Luku 6

29 3 4
                                    

Stathford kylpi aamuisen auringon valossa. Aurinko kohosi korkeiden vuorien takaa pilvettömälle taivaalle ja sai luonnon heräämään uuteen päivään. Oli lämmin kesäinen aamu, kaupunkia ympäröivän järven pinta oli miltei peilityyni ja kalat napsivat siitä tyytyväisenä itselleen aamupalaksi ötököitä. Järven toisella puolella olevassa metsässä näkyi muutamien nuotioiden loimu, metsästäjät olivat työnsä touhussa ja valmistivat mitä todennäköisimmin kahvia ja aamupalaa. Ihmiset avasivat kotiensa ikkunoita ja päästivät hellän kesähuokauksen sisälle, se lämmitti niin kotia kuin mieltä. Iloinen puheensorina oli alkamassa keskellä kaupunkia sijaitsevalla torilla. Ihmiset hakivat vihanneksia, hedelmiä, tuoretta lihaa ja perunaa.

Tori oli ovaalin muotoinen ja sen pinta oli tehty isoista kivilaatoista. Kauppiaat olivat pystyttäneet värikkäät kojunsa vierekkäin ja ilma täyttyi huumaavista tuoksuista. Tarjolla oli raakojen elintarvikkeiden lisäksi paistettuja makkaroita, pekonia, olutta, simaa, perunapaistosta kananmunilla ja tuoretta hunajaa. Kojujen varjoissa liikkuivat lapset, kepposet mielessään. Kun myyjän silmä vältti niin kuormasta saattoi kadota omena tai pari, mutta ei kukaan siitä juuri välittänyt. Lapset olivat lapsia ja Stathfordilaiset olivat tottuneet kaupungissa vallitsevaan rauhaan ja rakkauteen. Vaikka kaupungin ulkopuolella tapahtui välillä outoja ja selittämättömiä asioita, oli kaupungin nuori sheriffi - Ethan Park -saanut pidettyä asukkaat turvassa. Jopa niin hyvin että sheriffiä povattiin asukkaiden keskuudessa seuraavaksi jäseneksi raatiin, mutta sheriffi itse ei ollut järin innostunut asiasta. Hänelle oli omien sanojensa mukaan tärkeämpää että hän sai tehdä työnsä rauhassa, ilman tarpeetonta sekaantumista päättämiseen tai politiikkaan. Sheriffi otti työnsä erittäin vakavasti ja monien naisten ihmetykseksi hän oli edelleen sinkku. Vaikka miehen suora ryhti, tummat keskipitkät hiukset ja ruskeat silmät saivat monen naisen haluavan katseen, ei hän tuntunut niistäkään välittävän.

Rose katsoi torin vieressä olevan majatalon ikkunasta ihmismassaa ja haukkasi palan kauraleivästään. Hänen huoneensa oli toisessa kerroksessa, yksinkertaisesti sisustettu yhdelle ihmiselle. Mukava ja pehmeä sänky, pesutila nurkassa ja pieni pöytä ikkunan edessä.

Rose haukkasi uuden palan leipää ja hörppäsi mustaa kahvia päälle, ne maistuivat yhdessä taivaalliselta. Voita ei ollut mutta kahvin kitkerä aromi sai hänet hymyilemään - se oli yksi harvoja asioita jotka saivat hänet hyvin iloiseksi, kerta toisensa jälkeen. Hän asetti sormensa kaulassaan oleville hiertymille ja irvisti. Ne olivat edelleen arat ja kosketus tuntui pieniltä sähköiskuilta jotka juoksivat pitkin hänen ihoaan. Rose mietti hetken lukemiaan kirjeitä ja niissä mainittua Ruddia - hän oli Stathfordin yksi vaikutusvaltaisimmista miehistä. Valtaosa kaupungissa tehtävistä uudistuksista oli peräisin häneltä eikä kukaan kyseenalaistanut niitä juuri koskaan. Toki Rudd selvästi tiesi mistä ihmiset pitävät ja hän oli saanut valtaisan kannatuksen muun muassa remontoimalla kappelin. Pastori Rickard piti siellä sunnuntaisin messua ja Rudd oli miltei aina paikalla. Kun messu oli ohi, Rudd kiersi kuuntelijoiden keskuudessa ja kuiski heidän korvaansa. Kaikki jotka tiesivät asiasta enemmän tuntuivat vaikenevan. Kun Rose ja Darius - Rosen opettaja - olivat saapuneet Stathfordiin noin neljä vuotta sitten, heidät oli otettu lämpimästi vastaan mutta ihmiset olivat silti vältelleet kysymyksiä koskien kaupungin raatia. Siihen kuului kymmenen jäsentä ja alusta asti oli käynyt selväksi että Rudd oli heidän 'johtajansa', vaikka raadin jäsenten kuuluisi olla tasa-arvoisessa asemassa. Kukaan ei uskaltanut kyseenalaistaa tai tyrmätä Ruddia. Kun Rose ja Darius olivat karkottaneet demonin - Rudón - Ebonhelmistä, Suurmestari oli lähettänyt heille korpin ja antanut uuden tehtävän. Stathfordia ja sen koko hallitusta tuli seurata varjoista ja äkillisten liikkeiden tekeminen oli kielletty. Vain raskauttavien todisteiden löydyttyä Rosella ja Dariuksella oli lupa toimia. Nyt kun pastori Rickard oli kuollut ja ruumis odotti löytäjäänsä, Rose oli varma että koittaisi myrskyisät ajat. Ruddin alaisuudessa toimivat henkilöt eivät jättäisi kiveäkään kääntämättä jotta syyllinen löytyy.

RuudinsavuaWhere stories live. Discover now