egyébként nagyrészt 15-25 percesek, szóval egyáltalán nem hosszúak és nagyon „nézeti" magát a sorozat!
YOU ARE READING
𝚂𝚘𝚛𝚘𝚣𝚊𝚝𝚘𝚔 & 𝙼𝚒𝚎𝚐𝚢𝚖𝚊́𝚜
Teen FictionNos, mint a címből is kiderül, ebben a könyvben sorozatokról láthatjátok a véleményemet. Igyekszem viszonylag kevés spoilert beletenni, de előre is bocsi, ha esetleg kerül bele. Nem is húzom tovább az időt, jó olvasást hozzá.