"Eh macam mana kapten boleh scan diorang ?" Tanya boboiboy.
"Aku sengaja lemparkan salah satu alat menyadap tak nampak ku ke dalam portal tadi, entah tergeletak kat tanah atau menyatu dengan power spera yang lain tapi aku yakin sinyal menujukkan lokasi yang tepat, aku akan kirim lokasi nya pada korang dan ochobot sekali agar korang dapat diteleportasikan di tempat tu secara langsung ." Terang kaizo.
"Baik terima kasih kaizo. boboiboy , fang, yaya ,ying, dan gopal korang semua pergi untuk cari power spera tu ." Perintah komandan kokoci.
"Baik ." Serentak boboiboy all.
" bila kita nak pergi ?" Tanya gopal.
"Tahun depan..."Krik krik krik krik
"ESOKLAH KENAPA MASIH TANYA LAGI !" Teriak laksamana kesal.
"Erk ba.....baik....je.....jeneral !"
"Ada pertanyaan lagi ?" Tanya komandan kokoci
"Eh tidak komadan !"
"Bagus kalau macam tu korang boleh balik kat bumi ingat esok korang cari power spera tu dan satu hal lagi telefon tapops kalau ada apa apa ."
Boboiboy dan all menggangguk mengerti dan bersiap - siap kembali ke bumi untuk misi penyelamatan power spera.♡
Kat akademi
Ali kini sedang berjalan masuk ke dalam akademi.
"HAI, ALI !" teriak seseorang tak lain tak bukan ialah bulan kita moon.
"Uwaaaa ,hadeuhhh terkejut aku moon tak boleh ke kau tak kejutkan aku satu kali je ."
"Entah kau ni kasian ali tau ,kau ok ali ?" Tanya khai mengulurkan tangan tolong ali berdiri.
"Ok je ." Menyambut uluran tangan khai.
"ali awak nampak alicia tak ?" Tanya iman yang baru datang.
"Eh icha belum sampai lagi ke ?" Tanya ali pelik tak biasanya alicia lambat masuk ?
"Siapa icha ?" Tanya khai pelik sebab kat akademi tak de orang bernama icha ?Dush (satu tumbukan melayang kat ali).
"Baik kau tarik balik apa yang kau cakap !" Jawab alicia yang baru datang dengan kesal nya.
"Ish kau ni apehal kenapa aku tak boleh panggil kau icha ?" Jawab ali kesal asik dia je yang kena tumbuk.
"Itu sebutan papa aku dan kawan nya untuk aku saja ." Terang alicia.
"Aku nak join ,boleh tak ?" Tanya ali kepada alicia.
"Join ape pulak maksud kau nih ?" Tanya alicia keheranan.
"Join dalam kategori panggilan istimewa kau lah !"
"Cieeee alicia hihi ." Goda moon
Alicia kini sedikit blush namun ia berusaha untuk bersikap biasa saja seolah olah tidak terjadi apa - apa. Ali malah tersenyum memandang alicia yang sedang ngeblush. Khai dan iman menahan tawa ketika ali mengatakan istimewa untuk alicia."Mengarut ape kau ni ? dah lah aku nak balik , baik kau tukar panggilan tu ya !" Jawab alicia sedikit kesal dan hendak pergi.
"Cieeee ada tsundere nih wkwk ." Goda moon
"Hah apa kenapa pulak aku nak tsundere dengan budak nih ?" Jawab alicia yang tidak mengakui perasaan nya.
"PENGUMUMAN KEPADA EJEN ALI , ALICIA , RUDY ,DAN IMAN SEGERA BERKUMPUL KAT BREFING ROOM TERIMA KASIH !"
"Jom ali ,alicia ." Ajak iman.
Alilicia menggangguk paham dan pergi ke ruang rapat .Di ruang rapat (Breafing room)......
Sesampainya di ruang rapat (Breafing room) ali merasakan ada yang kurang oh ye si landak rudy tu belum datang rupanya.
"Eh mane landak tu ?" Tanya aliDush (adoi kenapa kena tumbuk lagi nih ?)
"Nama aku rudy lah bukan landak sekali lagi kau panggil aku macam tu siap penumbuk nih rosakkan wajah kau !" Ancam rudy yang baru je sampai dengan siap penumbuk 5 lapisnye pula.
"Yelah - yelah !" Jawab ali pasrah lalu berdiri.
"Semua sudah hadir ?" Tanya ejen dayang.
"Sudah ejen dayang ." Jawab alicia sambil mengganggukkan kepala.
"baik ejen dayang ." Jawab jeneral meminta ejen dayang yang menjelaskan perihal misi kali ini.
"Hari ini kalian akan menjadi leaders untuk ejen baru kita dan misi misterius untuk korang berempat ." Terang ejen dayang dengan menunjukan hologram kat depan diorang berempat.
"Leader ?" Tanya ali yang masih tidak mengerti.
"Misi misterius apa ejen dayang ?" Tanya iman kini buka suara.
"Ya leader dan misi kamu semua hari ini ialah mengecek perihal aneh kat pelabuhan ." Terang ejen dayang sambil menunjukan hologram dengan titik merah nya.
"Ada yang ambil senjata lagi ke ejen dayang ?" Tanya iman lagi.
"Bukan sinyal yang saya tangkap nih macam lain bukan orang penyusup melainkan benda macam gadget ." Terang ejen dayang.
"Jadi misi korang mencari sinyal tu dan periksa apa dah belaku dan juga hati - hati kemungkinan itu jebakan , dan alicia saya ingin kamu menjadi ketua dalam misi ini !" Terang jeneral.
"Baik saya akan buat yang terbaik !" Walau cemas alicia tetep kuat pendirian.
"Baik ada apa apa soalan ?" Tanya ejen dayang
"Siapa saja ejen baru tu jeneral ?" Tanya ali.
"Oiya lupa korang jemput diorang esok pagi kat sekolah srt 2 untuk sekarang korang periksa kat tempat tu dulu ." Terang jeneral.
"BERTINDAK SEGERA !"♡
Kini boboiboy and friends telah bersiap untuk misi pencarian power spera yang telah hilang di dalam portal.
"Boboiboy pergi dulu ya tok assalamualaikum ." Pamit boboiboy.
"Wa'alaikumsalam jaga diri elok elok tau ."
"Baik tok boboiboy akan ingat nasihat atok .""Yaya pergi dulu ya mak assalamualaikum"
"Hah iya wa'alaikumsalam jaga diri kat sana nanti ya ."
"Jaga diri elok elok tau ying mama akan tunggu kamu kat sini ."
"Tak payah risau aunty ying saya akan jaga dia !" Sahut fang tiba - tiba.
"Wah terima kasih banyak ye fang mak hanya bisa berdoa supaya kalian selamat je ."
"Baik aunty fang akan pegang janji !" (Ekhem peka banget nih landak ungu)
"Ayoyo gopal kamu kena jage diri elok elok tau ,jangan susahkan kawan kawan kamu."
"Baik papa balik nanti gopal akan bawa buah tangan untuk papa ."
"Hish tak payah susah susah gopal yang penting kau ok je tak apa itu sudah hadiah terbaik untuk papa ."
"PAPA HIKS GOPAL JANJI AKAN....."
Belum sempat gopal menyelesaikan omongannya tiba - tiba boboiboy memanggilnyaOchobot pun membuka portal ke tempat yang sudah diberikan oleh kaizo kemarin.
"GOPAL CEPATLAH KITORANG PERGI NI !!!"
"EH DEY BOBOIBOY TUNGGU ."gopal terkejut lalu memeluk ayah nya dan berlari ke arah teman teman nya."DAH , SAMPAI JUMPA ." salam orang tua boboiboy dan all. Boboiboy dan all menjawab salam orang tua mereka kemudian masuk ke dalam portal teleportasi milik ochobot.
Cahaya putih menyinari mata mereka sekilas terlihat kota yang begitu modern dengan alat alat elektroniknya.
"Wahhhh !" Kagum all. Mereka tiba di pinggiran jalan yang lumayan sepi sehingga tidak mengetahui keadaan mereka.
"Fuyoo best gila lah bandar ni ."
"Hmm kalau macam tu aku akan minta gadget untuk menjawab soalan matematik dari papa zola, aku akan jadi murid paling bijak kat sekolah HAHAHA !"
Boboiboy dan all hanya bisa menatap datar ide konyol gopal.
"Buat tabiat ke kau nih ?" Tanya ochobot.
"Kenapa , best kan idea aku ?"
"Haiya kalau kau nak pandai kena lah belajar bukan dari gadget !"
"Entahnya bila masa kau bijak kalau asik guna gadget ." Jawab fang menambahkan nasihat ying.
"Haih yelah - yelah !"
"Hehe terbaik ."Suara teriakan dan kebutan motor terdengar sangat keras.
"TOLONGGGGGGGG !!!"
"KEJAR DIAAAA !" Pimpin ketua gengBoboiboy dan all menyadari sesuatu pun kini berpikir sejenak.
"Eh tu macam...."
"POWER SPERA !" Teriak mereka.
"JOM KITA KEJAR DIORANG !" Pimpin boboiboy.
"BOBOIBOY HALILINTAR ,LARIAN KILAT !"
"KELAJUAN SUPER SONIK !"
"LARIAN LAJU !"
"ELANG BAYANG ,TERBANG !"
"DEY KORANG TUNGGU !" Gopal hanya bisa berlari mengejar mereka dengan membawa tas barang bawaan teman - temannya. Ochobot juga turut membantu membawakan barang bawaan mereka.SEE YOU NEXT CHAPTER
KAMU SEDANG MEMBACA
MATA DAN TAPOPS (Ejen Ali X Boboiboy) {LANJUT}
AdventureBercerita tentang pahlawan pulau rintis bernama boboiboy dkk yang harus pergi mencari keberadaan beberapa power spera yang terseret ke dalam portal teleportasi. Keluarnya bora ra serta rekan jahat nya dari penjara setelah seminggu tidak menampak di...