EPISODE 6 (Misi : ejen baru / junior)

1.2K 62 3
                                    

Misi : ejen baru / junior

Alilicia dan rudyman kini sedang berada di depan gerbang sekolah.
"Jadi inilah sekolah srt 2 tu ." Tanya ali.
"Haah." Jawab allicia.
"Kita kat sini jadi siswa baru dan jumpa ejen baru tu kan ?" Tanya ali lagi.
"Hm." Jawab alicia singkat.
"Tapi............"

"Kenapa ?" Tanya alicia.
"Kau tau ke siapa je diorang tu ?" Tanya ali.
"Aku pun tak kenal ,kita jemput diorang je dekat kelas mereka." Jawab alicia , ali hanya menggangguk dan mengohkan saja.
"Berapa lama kita sekolah kat sini ?"
"Mungkin sampai kenaikan kelas, lepastu balik kat sekolah yang lama." Jawab alicia.

"Eh kenapa ,mungkin ?" Tanya ali merasa ada yang aneh dengan jawaban alicia.
"Kita tak tau sampai bila nak ajar diorang sampai diorang layak masuk akademi."
"Kenapa kau banyak tanya nih ?" Jawab alicia agak kesal daritadi nanya terus.
"Kenapa , salah ke ?"
"Ejen leon tadi kan dah arahkan dan bagi maklumat sebelum kita sekolah dekat sini Kau tak ingat ke ?" Tanya alicia.
"Ergh aku lupa lah ." Ketawa kecil ali.
"Haih ." Jawab mereka bertiga melihat perangai rekan mereka.

Kat kelas 1a. 
Seseorang anak laki - laki sedang duduk terdiam melamun menatap ke arah jendela.
"Pst ham irhammmm." Bisik teman sebangkunya. Ternyata kawan masa kecilnya yaitu irlia.
"Apa ?" Tanya anak laki - laki itu.
"Kau dah buat tugasan matematik ?" Tanya irlia.
"Eh ada tugasan ke ?" Irham sahabat kecil irlia terkejut dan menatap teman sebangkunya.
"Ada lah takkan kau tak perasan ada tugas ?" Tanya irlia pelik kenapa irham segitu kagetnya.
"Kenapa korang nih , lupa tak buat tugasan matematik lagi ke ?" Jawab seseorang tiba tiba. Ternyata yang berbicara adalah aurel.
"Eh stttt jangan keras keras." Jawab mereka berdua kompak.
"Haih korang berdua nih kan memang serasi." Timpal salah satu teman nya yang ternyata naura.
"Hah serasi apa yang kau cakap nih naura ?" Tanya aurel.
"Sama -sama tak buat tugasan matematik lah ." Jawab naura enteng. Aurel membalasnya dengan sweatdrop.
"Heeleh aku lagi rajin daripada irham."
"Eh sombong nye budak nih ." Jawab irham tak mau kalah.

Terdengar langkah kaki memasuki ruangan kelas. Dan suara itu menyapa nereka.
"Selamat pagi murid murid." Sapa bu salsa.
"Selamat pagi cikgu." All murid.

(Alamak aku belum habis lagi tugasan nih mesti cikgu marah .) Batin irham was - was.
(Aku lupa nak tanya dekat naura ke aurel pasal tugasan matematik, kemarin kan aku sakit) batin irlia panik.
"Haih." Hela mereka berdua.

4 orang murid masuk ke dalam kelas.
"Murid murid hari ini kita ada murid baru nih sila kenalkan diri."
"Hai saya ali ." Sapa ali melambaikan tangannya tersenyum.
"Aku alicia." Jawabnya dingin.
"Em saya iman." Jawab nya tetap menundukkan kepala.
"Panggil aku rudy je." Jawabnya menatap sinis murid - murid lain.

Murid - murid lain berkomentar tentang mereka.
"ALIIII NAK JADI PACAR AKU KE HENSEM NYE ." Jerit salah seorang murid perempuan.
"Dia dingin - dingin ganteng juga ya , model rambutnya juga kek landak tapi ganteng arghhh, AYOK PACARAN RUDYYY." Jerit salah satu murid perempuan.
"Masyaallah iman iman udah cantik sholehah lagi, share ortu nya dong mau lamaran." Jawab salah satu murid lelaki.
"Eh cia jangan dingin dingin dong , tapi lucu juga ya pacaran yuk !" Jawab salah satu murid lelaki.

Ali , alicia, iman ,dan rudy menanggapi jeritan dan komentar mereka dengan senyuman (iman dan ali) ,tatapan malas (rudy dan alicia). Mereka berempat hanya membatin.
"Eh aku hensem untuk alicia je."
"Cih mengarut lah minah tu ."
"Ortu saya nak lelaki yang berhak dan bersedia tulus hati jadi suami saya je ."
"Mit amit gua pacaran ama lu , masih mending si pendek ."

Ibu guru mempersilahkan mereka ber4 duduk di bangku kosong yang tersedia. (Btw 1 bangku isi dua orang ya).

"Baik hari ini kita mulakan pembelajaran hari ini dengan pembelajaran.........."

2 jam kemudian........
"Terima kasih cikgu ."

Irham menghela nafas lega guru matematik nya tidak dapat hadir karena sakit.
"Huh nasib baik cikgu salsa tak datang tadi kalau tak habislah aku." Hela irham.
"Iya aku pun." Hela irlia juga turut tenang.

Seseorang mendekat ke arah mereka.
"Em maaf nak tanya boleh."
"Eh iman iya awak nak tanya apa ?" Tanya naura.
"Saya nak......." belum sempat iman melanjutkan pertanyaannya sudah dipotong oleh naura.
"Eh kejap muka awak macam pernah tengok lah ." Jawab naura sambil mendekatkan wajah nya ke arah iman.
"Ergh...."
"Hmm ,HAH BETULLAH KORANG YANG ITU KAN !" Jerit naura hingga teman - teman di dekatnya menutup telinga.
"Stttttt......"
"Ouh sorry ." Jawab naura mengecilkan volumenya.
"Maaf akak iman awak leaders ejen kombat tu ke ?" Bisik iman di dekatnya. Iman terkejut kemudian kembali bertanya.
"Awak macam mana boleh tau ?" Belum dijawab pertanyaan iman, rudy tiba - tiba datang.
"Panggil rekan kau kita kumpul kat bilik no 60 ." Jawab rudy di samping iman kemudian pergi meninggalkan mereka. Alicia pun ikut keluar kelas mengikuti rudy.

Naura menatap rudy dengan tatapan jengkel sekaligus kagum.
"Ish akak rudy tu hensem lah tapi dingin sangat macam mana akak boleh bertahan cakap cakap dengan akak tu ?" Tanya naura heran.
"Ergh saya pun tak tau lah hehe ." Jawab iman
"Dah jom ." Ajak ali. Naura mengajak ketiga rekan ejen nya.
"Ok ." Serentak mereka.

Di perjalanan.
"Eh kejap kak tapi istirahat cuma 30 menit je ." Jawab irham tiba - tiba.
"Lepastu ." Tanya ali
"Em masa nya terdesak sangat ." Timpal irlia.

"PERHATIAN KEPADA SELURUH SISWA PEMBELAJARAN HARI INI TERPAKSA DIPULANGKAN KARENA JEREBU TERIMA KASIH ."

Mereka mendengar pengumuman itu dengan perasaan yang pelik.
"Eh pelik ." Jawab naura.
"Hahaha dah agak dah cikgu bidin yang buat ." Jawab ali.
"Em siapa cikgu bidin tu ?" Tanya aurel.
"Ejen karya ." Jawab ali singkat. Ejen baru dan iman hanya mengohkan saja
"Dah jom masuk." Ajak ali.

Mereka ber6 kemudian masuk dan terlihat alicia dan rudy sudah berada di dalam ruangan. Alicia menyuruh mereka duduk di kursi yang tersedia. Kemudian sabuk pengaman terpasang.
"Eh kita nak buat apa duduk dekat siniiiiiiiiii ." Teriak irham.
"Waaaaaaa !!!!" Teriak ejen baru.

Sesampainya di lantai bawah.
"Adoi pusing nye ." Irham mengeluh pusing samping memegang kepalanya.
"Aku.....uwek....nak muntah lah ." Jawab irlia.
"We korang ok ke ?" Tanya aurel.
Irham dan irlia diberi air putih untuk menenangkan mereka.
"Kita kat mane nih ?" Tanya naura.
"Awak tengoklah sendiri." Jawab iman

Para ejen leaders memandu mereka masuk ke bilik latihan. Bilik tersebut seperti bilik simulasi, tempat dimana para ejen baru dilatih dalam semua teras. Irham dan irlia juga dibantu berdiri. Sesampainya mereka......
"Wahhhhhh." Kagum mereka.
"Best sangat lah !" Kagum naura kegirangan.
"Em akak alicia nih tempat apa ?" Tanya aurel.
"Tempat dimana kita nak latih korang."
"HAH SERIUS !" Jerit aurel.
"Iya maka dari itu saya harap korang belajar betul - betul kalau nak jadi ejen ." Terang alicia.
"WAHHHH OK KAK !" Semangat aurel.

Alicia memulai perkenalan awal dengan beberapa informasi tentang MATA , teras, bahkan tugas seorang ejen. Lalu Mereka pun memulai latihan pertama mereka.
"Akak rudy penat lah nak istirahat kejap boleh tak ?" Jawab irham ngos ngosan mengusap air keringatnya.
"Hm , aku nak pergi tandas kejap." Jawab rudy kemudian pergi meninggalkan junior nya.
"Ok akak."

"Akak imannn." Panggil irham berlari ke arah iman.
"Ouh irham awak....." belum sempat iman bertanya irham sudah dalam posisi seperti mengambil foto selfi mereka berdua.
"Aurel ,akak iman senyummm."
Cekrek
"Wah thanks aurel, akak iman." Jawab irham kemudian pergi ke arah alicia dan aulia. Iman dan aurel menatap irham dengan keheranan kemudian melanjutkan latihannya.

"Akak cia ." Panggil irham
"Alicia lah bukan cia apalagi icha !" Marah alicia.
"Erh hehe ok ok sorry akak alicia ."
"Kau nak apa ?"
"Boleh saya foto dekat akak ?"
"Hah ?"
"AKAK ALICIA SENYUMMM ."
Cekrek
"Ok terima kasih akak alicia."
Alicia menatap irham dengan keheranan kemudian irlia memanggilnya, akhirnya alicia menghampirinya.

2 jam latihan......
"Ok latihan hari ini dah dulu ya esok lanjut sambung." Jawab alicia membubarkan latihanya. Para ejen leaders lain pun menghentikan latihannya.
"Ok akak alicia ." Jawab ejen baru.
"Hm." Jawab alicia. Ejen leaders juga kelelahan dan izin pamit duluan. Ejen baru memberikan salam kepada ejen leaders.
"BYE AKAK ALI, AKAK ALICIA , AKAK IMAN, DAN AKAK RUDY !" Jerit naura.
"IHHH SUKANYA DAPAT JUMPA LANGSUNG DENGAN MEREKA !" Jerit naura kegirangan.
"Haih dah lah tu jom balik penat lah !" Jawab aurel mengajak mereka pulang mengambil tas mereka di kelas.

See you next chapter 👋

MATA DAN TAPOPS (Ejen Ali X Boboiboy) {LANJUT}Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang