bye

1.7K 61 1
                                    

" You're my favourite teddybear, babygirl. "

"Adrian," panggilku takut. Setelah apa yang jadi petang tadi, makin takut pula aku nak berhadapan dengan Adrian. Walaupun selalunya aku dah biasa dengan kejadian antara kami sebentar tadi. Lagipun, aku suka. Tapi kenapa kali ini aku rasa takut?

Adrian yang sedang mengemas baju di dalam almari untuk dimasukkan ke dalam bagasi menoleh melihat aku. Adrian akan ke Denmark selama 7 hari. Outstation katanya. Aku pun pelik, outstation apa sampai 7 hari. Lama gila.

Tapi aku abaikan je, mungkin sebab skop kerja dia memang macamtu. Takkan nak pergi marah CEO pulak. Walaupun cara Adrian cakap yang dia nak pergi outstation tu macam nak pergi menikah lagi satu, namun aku tetap santai dan bersetuju dengan keputusannya. Yalah, aku isteri yang memahami.

Lagipun soal madu tu semua sebagai dugaan rumah tangga. Mungkin aku tak kena lagi, sebab masih baru kot?

"Apa?" soalnya. Aku tersentak dari lamunanku. Pantas aku melihat Adrian kembali.

"Err." Sejujurnya, aku rasa bersalah bila Adrian hentikan perbuatan dia tu semata-mata nak tunggu jawapan aku. Teruknya overthinking seorang wanita + isteri.

"Kau nak cakap ke tak, sayang?" Aish, lelaki ni jarang la kalau tak memancing aku dengan panggilan sayang tu. Manis aje mulut dia nak panggil aku sayang sayang bagai.

"Nak, nak," balasku. Laju aku yang berada di meja solek sudah berlari anak ke arah Adrian dan melabuhkan duduk di tepi lelaki itu. Tubuh aku dan Adrian sangat rapat. Tangan aku mula menjalar di tubuhnya. Seperti seekor kucing parsi sedang bermanja dengan tuannya.

"Cepatlah, kau nak apa?"

"Kalau saya cakap, awak marah tak?" soalan bodoh. Jarang lah soalan bijak Kyra nak tanya. Adrian mengerut kening. Apa agaknya yang Kyra nak tanya sampai tanya pasal marah ka tak ni? Hah, lebih kurang begitu lah apa yang terlintas di kepala otak si Adrian. Mana lah aku nak tahu, aku bukan hidup dalam otak dia. Kalau hati tu, ya lah. hehe.

"Apa yang kau nak tanya ni?"

"Okay saya straight to the point. Nak sambung belajar boleh?" aku menyoal. Gila lah tak takut nak tanya benda ni dekat Adrian. Silap haribulan, kena pulak kalau mood singa jantan tu tak elok, bukan kena lempang mat, kena bunuh terus!

"Sambung belajar?"

"Iya."

Adrian terdiam seketika sebelum tangannya menyambung kerja yang tergendala tadi. Aku mengeluh perlahan apabila dia tidak memberi sebarang jawapan mahupun reaksi.

"Boleh-"

"Tak."

"Huh?"

"Aku tak izinkan," ucap Adrian tenang. Aku membuat muka sedih. Kenapa pulak? Aku tak expect pun benda tu akan keluar dari mulut Adrian.

"Kau nak sambung belajar, dan menjauh dari aku?"

"Bukan lama pun, Ad. Dua tiga tahun je, cukup sampai diploma pun okey dah," balasku. Cuba memujuknya.

"Diploma? Lepas dah dapat diploma, kau nak buat apa? Kerja dekat kedai makan? Eh, kau tahu ke tak, zaman sekarang, diploma pun orang pandang sebelah mata je. Nak dapat kerja bagus pun, kalau dengan diploma bukan senang nak dapat. Baik tak payah lah, tak ada kegunaan pun kalau kau nak sambung sampai diploma then duduk rumah saja. Takpun, kerja kedai makan," ujar Adrian. Aku menelan liur. Agak terasa saat Adrian cakap "kerja kedai makan". Like, dia menghina kerja tu.

Ni nak beletiaq skit. Peniaga pun, janji kerja halal. Kenapa nak memperlekehkan peniaga? Walaupun peniaga bekerja sendiri, tapi duit yang dapat tu masih boleh digunakan jugak kan walaupun tak banyak? Ingat, berniaga kedai makan tu senang ke?Eh, kalau tak ada kedai makan, kau tak makan kat luar lah. Setiap hari masak kat rumah aje.

Adrian's Babygirl ©️Where stories live. Discover now