32 - Hyvää Joulua

234 21 16
                                    

Y/n

Jouluaaton aamu oli alkanut rauhallisesti. Mutsi keitti riisipuuroa aamiaiseksi. Se on parasta.

Istumme Topiaksen kanssa sohvalla ja seuraamme Joulupukin Kuumaa Linjaa. Kyllä, me 23 ja 25 vuotiaat seuraamme lastenohjelmia. Joku saattaisi pitää meitä naurettavina, mutta tää on jokavuotinen perinne.

Eihän jouluisia lastenohjelmia voi jättää välistä!?

"hei systeri, sori et epäilin Nikoo. ihan hyvältä tyypiltä se jätkä vaikuttaa." Topias sanoo.

"noh, hyväähän sä vaan tarkoitit. mut menneet on menneitä ja mun puolesta voidaan unohtaa tää. hyvää joulua broidi." Hymähdän.

"kiva kuulla. hyvää joulua sullekin systeri ja enon mussukalle."
Topias hymyilee.

Halaamme.

"nuoriso hoi siellä olis joulusauna valmiina!" Faija huutaa.

"mä voin mennä eka." Sanon.

Topias nyökkää ja jää olohuoneeseen seuraamaan lastenohjelmia.

Kävelen ensin vanhaan huoneeseeni ja haen sieltä omat shampoot. Sen jälkeen suuntaan kylpyhuoneeseen, jossa mutsi vielä tuunaa saunaa laittelemalla sinne kynttilöitä.

"noniin, ei muutakuin saunomaan." Mutsi hymähtää.

Hymähdän.

"Jouko meinasi mennä Topiaksen kanssa saunaan, niin mekin varmaan voidaan mennä kahdestaan?"
Mutsi kysyy.

Voi mutsi. Hän on niin ajattelevainen ja ihana.

"tottakai saat tulla mun kanssa- tai siis meidän kanssa saunaan."
Hymyilen silittäen vatsaani.

Mutsi hymyilee.

"mene sinä vain jo edeltä, minä haen meille pyyhkeet." Hän jatkaa.

Kun mutsi on lähtenyt kylpyhuoneesta, riisuudun ja huuhtelen itseni suihkun alla. Suihkun jälkeen astun hieman nariseville saunan lauteille ja istahdan laudeliinan päälle.

Joudun hieman vetämään henkeä, sillä minua hengästyttää tällaiset pienetkin askelmat raskausaikana paljon. Huhhuh. On raskaus silti ihanaa, vaikka siinä onkin muutamia tällaisia "varjopuolia".

Hetkeä myöhemmin myös mutsi ilmestyy saunaan ja alamme löylytellä kunnolla. Samalla juttelemme vähän kaikesta.

"mites Nikolla työjutut ens vuoden alussa menee?" Mutsi kysyy.

"niillä on ihan muutama keikka alkuvuodesta, mutta Niko on luvannu että on mahdollisimman paljon kotona ja eteenkin silloin, kun eletään viimeisiä raskausviikkoja." Sanon.

"no hyvä. mutta jos käy jotain, niin me ollaan aina isän kanssa käytettävissä." Mutsi sanoo.

"kiitos, ihan varmasti soitan jos tarviin apua." Hymähdän.

Mutsi hymähtää ja heittää löylyä kiukaalle.

--

Saunan jälkeen vaihdoin juhlavammat vaatteet päälle. Lähdemme käymään hautausmaalla viemässä kynttilät edesmenneiden läheistemme haudoille.

Olemme tekemässä lähtöä, kun huomaan Nikon lähettämät viestit. Hymy nousee välittömästi huulille. Voi rakas.

Niko: Hyvää joulua rakas❤
Niko: *kuva*

Kuvassa hän on sisarustensa kanssa ja he hymyilevät kaikki iloisesti kameralle. Nikon sisarukset ovat kyllä täysiä kopioita Nikosta. Jopa hänen siskonsa näyttää samalta! Hyvät geenit, toisinkuin eräillä..

Minä ja Topias ei näytetä yhtään samalta. Saattaa meillä ehkä olla joku samanlainen piirre, mutta muuten mä näytän ihan faijalta ja Topias mutsilta.

Minä: Hyvää joulua kulta❤ terveisiä sun porukoille🥰

Niko: Niiltä ja muilta myös teille terveisiä❤

Minä:

--

Skip iltaan

Ähky. Tuli kai syötyä aika paljon. Jouluna ei malta asettaa syömiselle rajoja, kun kaikki on niin hyvää ja kaikkea pitää maistaa.

Kohta olisi aika avata lahjoja. Minulle on eniten paketteja ja vähän veikkaankin, että suurinosa on vauvalle. En edes muista milloin viimeksi olen saanut yhtä paljon lahjoja. Varmaan joskus teinivuosina.

"noniin, jokos avataan lahjat?"
Faija kysyy.

"juu." Topias sanoo.

Topias taitaa enemmänkin odottaa tyttöystäväänsä Miraa, joka on kuulemma tulossa käymään meillä jossain vaiheessa iltaa.

Tiesin, että Topias seurustelee. Miraa en ole vain vielä ehtinyt tavata, mutta tänään sekin hoituu pois alta. Broidi kertoi naisen olevan mukava, mutta hieman temperamenttinen. Hyvä vain, että Topias pysyy kurissa. Se on kyllä sellainen veli, että alta pois..

Käyn hakemassa minulle merkityt paketit kuusen alta, alkaen repiä ensimmäisestä paketista lahjapaperia varovasti auki. Pienestä paketista paljastui meikkipaletteja.

Loput paketit sisälsivät tuttipakkauksen ja tuttipullon Topiakselta, vanhemmilta kaikenlaisia leluja ja vauvanvaatteita.
Isovanhemmilta sain vielä mulle, sekä Nikolle ja tulevalle vauvalle villasukat.

Vauvan villasukat ovat ehdottomasti söpöimmät!

Niin pikkuiset ja värikkäät. Niko sai musta-punaiset villasukat ja minä vaaleanpunaiset. Ihanaa. Kyllä mä olen kiitollinen mummulle, että se jaksaa värkätä näitä villasukkia meille joka vuosi.

Olimme juuri saaneet loputkin lahjat avattua, kun ovikello soi. Topias suorastaan ryntäsi ovelle.. Vain lahjapaperit lensivät ilmaan. Nauramme porukoiden kanssa huvittuneena.

"moi ja hyvää joulua." Tummahiuksinen nainen, eli Mira hymähtää.

Tuo antaa takkinsa Topiakselle, joka laittaa sen naulakkoon.

"sitä samaa." Faija hymähtää.

"tässä on meidän perheeltä teille, vähän viiniä." Mira sanoo ojentaen porukoille punaviinipulloa.

"oi kiitos paljon, ihanaa."
Mutsi henkäisee.

Tuo silittää Miran olkapäätä ja lähtee sitten viinipullon kanssa keittiöön.

Kättelen sillävälin Miraa. Tuo kysyy ensin, että kuinka pitkällä olen. Vastaan tietysti rehellisesti ja hiljalleen alamme rakentaa keskustelua.

Hän vaikuttaa ihan mukavalta näin ensialkuun.

-
sanat: 704

onkohan Mira kuitenkaan ihan sellainen, mitä antaa itsestään
olettaa? 🤔

tätäkin taas vaihteeksi :)





𝒚𝒉𝒕𝒆𝒏𝒂̈ 𝒊𝒍𝒕𝒂𝒏𝒂 | 𝑵𝒊𝒌𝒐 𝒙 𝒀/𝑵 ✅️Where stories live. Discover now