EPISODE 4 (Misi : terjumpa)

1.4K 85 6
                                    

  ☆ Misi : Terjumpa ☆

Di tempat alicia dan iman bersembunyi.
"Emm alicia macam mana sekarang ni ?" Tanya iman.
"Aku ada plan, jadi macam nih."

Boboiboy dan friends pun manatap lama ke tempat asal suara itu. Kemudian terlihat 2 ejen muda keluar dari tempat persembunyiannya.
"Kitorang dah keluar, siapa korang ni sebenarnya ?" Tanya alicia menatap serius mereka.
"Aik seharusnya kitorang yang tanya macam tu ?" Tanya fang pelik.

Yaya akhirnya maju buka suara.
"Em saya yaya ni ying dia boboiboy, fang dan gopal ,adek buat apa kat sini bahaya lah ?"
"Emm yaya aku rasa diorang ni bukan adek kecil biasa lah !" Terang boboiboy.

Wush (panah melesat ke arah mereka berenam)

"Hah mana diorang ?" Tanya fang menoleh kanan kiri mencari mereka hilang secara tiba - tiba.

Alicia sudah mengurung teman - teman boboiboy. Namun boboiboy menghindar dengan singgap Tangan boboiboy dililit oleh selendang iman dan ditarik kuat oleh kemudian dipanah langsung oleh alicia dari atas.

"BOBOIBOY !" Teriak teman - teman nya.

Belum sempat panah tersebut mengenai boboiboy terlihat sesuatu seperti perisai menghalangi mereka.

"CUKUP BERHENTI !" Teriak seseorang yang tak lain ialah ali.

"ALI APA KAU DAH BUAT ?" Geram alicia kepada ali.
"Tenang alicia aku boleh terangkan ." Jawab ali menenangkan.
"Terangkan apa ? Diorang ni mesti kena tangkap !" Jawab alicia menatap serius ali.
"Diorang bukan penjenayah lah diorang tak jahat ." Ali mencoba menjelaskan.
"Macam mana kau boleh tau ?"
"Aku ada data maklumat pasal diorang ." Sambil menunjukkan data lewat ponsel nya.
"Tak kesah lah kita kena tangkap diorang, arahan tetap arahan ." Jawab alicia menghiraukan penjelasan ali. Alicia baru je dapat call dari papanya menegaskan kepada sesiapa je yang tau pasal gadget tu mesti kena tangkap karena kuasa diorang bukan kuasa biasa je.

"Emm alicia mungkin kita boleh dengar penjelasan ali ." Iman mencoba melerai mereka berdua.

"Siapa korang ,kat mana korang berasal ,dan apa yang korang nak ?" Tanya rudy tiba - tiba.
"RUDY !!!" Marah ali.
Rudy menahan marah menghiraukan ali dan menatap serius mereka.

Boboiboy menatap sekilas wajah teman - temannya dan mulai bercerita.
"Kitorang sebenanya......
(Boboiboy cerita dari a sampai z )

"HAH kan aku dah kate diorang bukan penjahat ."
"Hmm apa apapun korang kena ikut kitorang ."  Jawab alicia tetap teguh arahan.

"HAH kenapa pulak kitorang tak buat jahat ?" Tanya fang geram.
"Awak semua bertenang ." Iman mencoba menenangkan situasi dan menjelaskan alasan dibalik permintaan alicia.

"Emm awak semua kami hantar kat agensi kami ya sebab awak semua kena cerita kat atasan kami ."
"Hah ,kenapa pulak kena cerita ?" Tanya yaya.
"Supaya tak de kesilapan satu sama lain ."
"Dan juga korang mungkin akan disetujui untuk bergabung kat mata ." Timpal ali menambahkan + dapat selingan tajam ke 3 rekannya (ya mana mungkin orang baru dikenal apalagi bukan orang cyberaya dikasih persetujuan untuk masuk agensi orang lain apalagi dikasih tau nama agensi nya lagi aduh kantoi deh) (yakan takutnya orang asing atau apa kan makanya hati - hati)

'Pendek akal nye kau ni ali !' Batin alicia.
'Ali buang tabiat ke kau nih !' Batin rudy.
'Ya allah ali kok dikasih tau nama agensinya sih !' Batin iman.

Boboiboy berdiskusi dengan teman - teman nya.
"Macam mana ?" Tanya boboiboy.
"Aku rase jangan lah kita kabur je takkan kita percaya macam tu je ?" Ucap fang berpendapat.
"Tapi agak nya diorang baik je lah !"timpal yaya 
"Haiya ikut jela mungkin boleh diajak kerja sama !" Jawab ying
"Aku tak pasti lah tapi mungkin boleh dicoba." Timpal fang menanggapi.
Boboiboy dan kk balik badan menyudahi diskusinya dan membuat keputusan.
"Hemm baiklah kitorang ikut korang ." Jawab boboiboy.

Kat akademi
"Woahhh best nya tempat ni !"kagum mereka.
Rudy yang nampak gopal keluar dari kelompok nya langsung mengari tangan tangan gopal dan menarik nya ke kumpulan boboiboy lagi.
"Eh dey apesal tarik aku nih ?" Geram gopal berusaha melepaskan tapi gagal.

Mereka berempat membawa boboiboy ke breafing room langsung.
"Oh kalian kenapa ke sini ?" Tanya ejen geetha.
"Umm kami bawa diorang yang tau tentang benda pelik tu general." Jawab alicia.
"Emm gadget bola terbang tu ke ?" Tanya ejen bakar.
"Eh namanya power spera bukan gadget bola terbang ." Jawab boboiboy memebenarkan.
"Power spera ?" Tanya ejen dayang.
Gopal merasa tangan yang sudah berkeringat karena digari akhirnya meminta melepaskan.
"Eh dey lepas lah gari nih." Pinta gopal dengan mengelus pergelangan tangan nya (sakit oy ditarik).
"Baiklah korang berempat boleh bersurai ,ada hal yang ingin saya bicarakan dengan mereka ." Pinta ejen leon.
"Baik ." Jawab mereka.

Ke tempat ali , alicia ,rudy ,dan iman. Setelah mereka keluar dari breafing room, iman angkat suara.
"Emm ali awak kate awak tau tentang diorang kan ?" Tanya iman kepada ali. alicia dan rudy pun menoleh ke arah ali meminta penjelasan.
"Oh iya kenapa ?"
"Macam mana awak tau diorang ?"
"Oh aku tak sengaja terjumpa berita tentang diorang tu ,tengok nih." Jawab ali sambil memperlihatkan sebuah data seperti koran di ponsel nya. Mereka bertiga membaca data tersebut.
"Oh patutlah ." Jawab alicia menggangguk paham dari tindakan ali tadi.

"Walaupun diorang tak nampak macam orang jahat takkan kita percaya macam tu je ." Ucap rudy buka suara.
"Emm awak betul rudy kepribadian orang tak dilihat dari luar saja namun dari sisi dalam juga ." Jawab iman menimpali.
"Haih aku yakin pasal diorang tak mungkin diorang jahat ." Ucap ali sedikit kecewa kalau mereka benar - benar akan di tahan karena ali sangat mengidolakan mereka.
"Kita tunggu je keputusan para mentor ." Timpal alicia. Mereka bertiga menggangguk dan bubar.

Langkah kaki terdengar dari atas , ternyata seorang perempuan berbaju merah dengan rambut panjang nya sedang berjalan turun dari tangga dengan tablet dan pensil elektronik nya. (Hampir mirip kelakuan cinco yak wkwk ).
"Macam mane dah siap ?" Tanya perempuan tu. Dia kini sedang mendekati anak buah nya melihat hasil kerja nya sejauh mana ? Yang tak lain dan tak bukan ialah nueve. Dia sedang membuat alat kawal otak sekaligus alat pengintip yang tidak dapat terdeteksi oleh kamera sekalipun.
"Ish jangan sibuk ah !" Geram nueve.
Perempuan itu menunjukkan ekspresi tidak suka langsung mengarahkan pedang miliknya ke arah leher nueve dengan tatapan tajamnya.
"Ba....baik....bos !" Jawab nueve gemetaran.
"Cepat siapkan !" Jawab perempuan itu kini pergi ke taman hutan belakang tempat persembunyiannya dan rekan jahatnya berkumpul. Perempuan itu melihat adiknya sedang berlatih silat di belakang bernama irham.

"Akak !" Tanya irham kejutkan akaknya.
"Ye ?" Tanya perempuan tu.
"Akak yakin ke plan ni bekerja ?" Tanya irham lagi ragu akan keputusannya.
"Ikut je arahan akak , masuk mata , letak pengesan , dan tangkap budak tu !" Jawab perempuan tu yakin. Lalu pergi meninggalkan irham sendirian.
"Baik akak ." Irham tersenyum sayu melihat keputusan akaknya. Dan mengingatkannya akan teman masa kecil nya yang sering bersamanya.
"Maaf lia ." Sekilas ia menatap sedih foto kenangan nya bersama irlia.

Di breafing room
"Jadi, korang nih memang tak jahat cuma nak jalan kan misi je ke ?"tanya general.
"Iya ." Jawab boboiboy singkat.
"Dan power spera yang kamu kate tuh sebenarnya baik ?" Timpal ejen dayang. Dijawab anggukan oleh boboiboy.
"Tapi kalau baik kenapa bakar pelabuhan pulak ?" Tanya ejen ganz menatap tajam mereka. Boboiboy dan rekannya terdiam sejenak kemudian apibot mulai angkat suara.
"Erh saya minta maaf pasal tu ."
"Saya terkejut dan nak terlepas dari kejaran pejahat je ."
"Tak sangke bila terbakar ." Terang apibot panjang lebar.

General menoleh ke arah para mentor dengan ejen dayang , ejen ganz dan memutuskan keputusan mereka. Mereka semua menggangguk bersamaan dan menatap boboiboy dan rekannya dan ejen dayang membuka keputusan.
"Baik kamu semua akan tetap di tahanan mata untuk sementara waktu ."
Mendengar hal itu boboiboy dan rekannya terkejut membulatkan matanya.
"APAAAAA !!!"
" KENAPA PULAK KITORANG DAH CAKAP TAK SALAH APA APA !" Jawab fang tak mengerti padahal sudah diterangkan panjang lebar tapi kenapa tetap tidak percaya. Ketua teras, general , serta para mentor tidak peduli dan langsung menyuruh para robot menangkap mereka.

"Tahan diorang !" Perintah ejen leon.
"EH LEPASKAN KITORANG LAH !" Boboiboy berusaha melepaskan dari genggamana robot namun sayang usahanya sia - sia.
"EH DEY KITORANG MANE ADA SALAH !"  Geram gopal marah. Mereka akhirnya dibawah keluar dengan dipimpin ejen bakar dan ejen karya menuju sel tahanan mata agar mereka tidak kabur.
"Kamu pasti dayang dengan keputusan kamu ?" Tanya ejen geetha.
"Iya untuk sementara nih kita tahan diorang ."
Jawab ejen dayang yakin.

See you next chapter.

MATA DAN TAPOPS (Ejen Ali X Boboiboy) {LANJUT}Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang